رئیس سابق سازمان بورس در مراسم تودیع خود در این سازمان به مسائلی اشاره کرد که منجر به بروز مشکلاتی در دوره مدیریتش شده بود.

مجيد عشقي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید عشقی امروز در مراسم تودیع خود در سازمان بورس از وزیر اقتصاد برای انتخاب دکتر صیدی به عنوان رییس سازمان بورس تقدیر کرد.

رئیس سابق سازمان بورس ناگفته‌هایی از دوران فعالیت خود اعم از افزایش نرخ‌های گاز، برق و بهره در این سه سال که باعث شده هیچ سرمایه‌گذاری توجیه نداشته باشد، شکست هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی که اثرات آن‌ها در عرض چند ثانیه بر بورس به شکل چند برابری مشاهده شده و همچنین قول‌های حل سه روزه و یک ماهه مشکلات بورس در زمان شروع مدیریتش در سال ۱۴۰۰ سخن گفت.

وی در این مراسم با ارائه گزارشی از عملکرد سه ساله خود گفت: اتفاقاتی که در این مدت رخ داد و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها به نصف منجر شد، بر روند بازار سرمایه موثر بود.

به گفته عشقی، معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از ۲۵ درصد به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است. در این مدت بیش از ۳۰۰ مجوز جدید نهاد مالی با هدف انحصارشکنی و افزایش رقابت صادر شد و تعداد نهادهای مالی بورسی از ۷۰۰ نهاد به بیش از هزار نهاد رسید.

رئیس سابق سازمان بورس گفت: در سه سال گذشته توزیع سود نقدی بین سهامداران ساماندهی شد. همچنین دستورالعمل حاکمیت شرکتی اصلاح شد اما هنوز راهی طولانی تا اعمال کامل این مقررات در پیش داریم.

وی افزود: فقط اصلاح بند س قانون بودجه بیش از شش ماه وقت و انرژی مدیریت سازمان بورس را مصروف خود کرد.

عشقی تصریح کرد: ساختار سهام عدالت به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. اما با این حال تلاش کردیم مجامع سرمایه‌گذاری استاتی برگزار و سهام عدالت آزاد شود.

رییس سابق سازمان بورس گفت: نرخ گاز ۱۱ و نرخ برق بیش از ۲۰ درصد در این سه سال افزایش یافت. نرخ بهره هم به بیش از ۳۰ درصد رسید که با این نرخ هیچ سرمایه‌گذاری توجیه ندارد. نکته بعدی شکست هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی بود که اثرات همه آن‌ها در عرض چند ثانیه بر بورس به شکل چند برابری مشاهده می‌شد.

به گفته او، افزایش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد هم موجب شد عملا شرکت‌های بورسی به واردکننده‌ها یارانه بپردازند. اتفاقات سیاسی رخ داده در سه سال گذشته موجب شد ریسک سیستماتیک بورس به شدت افزایش یابد.

عشقی همچنین گفت: سال ۹۹ حضور مستقیم مردم در بازار آفت‌های جدی داشت و رفتارهای هیجانی به واسطه حضور مردم با عدم آگاهی بود. همچنین سال ۱۴۰۰ که ما کار را در سازمان بورس شروع کردیم، یک بنده خدایی قول داده بود سه روزه مشکل بورس را حل می‌کند و یک بنده خدای دیگری هم قول یک ماهه داده بود.

کد خبر 882121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    1 0
    چطور الان دامنه رو کم کردید و حجم مبنا رو افزایش دادید یعنی سال 99 امکانپذیر نبود ؟!
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    2 0
    شرافتم خوب چیزیه