رژیم صهیونیستی با هک دستگاه‌های پیجر در لبنان هزاران نفر را زخمی و یا به شهادت رساند.

انفجار پیجرها در لبنان

همشهری آنلاین: عصر روز سه شنبه و کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن که حزب الله لبنان پایگاه راهبردی «راموت نفتالی» را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار داد، صهیونیست‌ها تلاش کردند تا با انجام برخی حملات الکترونیکی حمله مهم و بزرگ حزب الله علیه پایگاه راموت نفتالی را تحت الشعاع قرار دهند. در همین ارتباط نیز عصر سه شنبه العربی الجدید به نقل از یک منبع در حزب الله لبنان از هک دستگاه‌های ارتباطاتی پیجر ویژه نیروهای حزب‌الله و منفجر شدن این دستگاه‌ها در مناطق مختلف جنوب لبنان خبر داد.

هزاران انفجار: المیادین انفجار هزاران دستگاه پیجر(دستگاه ارتباط پیام کوتاه غیرموبایلی) متعلق به اعضای حزب الله لبنان را تائید کرده است.

مدت زمان انفجارها: کانال ۱۳ عبری در خبری اعلام کرد که انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب الله حدود نیم ساعت در مناطق جنوبی لبنان ادامه داشت.

چگونگی انفجار: منابع لبنانی اعلام کردند که انفجارها به صورت همزمان و گاهی به طور پیاپی و در مناطق مختلف جنوب لبنان از طریق داغ شدن دستگاه رخ داده است.

عامل انفجار: براساس گزارش آسوشیتدپرس، دستگاه‌های ارتباطی منفجر شده مجهز به باتری‌های لیتیومی بوده‌اند و با داغ شدن بیش از حد منفجر شده‌اند.

شهادت دختر بچه ۱۰ ساله و دو برادر: برخی منابع در همان ساعات اولیه حادثه، از شهادت یک دختر بچه١٠ ساله در پی حمله سایبری اسرائیل و انفجار پیجرها خبر دادند. «فاطمه جعفر عبدالله»، دختر بچه فلسطینی بود که بر اثر انفجار دستگاه ارتباطی پیجر در خانه‌ای در شهرک سرعین لبنان به شهادت رسید. همچنین حزب الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک دختر و دو برادر در انفجار پیجرها به شهادت رسیده و تعداد زیادی از مردم دچار جراحات مختلف شدند. ‏

دبیرکل حزب الله، در سلامت کامل: رویترز به نقل از یک منبع ارشد در حزب الله اعلام کرد که «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله در انفجارهای اخیر دستگاه‌‍های پیجر آسیبی ندیده است.

۹ شهید: وزرات بهداشت لبنان به صورت رسمی شهادت ۹ تن در انفجار دستگاه‌های پیجر را به صورت رسمی تائید کرد.

۳۰۰۰ زخمی: تلویزیون الجزیره در گزارش اولیه زخمی شدن بیش از ۱۲۰۰ نفر در لبنان بر اثر انفجار دستگاه های ارتباطی سیار یا همان پیجر را تائید کرد. تعداد زخمی‌ها سپس تا ۱۸۰۰ نفر اعلام شد و پس از آن وزارت بهداشت لبنان زخمی شدن۲۸۵۰ نفر را تائید و افزود که حال ۲۰۰ تن از آنها وخیم است. منابع دیگری افزایش زخمی‌ها به بیش از ۳هزار نفر را هم تائید کردند.

۱۰۰ مرکز درمانی در حال خدمت رسانی: وزیر بهداشت لبنان گزارش داد که حدود ۱۰۰ بیمارستان و درمانگاه و مرکز پزشکی در مداوای مجروحان مشارکت می کنند و بیشتر جراحات بر روی صورت، دست ها و نواحی معده متمرکز است.

برپایی چادرهای ویژه امدادی در ضاحیه بیروت: منابع خبری در بیروت از برپایی چادرهای ویژه امدادی در منطقه ضاحیه بیروت به منظور پذیرش مجروحین خبر دادند. همچنین نیروهای امدادی در محل نیز از شهروندان خون دریافت کردند.

جراحت سفیر ایران: همسر سفیر ایران در لبنان از جراحت وی در بیروت در پی انفجار پیجرها خبر داد و افزود که حال سفیر خوب است. گفته شده که «مجتبی امانی»، جراحت سطحی داشته و در حال حاضر در بیمارستان تحت‌نظر است. براساس گزارش‌ها، جراحت سفیر ایران از ناحیه دست و صورت است.

چگونگی جراحت سفیر ایران: المیادین در گزارشی اعلام کرد که سفیر ایران دستگاه «پیجر» به همراه نداشت، اما بر اثر انفجار دستگاهی که یکی از همراهانش حمل می کرده مجروح شده است. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم در گزارشی اعلام کرد که دو محافظ سفیر ایران در بیروت بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی زخمی شدند.

