زنان ایرانی در همه ادوار گذشته تلاش کرده‌اند استعدادها و توانایی‌های خود را به جامعه ثابت کنند و در همین مسیر طولانی، باعث و بانی هزاران افتخار برای کشور شده‌اند. در هر رشته و موضوعی که قدم بگذاری، زنانی را می‌بینی که سردمدار افتخارها هستند؛ عرصه‌های مختلفی که ۲حوزه ورزشی و علمی سرآمد آن است.

زنان قهرمان

همشهری آنلاین- لیلا شریف: در همین تابستانی که گذشت ۸زن در المپیک و پارالمپیک، ۳زن در مسابقات جهانی، ۴دانش‌آموز دختر در عرصه المپیادهای علمی جهانی و ۴دختر هم بین رتبه‌های برتر کنکور نامشان می‌درخشد؛ زنانی که سهم آنها در بالا ماندن پرچم ایران هر سال پررنگ‌تر می‌شود.

رقابت‌های ورزشی جهان

دختران ایرانی در هفته‌های اخیر به جز المپیک و پارالمپیک،در رقابت‌های ورزشی جهان مانند تنیس روی میز و اسکیت هم به مدال طلا و برنز دست پیدا کردند.

باران ارجمند: نخستین دختری است که جواز حضور در قهرمانی جهانی را برای تیم ملی تنیس روی میز کسب کرد و در جایگاه هفدهم رده سنی زیر ۱۵ سال دنیا قرار گرفت.

ترانه احمدی و رومینا سالک: این ۲ ورزشکار در مسابقات جهانی اسکیت با شکست رقبای قدر خود به‌ترتیب مدال طلا و برنز را به نام خود ثبت کردند.

المپیک پاریس

زنان ایرانی در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴پاریس خاطره خوبی از خود به جای گذاشتند و پس از عبور از دالان رقابت‌های نفسگیر توانستند با در دست داشتن یک مدال نقره و یک مدال برنز به کشور بازگردند؛ زنان کاروان ایران از این طریق برای نخستین بار ۲مدال را به نام خود ثبت کردند.در میان زنان شرکت‌کننده، رشته تکواندو خوش درخشید و مبینا نعمت‌زاده و ناهید کیانی پرچم ایران را در این رقابت‌ها بالا نگه‌ داشتند.

مبینا نعمت‌زاده: ستاره ۱۹ساله تکواندوی ایران، در بازی‌های المپیک تابستانی۲۰۲۴ به مدال برنز دست پیدا کرد. این دور از رقابت‌های المپیک به‌عنوان نخستین دوره حضور نعمت‌زاده ثبت شد و با وجود این او توانست مدال برنز مسابقات تکواندو در المپیک پاریس را به نام خود سند بزند.

ناهید کیانی:جایگاه پرافتخارترین زن ایرانی المپیک ۲۰۲۴، با نام کیانی گره خورده است؛ این دختر اصفهانی متولد سال ۱۳۷۷، تاکنون ۲بار به‌عنوان زن تکواندوکار ایرانی در المپیک‌های ۲۰۲۰و ۲۰۲۴شرکت کرده است. او در این دور از رقابت‌های المپیک، مدال نقره را کسب کرد. جدا از بازی‌های المپیک، این تکواندوکار ایرانی در مسابقات قهرمانی تکواندوی جهان رکورد زد و توانست نخستین نشان طلای مسابقات جهانی در تاریخ تکواندوی زنان ایران را کسب کند.

مسابقات پارالمپیک

زنان ورزشکار ایرانی در پارالمپیک ۲۰۲۴سنگ تمام گذاشتند و از ۱۲زن کاروان پارالمپیک ایران، ۶نفر توانستند مدال‌های خوشرنگی را کسب کنند و تعداد مدال‌های ایران را در این دور از رقابت‌ها افزایش دهند.

هاجر صفرزاده: این دونده ایرانی با ۲۵سال سن در ماده ۴۰۰ متر بازی‌های پارالمپیک پاریس، هم ایران را به مدال نقره رساند، هم با ثبت زمان ۵۵.۳۹ثانیه توانست رکورد آسیا را بشکند.

ساره جوانمردی: این ورزشکار دهه شصتی، سابقه طولانی در رقابت‌های جهانی دارد. او که اهل شیراز است در مسابقات تیراندازی پارالمپیک۲۰۲۴ در پاریس مدال طلا را به دست آورد.

پرستو حبیبی: یکی از کم‌سـن‌وسال‌ترین ورزشکاران ایران در رشته پارادوومیدانی است که با ۲۲سال سن در رشته پرتاب کلاب موفق به کسب مدال نقره شد تا نامش در تاریخ رقابت‌های این رشته به‌عنوان نخستین مدال‌آور پارادوومیدانی ایران به یادگار بماند.

زهرا رحیمی: نوجوان مرندی با ۱۵سال سن، نه‌تنها در جهان به‌عنوان دارنده مدال نقره مسابقات پارالمپیک شناخته می‌شود بلکه رکورد جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ایران در مسابقات پارالمپیک نیز از آن اوست. رحیمی که به دلیل یک مشکل مادرزادی در یکی از دستانش در مسابقات پارالمپیک شرکت کرد، به گفته خودش« هیچوقت از مشکلم برای خودم سد نساختم بلکه آن را تبدیل به پُل برای موفقیت کردم.»

الهام صالحی: این ورزشکار خــوزستانـی توانست به مدال برنز پرتاب نیزه بازی‌های پارالمپیک پاریس با ثبت رکورد ۱۶.۲۴ متر دست پیدا کند.

فاطمه همتی: این ورزشکار در رقــابت‌های پـــارالمپیک، پرچم ایران را در دستان دهه هشتادی‌ها بالا برد. همتی متولد ۱۳۸۲است، توانست در رشته پاراتیراندازی با کمان به مدال نقره برسد.

۱۹ زن تاثیرگذار ایران در سال ۱۴۰۳ | روایت دختر معلول ۱۵ ساله ای که مدال نقره پارالمپیک را گرفت

برترین‌های کنکور ۱۴۰۳

در میان رتبه‌های برتر ۳ رشته تجربی، انسانی و ریاضی کنکور ۱۴۰۳، نام ۴دانش‌آموز دختر دیده می‌شود.

صبا معصوم‌نیا سماکوش: دختری با اصالت مازندرانی که به‌دلیل شغل پدرش در نیروی دریایی ارتش، چند سالی است در مدارس هرمزگان مشغول تحصیل است و امسال نامش به‌عنوان رتبه یک تجربی مورد توجه کنکوری‌ها و خانواده‌هایشان قرار گرفت و موجب شد اهالی بندرعباس که تاکنون در میان نفرات برتر کنکور جایی نداشتند، امسال افتخار رتبه یک رشته علوم تجربی را برای خود سند بزنند.

ساغر استهبدی، فاطمه فاطمی‌فرد و نسترن گل‌آقایی: نام این ۳دختر نوجوان در میان ۱۰نفر برتر کنکور انسانی جای گرفت. ساغر استهبدی دانش‌آموز اهل مشهد است که با رتبه ۲کنکور انسانی، نتیجه درخشانی را به‌دست آورد. فاطمه فاطمی‌مفرد نیز که ساکن تهران است با رتبه ۵انسانی در کنکور امسال خوش درخشیدو نسترن گل‌آقایی دانش‌آموز دختر اهل اصفهان هم ، رتبه ۱۰انسانی را به‌دست آورد.

المپیادهای علمی جهان

مدال‌های المپیادهای علمی جهان در سال‌ جاری نشان داد که دانش‌آموزان دختر کشورمان در رقابت‌های علمی خوش می‌درخشند و از ۷رشته رقابت‌های المپیاد علمی، ۴دانش‌آموز دختر به مدال دست پیدا کرده‌اند.

حنانه خرم‌دشتی: یکی از اعضای تیم ۵نفره نجوم و اختر فیزیک که در هفدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم راهی برزیل شد و مدال طلا را کسب کرد. این دانش‌آموز مدال‌آور به‌عنوان کاپیتان تیم‌های المپیادی ایران در رقابت‌های سال آینده معرفی شد.

سارا موسائی: دانش‌آموزان ایرانی در پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک که در اصفهان برگزار شد با یک نشان طلا و ۴ نشان نقره، به مقام چهارم رسیدند. سارا موسائی اهل تهران یکی از اعضای تیم فیزیک بود که به مدال نقره این دوره از رقابت‌ها دست یافت.

فاطمه حقانی: مدال برنز هفدهمین المپیاد جهانی علوم زمین ۲۰۲۴چین با همت فاطمه حقانی با نام ایران گره خورد و این دانش‌آموز کشورمان در بخش انفرادی این المپیاد علمی، مدال برنز را از آن خود کرد.

پرنیا دباغ: این دانش‌آموز تهرانی که اصالتش به مشهد برمی‌گردد، دیپلم افتخار ریاضی در شصت و پنجمین المپیاد جهانی ۲۰۲۴انگلیس را با خود به ایران آورد؛ هر چند او در این دور از رقابت‌ها نتوانست مدالی به‌دست بیاورد اما پیش از این به‌دلیل کسب مدال طلا در المپیادهای کشوری ریاضی در سال‌های ۱۴۰۱و ۱۴۰۲نامش در کنار مریم میرزاخانی درخشیده بود.

کد خبر 882522
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha