استاد حقوق روابط بین‌الملل گفت: بحث خلع سلاح ایران و اسرائیل از موضوعات فرعی خاورمیانه است چراکه سیاست‌های خاورمیانه پیچیده‌تر، گسترده‌تر وعمیق‌تر از این مسئله خلع سلاح بوده است.

واکنش پزشکیان

همشهری آنلاین - محسن جلیلوند استاد حقوق روابط بین‌الملل: صوتی که اخیرا از رئیس جمهور درباره کنار گذاشتن سلاح از سوی ایران منتشر شد، توسط وزیر امور خارجه تکذیب شد اما آنچه در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در نشست‌ها و مصاحبه‌هایی که رئیس جمهور با رسانه‌ها انجام می‌دهد، شاید نظیر این جملات گفته شود اما نمی‌توان آن را موضع‌گیری رسمی و اصلی رئیس جمهور نسبت به موضوع تجهیزات نظامی ایران دانست و قضاوت کرد.

ضمن اینکه اظهارات آقای پزشکیان نیز از سوی وزیر امورخارجه مورد تکذیب قرار گرفته، برهمین اساس معیار ما باید این تکذبیه باشد، بحث خلع سلاح ایران و اسرائیل از موضوعات فرعی خاورمیانه است چراکه سیاست‌های خاورمیانه پیچیده‌تر، گسترده‌تر وعمیق‌تر از این مسئله خلع سلاح بوده است.

به اذعان کارشناسان آمریکایی اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای تولید می‌کند و شاید منظور رئیس جمهور پیرامون توقف اسرائیل برای تولید سلاح هسته‌ای بوده اما به نظر می‌رسد که هشدار می‌دهد برای توقف جمهوری اسلامی در حوزه پیشرفت تسلیحات نظامی، اسرائیل نیز باید سلاح هسته‌ای خود را کنار گذارد.

این موضوع را باید توجه داشت که سیاست خارجی و امنیت ملی ایران اساسا در اختیار رئیس جمهور نبوده و رئیس جمهور مجری این سیاست‌ها هستند. همچنین باید به این موضوع تاکید کرد که مسئولان وقتی وارد سازمان ملل می‌شوند موضع‌گیری متفاوتی را به نسبت مواضع خود در داخل کشور ارائه می‌دهند، درواقع جو سازمان ملل به صورتی است که باید ملاحظاتی را رعایت کنند.

کد خبر 884218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha