سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تاکنون در سال جاری نزدیک به ۳۰۰۰۰ مورد مشکوک به آبله ام (Mpox) در آفریقا گزارش شده است که بیشتر آنها مربوط به جمهوری دموکراتیک کنگو است که کیت‌های آزمایش در آن تمام شده است.

mpox

به گزارش همشهری آنلاین سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که در طول این مدت بیش از ۸۰۰ نفر بر اثر ابتلا به آبله ام در سراسر قاره آفریقا جان باخته‌اند.

بروندی، کشور همسایه جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقای مرکزی، نیز تحت تأثیر شیوع فزاینده فعلی ویروس آبله ام قرار گرفته است.

ویروس عامل بیماری آبله ام می‌تواند از طریق تماس‌های نزدیک میان انسان‌ها پخش شود. این بیماری معمولاً خفیف است، اما در موارد نادری ممکن است کشنده شود. این بیماری معمولاً علائمی شبیه آنفلوانزا و تاول‌های چرکی در بدن ایجاد می‌کند.

در بیانیه سازمان جهانی بهداشت ارقام مقایسه‌ای از سال‌های گذشته ارائه نشده است.

سازمان بهداشت عمومی اتحادیه آفریقا اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۳، ۱۴۹۵۷ مورد و ۷۳۹ مورد مرگ از هفت ایالت مبتلای جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش شده است که افزایش ۷۸.۵ درصدی موارد جدید نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از ژانویه (دی‌ماه ۱۴۰۲) تا اواسط سپتامبر سال جاری (شهریورماه ۱۴۰۳)، ۲۹۳۴۲ مورد مشکوک به آبله ام و ۸۱۲ مورد مرگ ناشی از ویروس آبله ام در سراسر آفریقا گزارش شده است.

درمجموع ۲۰۸۲ مورد تائید شده عفونت با ویروس آبله ام در سراسر جهان تنها در ماه اوت (مردادماه) گزارش شده است که بالاترین میزان از نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) است.

روز شنبه، صندوق بیماری‌های همه‌گیر بانک جهانی اعلام کرد که ۱۲۸.۸۹ میلیون دلار (۱۱۵ میلیون یورو) به ده کشور آفریقایی برای کمک به مبارزه با شیوع این بیماری اهدا خواهد کرد.

منبع: رویترز

کد خبر 884254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha