تخلیه روزانه ۲۱۷۰تن زباله در ۱۲نقطه از رویشگاه‌های هیرکانی و سواحل خزر رویشگاه‌های ۲۵ میلیون ساله ایران را با فاجعه محیط زیستی روبرو کرده است.

زباله - جنگل‌هيركاني - دپوي زباله - پسماند - شمال - مازندران

همشهری آنلاین - مجید جباری : پیش از این، کارشناسان و فعالان محیط‌زیست نگران قطع درختان و تخریب جنگل‌های هیرکانی بودند، اما حالا گزارش‌های میدانی آشکارکرده‌اند که افزون بر تخریب‌های جنگلی، خطر تبدیل‌شدن رویشگاه‌های هیرکانی به یک زباله‌دانی بزرگ وجود دارد.طبق برآوردها روزانه بیش از ۲۱۷۰ تن زباله تنها در ۱۲ سایت دفن و دپوی پسماند در ۲ استان مازندران و گیلان تخلیه می‌شود که این موضوع علاوه بر تخریب پوشش‌های گیاهی، سلامت جانداران و مردم ساکن در این مناطق را با خطر جدی مواجه کرده است.

به‌گفته کارشناسان و مسئولان محیط‌زیست، تولید زباله در روزهای اوج سفرهای نوروز ، تابستان و حتی پاییز بیش از ۱۰۰تا ۲۰۰درصد افزایش می‌یابد و این حجم از تولید زباله ،پهنه‌های سبز ایران را چالش‌های مختلف روبه‌رو کرده است.

فاجعه محیط زیستی در جنگل هیرکانی

گونه‌های جانوری جنگل‌های هیرکانی، ازجمله پرندگان این پهنه سبز، در معرض آلودگی، بیماری و آفت‌های ناشی از دپوی زباله‌ قرار گرفته‌اند و براثر تغذیه از این زباله‌ها با خطر مرگ‌ومیر مواجه شده‌اند. کشاورزان و دامداران این مناطق نیز بارها نسبت به نابودی زمین‌های زراعی و مرگ‌ومیر دام‌ها در نتیجه آلودگی‌های ناشی از سایت‌های زباله گلایه کرده‌اند، اما تاکنون اقدام مؤثری در این زمینه انجام نشده است. اینک با تخلیه روزانه صدها تن زباله، ورود شیرابه‌ها به رودخانه‌ها، دریای خزر و خاک جنگل، چندبرابرشدن حجم زباله در نتیجه بارندگی‌ها، بحران زیست‌محیطی در منطقه فراگیر شده و سلامت ساکنان شمال کشور را تهدید می‌کند.

شنا کردن در این سواحل خزر ممنوع! | ۳۷۴ کیلومتر از سواحل خزر در زون آلودگی زیاد قرار دارد | پاک‌ترین و آلوده ترین سواحل خزر در کدام شهرهاست؟

به گزارش همشهری آنلاین، جنگل‌های هیرکانی با پیشینه‌ای بین ۲۵ تا ۵۰میلیون سال، نزدیک به ۸۵۰کیلومتر از کناره‌های جنوبی دریای خزر را در شمال ایران پوشش می‌دهند. تنوع‌ بی‌مانند گونه‌های گیاهی و جانوری، از ویژگی‌های ممتاز جنگل‌های هیرکانی است.

زباله‌دانی بزرگ در قلب سبز ایران | تخلیه ۲۱۷۰ تن پسماند در رویشگاه‌های هیرکانی | شیرابه‌ زباله، آب و خاک شمال را آلوده کرده است

کد خبر 885846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرو US ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    0 0
    باعث خجالته !!!با این همه مهندس
  • FR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    0 0
    باید عوارض گذاشت برای هر ماشین که میره به شمال و از این پول استفاده بشه برای تمیز کردن مناطغ و ساخت زباله سوز در ان مناطغ. همچنین ملزم کرد و عوارض گذاشت برای هر رسترانهای سره راهی‌و شهری. شهرهای شمال
  • مهدی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    0 0
    فقط همین جا ؟؟؟؟؟ جای تاسف داره مملکتی با این تاریخچه کهن تمدن هرجا پا می‌گذاری زباله و آشغاله انگار برخی با سطل زباله مشکل دارند