تلسکوپ فضایی جیمز وب بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی است که تاکنون ساخته شده است. جیمز وب به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا ببینند جهان ما حدود ۲۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ چگونه بوده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا ساختارهای سحابی را به تصویر کشید

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (JWST) بینش‌های بی‌سابقه‌ای از تولد ستارگان ارائه کرده است و جزئیات پیچیده‌ای را در مورد فرآیندهای مربوط به آن فاش می‌کند. همچنین با استفاده از تصویربرداری پیشرفته، پیش ستاره‌ها، جت‌ها و ساختارهای سحابی را به تصویر کشیده است.

چگونگی تولد ستاره‌ها | یک شاهکار دیگر از جیمز وب

ثبت تصاویر با وضوح‌بالا

ناسا ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام کرد JWST حومه کهکشان راه شیری را رصد کرده است، به طور خاص مناطقی را که به نام کهکشان بیرونی شدید هدف قرار می دهد. این منطقه که بیش از ۵۸۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشانی فاصله دارد، شامل ابرهای مولکولی مانند ابرهای دیگل ۱ و ۲ است.

دوربین مادون‌قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار مادون‌قرمز میانی (MIRI) JWST برای ثبت تصاویر با وضوح بالا از این مناطق استفاده شد.

بیشتر بخوانید :

خوشه‌های ستاره‌ای

تحقیقات نشان می‌دهد خوشه‌های ستاره‌ای در معرض انفجارهایی از جمله پیش ستاره‌های بسیار جوان، جریان‌های خروجی، جت‌ها و ساختارهای سحابی متمایز هستند. این مشاهدات بخشی از مطالعه‌ای بود که توسط مایک رسلر از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا انجام شد.
یکی از یافته‌های مهم مشاهدات JWST، تصویربرداری دقیق از Cloud ۲S بود. این منطقه شامل یک خوشه اصلی درخشان از ستارگان تازه‌تشکیل‌شده است که بعضی از آنها فواره‌های گسترده‌ای از مواد را از قطب‌های خود ساطع می‌کنند. علاوه بر این، یک زیر خوشه از ستاره‌ها که قبلاً مشکوک بود؛ اما در حال حاضر تایید شده است، مشاهده شد.
این تلسکوپ همچنین دریای عمیقی از کهکشان‌های پس‌زمینه و ساختارهای سحابی قرمز را نشان داد که توسط بادها و تشعشعات ستاره‌های مجاور جدا شده بودند.

چگونگی تولد ستاره‌ها | یک شاهکار دیگر از جیمز وب



فرصتی منحصربه‌فرد برای مطالعه شکل‌گیری ستاره‌ها

ناتسوکو ایزومی از دانشگاه گیفو و رصدخانه ملی نجوم ژاپن، نویسنده اصلی این مطالعه، اهمیت این یافته ها را برجسته کرد. او اشاره کرد در حالی که دانشمندان در مورد این مناطق ستاره‌ساز می‌دانستند، داده‌های JWST به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های آن‌ها را با جزئیات بی‌سابقه بررسی کنند. این بر اساس سال ها مشاهدات تدریجی از تلسکوپ‌ها و رصدخانه‌های مختلف است.

توانایی JWST در نگاه‌کردن به کهکشان بیرونی، فرصتی منحصربه‌فرد برای مطالعه شکل‌گیری ستاره‌ها در محیطی که یادآور کهکشان راه شیری اولیه است، در اختیار دانشمندان قرار داده است.

چگونگی تولد ستاره‌ها | یک شاهکار دیگر از جیمز وب



برسی اجزای خوشه‌های ستاره‌ای

حساسیت بالای تلسکوپ و وضوح دقیق این تلسکوپ، محققان را قادر می‌سازد تا اجزای خوشه‌های ستاره‌ای، مانند پیش ستاره‌هایی را که در مراحل اولیه شکل‌گیری هستند، بررسی کنند. این پیش ستاره‌ها با هسته‌های متراکم و وجود جریان‌های خروجی و جت‌ها مشخص می‌شوند که نقش مهمی در فرآیند تشکیل ستاره ایفا می‌کنند.

نقطه عطفی در مطالعه شکل‌گیری ستاره‌ها
به گزارش سایت Indiatimes مشاهدات همچنین عوامل محیطی را که بر شکل‌گیری ستاره‌ها تأثیر می‌گذارند روشن می‌کند. داده‌های JWST نشان داد چگونه بادها و تشعشعات ستاره‌های مجاور، ساختارهای سحابی اطراف را شکل می‌دهند، حفره‌هایی ایجاد می‌کنند و باعث فروپاشی مواد ناپایدار برای تشکیل ستاره‌های جدید می‌شوند.
این فرآیند که به نام تشکیل ستاره‌های محرک شناخته می‌شود برای درک چگونگی تکامل ستارگان و محیط اطراف آن‌ها در طول زمان ضروری است.


پیچیدگی‌های تولد ستاره‌ها

یافته‌های JWST پیامدهای مهمی برای درک ما از شکل‌گیری ستاره در کهکشان راه شیری و دیگر کهکشان‌ها دارد. بامطالعه مناطقی مانند کهکشان بیرونی، دانشمندان می‌توانند بینشی در مورد شرایط حاکم در مراحل اولیه شکل‌گیری کهکشان ما به دست آورند. این دانش می‌تواند به محققان کمک کند تا مدل‌های دقیق‌تری از شکل‌گیری ستارگان را توسعه دهند و درک ما را از فرآیندهای حاکم بر تولد و تکامل ستارگان بهبود بخشند.
مشاهدات JWST از کهکشان بیرونی فوق‌العاده است. تصاویر و داده‌های دقیق ارائه شده توسط تلسکوپ راه‌های جدیدی را برای تحقیق بازکرده است و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا پیچیدگی‌های تولد ستاره‌ها را با جزئیات بی‌سابقه‌ای کشف کنند. همان‌طور که JWST به رصد کیهان ادامه می‌دهد، اسرار بیشتری در مورد جهان و فرآیندهایی که آن را شکل می‌دهند، آشکار خواهد کرد.

کد خبر 881925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha