بعد از شروع جنگ غزه و اتفاقاتی که در این بین افتاد ما شاهد آن بودیم که «جبهه الاسناد» شکل گرفت و بعد از حمله به لبنان گروه های عراقی و یمنی به شکل متصاعدی حمایت خود را ابراز داشتند.

پرچم اسرائيل

به گزارش همشهری آنلاین، سیدهادی سیدافقهی؛ کارشناس منطقه: موضوع حمله زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان در دو فرض قابل تصور است: اول آنکه رژیم اشغالگر آنقدر خط مقدم و شهرهای عقبه جبهه را زیر بمباران خود قرار دهد و حمایت‌های مردمی را به حداقل برساند. دوم آنکه فشار اسرائیل به حدی برسد که چنین تصوری ایجاد شود که دیگر مقاومت حزب‌الله تمام شده و توانایی مقابله را ندارد. هر دو فرض تقریبا محال ممکن است، چرا که در موضوع فرض اول، بعد از عملیات پیجرها ما شاهد آن بودیم که اسرائیل قصد مرعوب ساختن و ایجاد ترس در بین جامعه لبنانی را داشت.

اما آنچه که در عمل به وقوع پیوست آن بود که نه تنها حمایت از حزب‌الله متوقف نشد، بلکه شاهد بودیم که مردم لبنان از طائفه و مذاهب مختلف نظیر اهل سنت، دروزی‌ها و مسیحی‌ها آمدند و حمایت خود از حزب الله را تشدید کردند و حتی حاضر شدند که به مجروحان عملیات پیجر خون اهدا کنند. همین امر موجب شکه شدن اسرائیلی‌ها شده و اساسا این سطح از خشونت و گستردگی در بمباران ضاحیه و مناطق مختلف لبنان به نوعی از سر خشم و عصبانیتی است که جهت انتقام از مردم است، چراکه آنان این سطح از حمایت از حزب الله را بعد از ان شیطنت در مخیله خودشان نیاورده بودند.


در مورد فرض دوم هم گفتنی است؛ حزب الله الان نسبت به سال 2006 از پیشرفت و دستاوردهای بالایی برخورددار است. در آن زمان که حزب الله به اندازه الآن به تجهیزات نظامی نرسیده بود؛ پرچم سفید تسلیم را خود صهیونیست ها بابت مفتضح شدنشان بالا آوردند. اما الآن حزب الله در وضعیتی قرار دارد که فقط از چند شهر موشکی زیرزمینی برخوردار است که احتمال می رود در بعضی از آن ها از خاک فلسطین سر دربیاورد. ضمن اینکه به اذعان خود کارشناسان اسرائیلی؛ حزب الله تنها از 10 الی 15 درصد تجهیزات خود بهره برده است.


در مورد عملیات های هماهنگ شده مقاومت هم باید گفت که بعد از شروع جنگ غزه و اتفاقاتی که در این بین افتاد ما شاهد آن بودیم که «جبهه الاسناد» شکل گرفت و بعد از حمله به لبنان گروه های عراقی و یمنی به شکل متصاعدی حمایت خود را ابراز داشتند. البته لبنان فعلا عجله ای در این بین ندارد چرا که با تجربه جنگ 33 روزه میداند که اسرائیل توان جنگ فرسایشی را ندارد. اسرائیل در پی انتقال جنگ به جبهه شمال است و مقاومت هم درس آن را خوانده و به خوبی اهداف صهیونیستی را مورد ضربه قرار داده؛ به طور مثال انصارالله دو موشک اینبار به جای یک موشک به اراضی اشغالی فرستاد که خوشبختانه هیچ کدام ردیابی نشد. از آن سمت عراقی ها هم با پهبادهای خود حسابی بر رژیم اشغالگر فشار آوردند.

کد خبر 885301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha