امروزه که افراد زیادی به شادابی و جوانی پوست خود اهمیت می‌دهند و داشتن پوست سالم یکی از دغدغه‌های اصلی‌شان به شمار می‌رود، استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آب‌رسان به عنوان یکی از ضروری‌ترین محصولات روتین پوستی، به تامین و حفظ رطوبت مورد نیاز سلول‌های پوستی کمک می‌کند .

آب رسانی به پوست

اما ممکن است این سوال برای اکثر افراد پیش بیاید که آیا مرطوب کننده همان آب‌ رسان‌ است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، آب ‌رسان با مرطوب کننده تفاوت‌های فراوانی در فرمولاسیون و کاربرد دارد. ما در این مطلب، ضمن پاسخ به سوال ذکرشده، تفاوت آب‌ رسان و مرطوب کننده را توضیح می‌دهیم. سپس، با بیان کاربردهای هر کدام، شما در انتخاب بهترین محصول برای پوست‌تان یاری می‌کنیم.

آیا مرطوب کننده همان آب ‌رسان است؟

در پاسخ به این سوال که آیا مرطوب کننده همان آب ‌رسان است؟ باید بگوییم که این دو محصول تفاوت‌های زیادی در عملکرد و فرمولاسیون دارند. مرطوب کننده‌ها محصولاتی با بافت کرمی و سفید رنگ هستند که در ترکیبات آن‌ها موادی شامل روغن، چربی، ترکیبات جاذب و نگهدارنده رطوبت وجود دارد؛ این محصول با ایجاد لایه‌ای بر روی پوست، به حفظ رطوبت و شادابی پوست کمک می‌کند. به همین دلیل‌، برای پوست‌های خشک بسیار مناسب است.

اما آب‌رسان‌، بافتی تقریبا ژلی و بدون رنگ دارد که به واسطه مواد تشکیل دهنده‌ خود، باعث جریان بهتر آب در سلول‌های پوستی می‌شود. در واقع، آب رسان‌ها با جبران و ترمیم سلول‌های از دست رفته یا آسیب دیده پوست، موجب آبرسانی فوری، عمیق و ماندگار ماندگار می‌شود که درخشش و شادابی دوباره پوست را به همراه دارد.

آب ‌رسان چیست؟

قبل از اینکه در مورد تفاوت آب‌ رسان و مرطوب کننده صحبت کنیم، باید بدانیم آب‌رسان چیست؟ کرم آب ‌رسان پوست، حاوی مواد آبرسانی است که در جذب رطوبت و آب به سطح پوست موثر هستند. در واقع این محصول، مواد روان کننده‌ای دارد که عملیات هیدراتاسیون پوست را انجام می‌دهند. معمولا کرم‌های آب ‌رسان برای درمان خشکی، زبری، پوسته پوسته شدن و خارش پوست استفاده می‌شوند.

ضمنا، این کرم‌ها باعث جذب رطوبت از لایه‌های دیگر پوست و افزایش رطوبت لایه اپیدرم می‌شوند. بنابراین، می‌توان گفت که فواید کرم آبرسان برای انواع پوست بسیار مهم است و نقش مهمی در سلامت و شادابی پوست افراد دارد.

آیا مرطوب کننده همان آب ‌رسان است؟ + تفاوت ها و نحوه انتخاب

کاربردهای آب رسان

هنگامی که در مورد استفاده از آب‌رسان صحبت می‌شود، باید کاربردهای این محصول را بیان کرد. در ادامه به بررسی این کاربردهای کرم آب‌رسان می‌پردازیم:

  • حفظ رطوبت و شادابی پوست
  • کاهش علائم پیری سلول‌های پوستی
  • جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های زودرس
  • ایجاد لایه‌ای محافظ بر روی پوست در برابر آلودگی‌های محیطی
  • موثر در بهبود لکه‌های پوستی
  • ایجاد چهره جوان، روشن و درخشنده

مرطوب کننده چیست؟

کرم مرطوب‌ کننده با ایجاد یک لایه محافظ روی سطح پوست، مانع از تبخیر آب و از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست می‌شود. علاوه‌ بر این، ترکیبات موجود در کرم‌های مرطوب‌کننده مانند هیالورونیک اسید، گلیسیرین و سرامیدها، به جذب و نگهداری آب در لایه‌های بالایی پوست کمک می‌کنند. به همین دلیل، کرم مرطوب‌ کننده باعث افزایش لطافت پوست می‌شود.

علاوه بر این‌، مرطوب‌کننده‌ها نقشی حیاتی در محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی مانند آلودگی، سرما و خشکی هوا دارند. استفاده منظم از این محصول موجب جلوگیری از بروز مشکلات پوستی مانند خشکی، ترک‌خوردگی و حتی پیری زودرس پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: مفاهیم: مرطوب‌کننده‌ پوست چیست؟

کاربردهای مرطوب کننده

حالا که با تعریف مرطوب کننده آشنا شدید، احتمالا تفاوت آب‌ رسان و مرطوب کننده را تا حدی فهمیده‌اید و می‌خواهید بدانید که این دو محصول، از نظر کاربرد چه تفاوت‌هایی دارند. مهم‌ترین کاربردهای مرطوب کننده عبارتند از:

  • حفظ رطوبت طبیعی پوست
  • ایجاد لایه‌ای محافظ روی پوست
  • جلوگیری از تبخیر آب سطح پوست
  • نرمی و لطافت سلول‌های پوست
  • پیش‌گیری از پیری زودرس
  • محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی
  • تسریع بهبود زخم و ترک‌های پوستی

آیا مرطوب کننده همان آب ‌رسان است؟ + تفاوت ها و نحوه انتخاب

تفاوت میان آب‌ ‌رسان و مرطوب کننده

مشهودترین تفاوت آب ‌رسان و مرطوب کننده را می‌توان ساختار و بافت آن‌ها دانست. به طور کلی، آب‌رسان نیاز عمقی پوست در خصوص تامین رطوبت را رفع می‌کند، اما مرطوب کننده تاثیر سطحی دارد و با ایجاد لایه‌ای محافظتی روی پوست از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده، یکی دیگر از مولفه‌های موثر در تفاوت آب‌ ‌رسان و مرطوب کننده تاثیر آن‌ها در چهره است. کرم‌های آب رسان‌ با تامین آب مورد نیاز سلول‌های پوستی، باعث درخشش، شادابی، چاق‌تر نشان دادن پوست و کاهش چین و چروک‌های ریز می‌شود. در حالی که کرم‌های مرطوب کننده به عنوان محصولی برای کمک به دوام و ماندگاری آب تزریق شده به پوست عمل می‌کنند و باعث نرمی و لطافت پوست می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چه مرطوب‌کننده‌ای برای محافظت از پوست در زمستان انتخاب کنیم؟

کدام بهتر است؛ آب ‌رسان یا مرطوب کننده؟

حال که تفاوت آب ‌رسان و مرطوب کننده را می‌دانید شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که کدام‌یک از این دو محصول بهتر است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مهم‌ترین مولفه در انتخاب محصول، بررسی نیاز پوست است. البته می‌توان گفت که هریک از این دو محصول مکمل یک‌دیگر هستند. به طور کلی، اگر پوست خشکی دارید بهتر است از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا با ایجاد یک لایه چربی روی پوست، از خشکی آن جلوگیری کنید. اما اگر پوست شما دهیدراته است، از آب ‌رسان استفاده کنید تا نفوذ آب و رطوبت به عمق پوست، موجب شادابی و نشاط سلول‌ها شود.

مرطوب کننده برای پوست‌های خشک

اگر پوست خشکی دارید و در لایه‌های سطحی پوست از کشش یا ایجاد چین‌های سطحی ناراضی هستید، باید رطوبت مورد نیاز پوست‌تان را تامین کنید. بنابراین، کرم مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های خشک، انتخاب هوشمندانه‌ای است‌.

آب ‌رسان برای پوست‌های کم آب

پوست‌های دهیدراته معمولا با علائمی مانند پوسته پوسته شدن، احساس کشیدگی بعد از شستشو، تیرگی و خشکی پوست همراه هستند. در چنین شرایطی، انتخاب کرم آب‌رسان که بر سلول‌های لایه‌های زیرین نفوذ می‌کند و آب مورد نیاز پوست را تامین می‌کند، ضروری است.

آب‌ رسان پایه آبی یا مرطوب کننده برای پوست‌های خشک

پوست‌های خشک که معمولا از کم‌آبی رنج می‌برند، می‌توانند از آب‌رسان و مرطوب کننده به عنوان‌ محصولات مکمل استفاده کنند. به طور کلی، استفاده از آب‌رسان‌هایی که بر پایه آب و روغن‌های طبیعی هستند به رفع نیاز پوست‌های خشک کمک شایانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

نحوه تشخیص محصولات آب ‌رسان و مرطوب کننده

برای تشخیص محصولات آب ‌رسان و مرطوب کننده کافی است به بافت و ساختار آن‌ها توجه کنید. بافت و ظاهر مرطوب کننده‌ها، شکل کرمی و معمولا سفید رنگ با خاصیت چرب کنندگی دارند. اما بافت آب ‌رسان، ژل مانند است و در صورت قرار گرفتن روی پوست، باعث حالت خیسی روی پوست می‌شود. هم‌چنین، هنگام تهیه این قبیل محصولات پوستی، مشخصات روی محصول و نظر کارشناسان این حوزه را بررسی کنید.

جمع بندی

این روزها که روتین پوستی و حفظ سلامت پوست اهمیت پیدا کرده است، نمی‌توان از اهمیت آب‌رسانی و تامین رطوبت پوست غافل شد؛ زیرا محصولات مرتبط با این حوزه روی رنگ، شادابی و جوان‌سازی پوست تاثیر گذارند. ما در این مطلب، ضمن بررسی تفاوت آب ‌رسان و مرطوب کننده، به معرفی کاربردها و راه‌های تشخیص هر کدام پرداختیم.

کد خبر 881951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha