به گزارش واحد مرکزی خبر، راه اندازی قطار کانتینری پاکستان - ایران - ترکیه 11 اسفند ماه 1387 در اجلاس سه جانبه تهران به تصویب نهایی وزیران راه رسید.
به گفته مدیر حمل و نقل و ارتباطات سازمان اکو گفت؛ طول خط آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول 6500 کیلومتر است که 2570 کیلومتر آن در ایران، 2000 کیلومتر آن در ترکیه و در حدود 1900 کیلومتر در خاک پاکستان است.[قطار اکو به حرکت درآمد]
میرزایی گفت: زمان حرکت در این راهگذر ریلی کمتر از نصف زمان جابجایی کالا در مسیر دریایی و 15 روز پیش بینی شده که در مقایسه با مسیر جادهای؛ امن تر و برای محیط زیست نیز بهتر است.
وی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد مسیر ریلی اسلام آباد-تهران- استانبول را راهگذر بین المللی معرفی کرده است، افزود: راه اندازی این قطار از آرزوهای سازمان همکاریهای اقتصادی اکو است که تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی کشورهای مسیر و ایجاد ارتباط ریلی میان کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا به اروپا دارد.
قطار کانتینری اکو 23 مرداد با حضور نخست وزیر پاکستان از استانبول به سمت تهران حرکت کرد و پس از عبور از خط آهن جدید زاهدان - کرمان در ایستگاه تهران مورد استقبال مسئولان وزارت راه و ترابری و سفرای کشورهای عضو سازمان اکو قرار میگیرد.
بکارگیری بارنامه مشترک برای حمل ونقل بین المللی ریلی کشورهای واقع در مسیر،بکارگیری مقررات و اسناد COTIF/CIM توسط راه آهن پاکستان، اقدامات لازم
برای تامین تسهیلات انتقال در زاهدان و نهائی کردن چارچوب و مقررات فعالیتهای بهره برداری برای حمل ونقل، نهائی کردن موضوع های مربوط به ترخیص گمرگی قطارهای کانتینری، تنظیم مشخصات فنی قطار اسلام آباد-تهران-استانبول طبق موافقتنامه های بینالمللی از توافقهای روسای راه آهنهای سه کشور در راه اندازی این قطار است.
خط آهن کرمان - بم - زاهدان مهمترین زیرساخت لازم برای راه اندازی قطار کانتنری اسلام آباد - تهران- استانبول است که اخیرا به بهره برداری رسید.