موزه شهدا، موزه‌ای برای نگهداری لباس، لوازم شخصی، وسایل مورد استفاده روزانه، دست‌نوشته، کلاه و هر آن چیزی است که به نوعی یادگار شهدا باشد. یادگاری‌هایی از نسلی که جانشان را به کف دست گرفتند تا یک وجب از خاک کشورمان را به دشمن ندهند.

موزه شهدا

همشهری آنلاین- مهدیه تقوی راد: در این موزه خاطرات، عکس‌ها، نشانه‌ها و آثار ۱۳۵۰ شهید در قالب ۱۷۰۰۰ اثر به نمایش گذاشته شده که در نیم قرن اخیر از دوران مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی و بعد در دفاع مقدس برگ زرینی به تاریخ فرهنگ و نظام اسلامی افزوده‌اند.

موزه شهدا

نشانی: خیابان طالقانی، نبش خیابان شهید موسوی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:طالقانی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: هلال احمر

ساعت فعالیت:۸:۳۰ تا ۱۶

هزینه ورودی: رایگان

بیعت با شهدا در موزه

نگارستان هنری

طبقه زیر همکف موزه به آثار هنری در ارتباط با شهدا اختصاص دارد. نخستین آثاری که در این طبقه به چشم می‌خورد آثار نقاشی با تکنیک رنگ و روغن از شهید چمران است. شهید دکتر مصطفی چمران، هرچند یک دانشمند برجسته در رشته فیزیک اتمی در دانشگاه برکلی آمریکا و یک چریک انقلابی مبارز بود اما هنر نقاشی و عکاسی او هم زبانزد بود. پرتره‌هایی از امام راحل و مقام معظم رهبری اثر جانبازان دفاع مقدس، نقاشی‌هایی با موضوع ایثار، شهادت و مقاومت و تابلوهایی با تکنیک کولاژ در این طبقه در معرض دید قرار گرفته است.

بیعت با شهدا در موزه

سالن آثار شهدا

در طبقه همکف سالنی است که در آن آثار فرماندهان شهید نگهداری می‌شود. هر کدام از ویترین‌های یک شکل و اندازه مربوط به یادگاری‌های یک فرمانده شهید است. در کنار عکس شهید، زندگینامه؛ قسمتی از وصیتنامه او و تعدادی از وسایل شهید در ویترین به چشم می‌خورد. در ویترین مربوط به خلبانان شهید کلاه خلبانی، گوشی خلبانی، ‌عینک، مهر و جانماز همراه شهدا گذاشته شده است. بر دیوار این سالن قطعه‌ای به جا مانده از هلیکوپتر شهید شیرودی، قمقمه، ‌ کوله پشتی، بند حمایل، کلاه و ... را می‌توانید مشاهده کنید.

روحانیون شهید

آثار و وسایل روحانیون شهید از زمان مشروطه تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بخشی دیگر از ویترین‌های طبقه همکف موزه قرار دارند. آثار به جا مانده از شهدای محراب از جمله آیات عظام شهید قاضی طباطبایی، شهید مدنی، شهید صدوقی، شهید دستغیب و شهید اشرفی اصفهانی شامل البسه، عمامه، مهر و جانماز، تسبیح، عینک، قرآن جیبی و نعلینی است که در هنگام شهادت به همراه این شهدا بوده است.

بیعت با شهدا در موزه

گالری بانوان شهید و شهیدان دانش‌آموز

قسمتی از طبقه اول موزه به آثار شهدای دانش آموز و بانوان شهید اختصاص دارد. بانوانی که در موشک باران شهرها به همراه فرزندانشان به شهادت رسیدند یا در حادثه سال ۶۶ مکه شهید شده‌اند. در این قسمت از موزه علاوه بر آثار به جای مانده از بانوان همچون کارت شناسایی سازمان حج و زیارت و وصیت نامه، یادگاری‌هایی هم از کودکان شهید همچون عکس، گل سر، اسباب بازی، النگو، دامن کودکانه، ‌کارنامه تحصیلی، کتاب و دفتر مشق، لباس مدرسه، مداد رنگی، هواپیمای اسباب بازی و سایر وسایل را مشاهده کنید که سال‌هاست در کنج این ویترین‌ها در انتظار دستان کوچکی هستند تا باز هم برای بازی آنها را در آغوش بگیرد.

بیعت با شهدا در موزه

شهدای ترور

در بخش دیگری از سالن آثار شهدا می‌توانید آثار شهدای ترور را مشاهده کنید. شهدایی که در دوران مبارزه با رژیم پهلوی و دفاع مقدس و بعد از آن هدف ترور قرار گرفتند. در بخش مربوط به قبل از انقلاب اسلامی آثار شهیدانی از این دوره مانند کلاه رئیسعلی دلواری، طناب دار شیخ فضل‌الله نوری، ساعت میرزا کوچک خان جنگلی و شهید مدرس را مشاهده می کنید.

بیعت با شهدا در موزه

شهدای دوران مبارزات انقلاب اسلامی

ساعت شهید آیت، کلاه های شهید اندرزگو، ‌تصاویری از شهدای فدائیان اسلام و شهدای ۱۷ شهریور، شهدای قیام ۱۵ خرداد و ۲۲ بهمن سال ۵۷ در این بخش در معرض دید قرار گرفته است. در بخش شهدای ترور بعد از انقلاب اسلامی هم آثاری از شهدای دولت، شهدای ۷ تیر، شهدای حرم رضوی، شهدای نماز جمعه و شهیدانی مانند هاشمی‌نژاد، صیاد شیرازی، لاجوردی و... به نمایش در آمده‌اند. در ویترین مربوط به شهید فخری زاده، لباسی که شهید در هنگام شهادت به تن داشت و عینک او در معرض دید قرار داده شده، در ویترین مربوط به شهیدان رجایی و باهنر کیف همراه شهید رجایی، عمامه شهید باهنر و لباس های آنها که توسط خانواده به موزه اهدا شده در معرض دید است. عینک، مداد و خودکارهای شهید لاجوردی، ‌کلاه، ساعت، ‌کفش و دست نوشته شهید صیاد شیرازی نیز در بخش دیگری از موزه مشاهده می‌شود.

کد خبر 883384
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha