به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: زمان حرکت در این راهگذر ریلی کمتر از نصف زمان مسیر دریایی و حدود 15 روز پیش بینی شده است.
وی تاکید کرد: میسر ریلی در مقایسه با مسیر جادهای و دیگر گزینهها؛ امنتر و برای محیط زیست نیز بهتر است.
حسن زیاری گفت: زمان حرکت در این مسیر ریلی در آینده تا 12 روز هم قابل کاهش است که به یک سوم زمان حرکت در مسیر دریایی جایگزین می رسد.
زیاری افزود: سازمان ملل متحد مسیر ریلی اسلام آباد-تهران- استانبول را راهگذر بین المللی معرفی کرده است.
وی گفت : راه اندازی این قطار به رونق اقتصادی کشورهای مسیر و ایجاد ارتباط ریلی میان کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا به اروپا کمک خواهد کرد.
قطار کانتینری "اکو" 23 مرداد با حضور نخست وزیر پاکستان از استانبول به سمت تهران حرکت کرد و پس از عبور از خط آهن جدید زاهدان - کرمان به ایستگاه تهران رسید.[قطار اکو به حرکت درآمد]
این قطار کانتینری قرار است در ادامه حرکت از مرز رازی وارد ترکیه شود و به استانبول برسد.
قطار کانتینری پاکستان - ایران - ترکیه 11 اسفند ماه 1387 در اجلاس سه جانبه تهران به تصویب نهایی وزیران راه رسید.
طول این مسیر ریلی 6500 کیلومتر است که 2570 کیلومتر آن در ایران ، 2000 کیلومتر آن در ترکیه و حدود 1900 کیلومتر در خاک پاکستان قرار دارد.