مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
۱ نفر

در مجموعه تلویزیونی عملیات ۱۲۵ با ایفای نقش آتش‌نشان، از نزدیک با زندگی آتش‌نشانان آشنا شده و به قول خودش، تازه بعد از بازی در این سریال متوجه شده که کار آتش‌نشانان چقدر سخت و پرخطر است.

بنفشه خواه

همشهری- پریسا نوری: رضا بنفشه‌خواه، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان که اخیرا با سریال‌های «از سرنوشت» و «تازه‌وارد» از شبکه ۳ سیما مهمان خانه‌هایمان بود، این روزها مشغول بررسی پیشنهادهای کاری جدید است و وقتی از او می‌خواهیم ما را برای بازدید از ایستگاه‌های آتش‌نشانی به بهانه فراررسیدن ۷ مهر «روز آتش‌نشانی و ایمنی» همراهی کند، می‌پذیرد و چد ساعتی در ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی در میدان حسن‌آباد مهمان مردان آتش می‌شویم.

گذشتن از جان کار آسانی نیست

ورودی ایستگاه آتش‌نشانی حسن‌آباد با تصاویر شهدای آتش‌نشان پلاسکو مزین شده است. بنفشه‌خواه با دیدن تصاویر و بعد از ذکر فاتحه می‌گوید: «یکی از غمگین‌ترین روزهای عمرم روز فاجعه پلاسکو بود. یادم است نمی‌توانستم در خانه بند شوم و اخبار را از تلویزیون پیگیری کنم. هرروز صبح می‌آمدم، ساعت‌ها آن اطراف پرسه می‌زدم و با بغض و گریه برمی‌گشتم. آتش‌نشانان روح بلندی دارند که برای نجات مردم به آب و آتش می‌زنند. اینکه به‌خاطر جان و مال مردم از جانت بگذری، کار آسانی نیست، هرقدر به این افراد دستمزد و پاداش بدهند جبران نمی‌شود.

بنفشه خواه، آتش‌نشان شد

جرأت نداشتم آتشنشان شوم

همین‌که وارد ایستگاه می‌شود با تک تک افراد سلام و احوالپرسی می‌کند و به دعوت فرمانده وارد دفتر ایستگاه می‌شود. لباس عملیات امداد و نجات آتشنشانی را بر تن می‌کند و در پاسخ به این سؤال که «آیا دلش می‌خواسته آتشنشان شود؟»، با لبخند می‌گوید: «راستش از بچگی دوست داشتم آتشنشان شوم، ولی هیچ وقت جراتش را نداشتم. درست است که آتش‌نشان نشدم ولی به آتش‌نشان‌ها ارادت دارم و افتخار می‌کنم که این لباس را پوشیدم.

بازی یا تجربه واقعی؟

بنفشه‌خواه تجربه آتش‌نشان بودن را دارد اما در سریال، آن هم سال‌ها قبل در یکی از قسمت‌های مجموعه تلویزیونی عملیات ۱۲۵ ایفای نقش کرده است. او وقتی به ضلع غربی محوطه ایستگاه، محل اجرای تمرین عملیات امداد و نجات از چاه می‌رسد، خداقوت‌گویان به امدادگران، می‌افزاید: «بعد از آن سریال به عمق خطر و دشواری شغل آتش‌نشانی پی بردم. شما چطور ساعت‌ها با این لباس کار می‌کنید. این لباس گرم و سنگین است و من بعد از چند دقیقه پوشیدن عرق کرده‌ام. واقعا درود به شرفتان، افتخار می‌کنم که امروز هم لباس شما و به نوعی همکار شما شده‌ام.

خاطره بازی با آقای بازیگر

صحبت‌ها گل می‌اندازد و امدادگران از بنفشه‌خواه می‌خواهند خاطره‌ای از آتش‌نشانی تعریف کند: «روبه‌روی خانه ما در محله شیان باغ بزرگی است که مدتی پیش آتش گرفته بود، وقتی به آتش‌نشانی زنگ زدم، خیلی سریع آمدند و آتش را خاموش کردند. من از سرعت عمل آنها تشکر ‌کردم و آنها هم از من تشکر می‌کردند که به موقع زنگ زده‌ام و...»

بنفشه خواه، آتش‌نشان شد

عکس یادگاری

مردان جوان و میانسال از دیدن آقای بازیگر خوشحال شده‌اند و بساط عکس یادگاری داغ می‌شود. صحبت‌های خودمانی ادامه پیدا می‌کند و بازدید بنفشه‌خواه از ایستگاه آتش‌نشانی با اهدای سبد گل و هدایایی که به رسم یادبود از طرف روزنامه همشهری برای دلاورمردان عرصه آتش تدارک‌ دیده شده بود، به پایان می‌رسد.

مدال‌آوران آتش‌نشان

چند روز قبل در مسابقات ورزشی آتش‌نشانان جهان که در کشور دانمارک برگزار شد، تیم ورزشی آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی تهران با کسب ۶۷ مدال، خوش درخشیدند. جواد نوروزی از آتش‌نشانان ایستگاه حسن‌آباد که در این رقابت‌ها موفق به کسب ۱۰ مدال (۲ طلا، ۲ نقره و ۶ برنز) شده است، درباره اهمیت ورزش برای آتش‌نشانان می‌گوید: «آتش‌نشانی از آن شغل‌هایی است که باید بدن ورزیده داشته باشی تا بتوانی از پس عملیات‌های امداد و نجات بربیایی، برای همین من ورزش روزانه و حرفه‌ای را از سال‌ها پیش شروع کردم و حالا خوشحالم که در این رقابت‌ها در چند رشته از جمله کشتی، پاورلیفتینگ، شنا و... موفق شدم مدال بگیرم.» امیرحسین باجلان یکی دیگر از آتشنشانان ایستگاه حسن‌آباد که از این مسابقات با ۷ مدال خوش‌رنگ (۲ طلا، ۲ نقره، ۳ برنز) بازگشته، معتقد است سطح رقابت‌ها بسیار بالا بود؛ به‌ویژه ورزشکاران اروپایی بسیار قدر بودند، ولی خوشحالم که موفق شدیم دست به کشورمان برگردیم و دل همکاران و هموطنان‌مان را شاد کنیم.»

کد خبر 884932
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha