دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه بورس: بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس تهران با فروش بلوک مدیریتی شرکت مخابرات ایران در روز 18 شهریور انجام می‌شود.

سیدمهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: برای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام شرکت مخابرات ایران را واگذار می‌کند. براساس مصوبه هیأت واگذاری مقررشده 50‌درصد به علاوه یک سهم این شرکت که سهام کنترلی نامیده می‌شود به‌صورت بلوکی در روز 18 شهریور در بورس عرضه شود.

طبق گزارشی که سازمان خصوصی‌سازی‌ منتشر کرده، عقدایی اعلام کرد: با توجه به انحصاری بودن سهام شرکت مخابرات قیمت هر سهم شرکت 340 تومان و ارزش کل سهام قابل واگذاری 7 هزار و 900 میلیارد تومان – معادل 8 میلیارد دلار - برآورد شده است که براساس مصوبه هیأت واگذاری به‌صورت دو مرحله به فروش خواهد رسید.

به گفته او، مرحله اول فراخوان برای شناخت و سنجیدن توان مالی و فنی خریداران منتشر شده و خریدارانی که بتوانند تأییدیه سازمان خصوصی‌سازی‌ را به‌دست آورند، اجازه خواهند یافت در مرحله دوم که رقابت خرید سهام در بورس است شرکت یابند.

سهم کنسرسیوم

او با اشاره به اینکه سهامداران خارجی می‌توانند حداکثر در خرید 28 درصد سهام شرکت مخابرات یعنی 56 درصد از سهام قابل عرضه، در قالب کنسرسیوم اقدام کنند، افزود: در طول یکسال و نیم گذشته اقدامات مختلفی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته که بر این اساس چندین کنسرسیوم خارجی نیز برای خرید سهام شرکت مخابرات اعلام آمادگی کرده‌اند اما تقاضای رسمی برای خرید به سازمان خصوصی‌سازی‌ ارسال نشده که امیدواریم هر چه زودتر تقاضای خریداران را دریافت کرده تا این سازمان فرصت کافی را برای بررسی صلاحیت متقاضیان داشته باشد.

سهامداران مخابرات، نفروشند

عقدایی پیش‌بینی کرد: کنسرسیومی متشکل از خریداران خارجی و ایرانی برنده رقابت واگذاری شرکت مخابرات شوند که در این صورت و با ورود سرمایه و تکنولوژی جدید در عرضه مخابرات و افزایش و بالا رفتن توان کارشناسی نیروی انسانی، سود شرکت به‌صورت تصاعدی ظرف مدت 5 سال افزایش خواهد یافت.

او گفت: در حال حاضر 38میلیون مشترک از خدمات مخابرات استفاده می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود ظرف 2 سال آینده تعداد آنها به حداقل 70 میلیون نفر برسد بنابراین به کسانی که در حال حاضر سهام مخابرات را دارند توصیه می‌شود سهم خود را نفروشند زیرا مسلما در چند سال آینده این سهام از بازده بهتری برخوردار خواهد شد.

آخرین خبرها از بازگشت سهام مخابرات

این نخستین بار نیست که شرکت پر ابهام و پرچالش مخابرات بعد از ورود به بورس‌ اذهان سهامداران خود را به طرق مختلف درگیر خود می‌کند. حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخصوص دلیل توقف طولانی مدت نماد مخابرات گفت: شرکت مخابرات باید اطلاعات مورد نیاز را به سازمان بورس ارائه کرده و سازمان بورس بعد از بررسی‌های لازم نسبت به بازگشایی نماد اقدام کند.

مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه در برخی موارد اطلاعات نیاز به بررسی دارد، از روند ارسال اطلاعات شرکت مخابرات به سازمان بورس ابراز بی‌اطلاعی کرد.

کد خبر 88583

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز