بانک مرکزی دربخشنامه ای برممنوعیت پذیرش چک به عنوان ضمانت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تأکید کرد.

پرداخت وام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بانک مرکزی در پاسخ به استعلام یکی از بانک‌ها، ممنوعیت پذیرش چک به عنوان ضمانت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را ابلاغ کرد.

در بخشنامه ابلاغی خطاب به مدیرعامل بانک سپه آمده است؛

پیرو نامه های شماره ۰۳.۷۴۰۰ و ۳.۷۴۱ مورخ ۱۴۰۳.۰۱.۰۶ پیرامون تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری و حسب نظر بخش حقوقی این بانک در خصوص اخذ چک به عنوان ضمانت پرداخت تسهیلات یادشده به استحضار می رساند اگرچه وفق حکم عالم ماده (۶) آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطای تسهیلات عند اللزوم، به تشخیص بانک منوط به اخذ تأمین کافی برای حفظ منافع بانک و حسن اجرای قراردادهای مربوط است. با این حال طبق جزء (۸) بند «ث» تبصره (۱۳) قانون بودجه سال جاری که بیان می کند.

پس از اعتبار سنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تأمین رکن ضامن مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان با بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند و بند «ج» ماده (۷۱) مکرر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مقرر می دارد بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند پرداخت تسهیلات موضوع این قانون را با رعایت موارد لهم لازم الرعایه به تشخیص هیئت وزیران نسبت به سایر تکالیف قانونی در اولویت قرار داده و در خصوص مطالبه وثایق و تضامین با اولویت توثیق حساب یارانه اشخاص یا سایر دارایی های مالی اشخاص از جمله سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه عمل کنند حکم عام موصوف تخصیص خورده است. بنا به مراتب فوق در رابطه با تسهیلات موضوع بند «ث» تبصره (۱۳) قانون بودجه سال جاری و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نحوه اخذ وثایق و تضامین از تسهیلات گیرندگان توسط بانکها و مؤسسات اعتباری تابع شرایط خاص مقرر در همین قوانین است.

بر این اساس فقدان منع کلی قانونی اخذ چک به عنوان ضمانت در تسهیلات اعطایی منصرف از آن دسته از تسهیلات تکلیفی است که قانون صراحتاً نوع تضامین و وثایق تسهیلات را تعیین و اخذ چک را به عنوان یکی از تضامین مجاز محسوب نکرده است لذا اخذ وثائق از سوی بانکهای عامل جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری در چارچوب قوانین مربوط به این تسهیلات امکان پذیر است.

بر این اساس خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به واحدهای اجرایی مربوطه جهت اجرا ابلاغ و نسبت به رعایت موضوع و درج در بخشنامه های آن بانک پیگیری ویژه به عمل آید.

دستورالعمل جدید بانک مرکزی درباره ضمانت وام ازدواج و فرزندآوری

کد خبر 881893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    20 0
    ضامن چی اخه من تعییین شعبه نمیشم خیلیا مثل من هستن اینا چیه میگن بیاد تعیین شعبه کنه اغا چرا غینو نمیگن ضامن چی اخه تو تعیین شعبه کن بتونیم بانکمون رو معلوم کنیم ضامن وقتی بخوایم وام بگیریم پیدا میشه
    • امید RU ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      2 0
      کدوم شهر وچه بانکی نوشتی
    • علی نیسی IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      2 0
      شما اول مارو قبول کنید برا وام بعد بگید ضامن الان یک سال تعین شعبه نشدم
    • یحیی IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      7 0
      فقط چرت پرت بهم میبافن فقط سنگ های ریز رو درشت تر میکنن انقد همه سنگ،ها درشت شده ک جوون ایرانی فقط یاید بره بمیره.
  • بنده از دست رفته IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    13 0
    ما فسیل شدیم دیگه
  • ابراهیم US ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    30 2
    اینا چرت و پرت هستش میگند منی که تعیین بانک شدم سه تا ضامن هم ازم خواستند هر روز هم به یه بهونه ای باید از ساعت پنج و نیم پشت در بانک منتظر باشیم هفت و نیم بانک باز میشه تا هفت و پنجاه دیگه هیچ پرونده ای قبول نمیکنه اینا نمیدونم توی این مملکت نیستند حتما از آمریکا دارند مدیریت میکنن این حرفهارو میزنن بانک ... میناب مدیریت صفر صفر نمیدونم چجوری صلاحیت مدیریت گرفته
  • طیب IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    71 4
    بانک ها هر کاری دلشون بخاد انجام میدن سیستان و بلوچستان بانک برای پرداخت وام ازدواج داره پول اضافه پاداش رشوه میگیره
  • DE ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    8 0
    ۶ماهه بانک کشاورزی ثبت نام کردم وام فرزند آوری ولی هر چه مراجع کردم ریس بانک فقط می‌گویید بودجه نیست
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    8 1
    چرا بانک ... چک میگیره واز وام ازدواج ۳۰۰ میلیونی ۱۴ میلیون کار مزد کم میکنه البته همه بانکها این کارو می کنن هیچکس هم رسیدگی نمیکنه فقط درحد حرف عملی در کار نیست
  • مصطفی صوری IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    6 0
    واقعن خجالت بکشید بچه من شد۲سالش هنوز ی وام ندادن
  • یک مستمری بگیر IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    3 0
    تا مدیران دولت سیزدهم از وام سیر نشوند هیچ نوع وامی به کسی داده نخواهد شد تازه دولت ۱۴ ام هم در نوبت است !!