گستره انفجارها تا سوریه: علاوه بر جنوب لبنان، منابع سوری هم اعلام کردند که پیجرهای نیروهای حزب‌الله در سوریه نیز منفجر شده است. روزنامه قطری «العربی الجدید» هم از منابعی گزارش داد که ده ها تن از عوامل حزب الله در سوریه پس از انفجار پیجرهای در اختیارشان زخمی شدند.

نجات برخی افراد: وال استریت ژورنال به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرد که برخی افراد احساس کردند دستگاه ها داغ شده و قبل از انفجار از شر آنها خلاص شدند.

روایت‌های مشکوک: برخی روایت‌ها در حاشیه انفجار پیجرها در لبنان به نقل از کارمندان بیمارستان آمریکایی بیروت تائید کرده‌اند که این بیمارستان دانشگاه آمریکایی حدود ۱۰ روز پیش تمام پیجرهای پرستاران و پزشکان خود را گرفته و آنها را تعویض کرده است!

دستگاه‌های مشکوک: منابع امنیتی به رویترز گفته‌اند که وسایل ارتباطی منفجر شده در لبنان جدیدترین مدل از پیجرهای موتورلا(شرکت آمریکایی) بوده است که حزب‌الله در چند ماه گذشته آن‌ها را تهیه کرده بود.

ترس اسرائیل از اعلام مسئولیت: الجزیره به نقل از رسانه‌های عبری گزارش داده است که مشاور نتانیاهو یک پست مبنی بر مسئول بودن اسرائیل در ارتباط با انفجار پیجرهای پیام‌رسان در دست‌های اعضای حزب‌الله را منتشر و دقایقی بعد آن را حذف کرد.

واکنش‌ها به حمله سایبری اسرائیل

انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان با واکنش های بسیاری همراه بوده است:

«مروان شربل» وزیر کشور پیشین لبنان: انفجار در دستگاه ارتباطی پیجر در بیروت یک اقدام تروریستی است که از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

قاسم هاشم، نماینده پارلمان لبنان : آنچه رخ داد ممکن است یک تحول جدید به سمت تنش بیشتر باشد.

وزیر ارتباطات لبنان: تحقیقاتی را درباره نحوه ورود این پیجرها به کشور آغاز خواهیم کرد.

حسین خلیل، دستیار نصرالله: پاسخ خواهد رسید. پس از جنایاتی که انجام داد، دشمن باید همه چیز را از لبنان انتظار داشته باشد.

بیانیه اولیه حزب الله لبنان: مقاومت در همه سطوح و واحدهای مختلف آن در بالاترین سطح آمادگی برای دفاع از لبنان و مردم ثابت قدم است.

بیانیه دوم حزب الله لبنان: این دشمن خیانتکار و جنایتکار قطعاً قصاص عادلانه خود را برای این تجاوز گناه آلود خواهد گرفت، از جایی که انتظار می رود و از جایی که انتظار نمی رود و خداوند به قول ما شاهد است.

وزارت امور خارجه لبنان: آماده‌سازی شکایتی را برای ارائه به شورای امنیت درباره حمله سایبری اسرائیل آغاز کرده‌ایم.

اسرائیل هیوم به نقل از یک منبع آگاه: تنش شدید با حزب‌الله به لبه پرتگاه رسیده است.

هاآرتص به نقل از منابع صهیونیستی: سرویس‌های امنیتی بر این باورند که حزب‌الله قصد دارد عملیات نظامی علیه اسرائیل انجام دهد.

«ایتای بلومنتال»، خبرنگار صهیونیست: یک نهاد امنیتی ارزیابی کرده است که حزب الله در حال آماده شدن برای آغاز عملیات نظامی علیه اسرائیل است.

اسرائیل هیوم: اسرائیل در حال آماده شدن برای واکنش احتمالی حزب الله به عملیات منتسب به آن است.

هیلل بیتون روزن، کارشناس عبری: رویداد لبنان که طبق گزارش های خارجی به اسرائیل نسبت داده می شود، در واقع نشان دهنده انتقال درگیری از غزه به لبنان پس از تقریبا یک سال جنگ است. زمان مقابله با حزب الله فرا رسیده است.

کانال ۱۴ عبری: اگر حمله و انفجارهای منتسب به اسرائیل در لبنان درست باشد، این حمله اگر نه کل جهان، کل خاورمیانه را غافلگیر کرد.

دفنا لیال، کارشناس عبری: مقامات اسرائیل تخمین می زنند که پاسخ قابل توجهی از سوی حزب الله در پیش خواهد بود.

«نیر دیوری»، خبرنگار صهیونیست: حزب الله از جنگ نمی ترسد.

«ادوارد اسنودن»، مامور سابق اطلاعاتی آمریکا: انفجار دستگاه های ارتباطی در لبنان ناشی از کارگذاری مواد منفجره بود نه هک.

کد خبر 882443
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha