سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تقویت سامانه بارشی برای بخش‌هایی از شمال استان های تهران و البرز و محدوده هایی از استان مازندران، نسبت به بارش های شدید و سیلابی در مرزهای بین سه استان هشدار داد.

باران به پایتخت رسید

به گزارش همشهری آنلاین از سازمان هواشناسی کشور، شدت فعالیت سامانه از نیمه شب امشب و اوایل صبح فردا شروع و تا شنبه شب ادامه دارد.
از جمله مخاطرات فعالیت سامانه می توان به «رگبار شدید باران، رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد گرد و خاک، استمرار ِکاهش دما و در ارتفاعات بارش برف» اشاره کرد.
فعالیت سامانه همچنین اثرات مخاطره آمیزی همچون «طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی» در پی دارد.
علاوه در بر مناطق یاد شده، روز شنبه فعالیت سامانه بارشی با سطح هشدار نارنجی در استان های «گیلان، مازندران، گلستان، مرکز و جنوب اردبیل و شمال استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان» انتظار می رود.
توصیه می شود در این مدت نسبت به «پرهیز از هرگونه تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداریِ اکید از اسکان و بر پا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی» اقدام شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح قرمز از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بروز ناپایداری های محلی در سطح استان خبر داد و اعلام کرد: این شدیدترین شرایط جوی استان از ابتدای سال تا کنون است.
به گزارش سازمان هواشناسی کشور، بر اساس این هشدار از اوایل وقت شنبه برای دامنه ها و ارتفاعات استان تهران به ویژه در نیمه شمالی «رگبارشدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، بارش برف در ارتفاعات بالادست» در سطح هشدار قرمز انتظار می رود.
این شرایط اثرات مخاطره آمیز زیادی مانند بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، طغیان رودخانه ها، صاعقه، لغزندگی جاده ها، شکل گیری روان‌آب و سیلاب و سقوط سنگ در پی دارد.
همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به احتمال رانش کوه در مناطق کوهستانی، مه گرفتگی و کاهش شعاع دید، بارش برف و گاهی کولاک برف در قله ها، وزش باد بسیار شدید و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داده است.
این اداره کل توصیه کرده است که شنبه از هرگونه تردد، توقف و اسکان در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و نواحی مرتفع استان اکیدا خودداری شود. همچنین از فعالیت های تفریحی مانند طبیعت گردی و کوهنوردی نیز پرهیز شود.
«اجتناب از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، لایروبی کانال ها، آبروها و دهانه پل، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده و ضرورت آمادگی دستگاه های امداد رسانی و مرتبط مانند راهداری، وزارت نیرو....» از دیگر توصیه های اداره کل هواشناسی استان تهران برای مدیریت بحران پیش رو است.


 

کد خبر 885059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha