سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

بیشتر افراد برای حفظ نظافت شخصی و داشتن ظاهری آراسته و تمیز به دنبال  حذف موهای زائد خود هستند و از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده می‌کنند.

image-20240930154826-1.jpeg

لیزردرمانی یکی از موثرترین و کارآمدترین راهکارهای موجود برای برطرف کردن موهای زائد است؛ با این حال بعضی از افراد پس از گذراندن دوره‌های لیزر خود متوجه می‌شوند که موهای زائد همچنان به رشد خود ادامه داده‌اند و این مسئله ناامیدی آن‌ها را به همراه دارد. اگر می‌خواهید بدانید علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست با ما تا انتهای این مطلب از همشهری آنلاین همراه باشید.

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

آشنایی با چرخه مو

برای درک اینکه چرا موها بعد از لیزر همچنان بر روی بدن دیده می‌شوند، پیش از هر چیز لازم است با چرخه رشد مو آشنا شوید. موهای سر و بدن ما در مجموع سه مرحله‌ی اصلی رشد را به شرح زیر پشت سر می‌گذارند:

  • مرحله‌ی آناژن یا رشد
  • مرخله‌ی کاتاژن یا انتقالی
  • مرحله‌ی تلوژن یا استراحت

در هر زمان که به سراغ لیزر درمانی می‌روید موهای شما ممکن است در این سه مرحله قرار داشته باشند و زمانی این درمان برای شما موثر است که مو در مرحله‌ی آناژن لیزر شود؛ به همین جهت برای از بین بردن کلیه‌ی موهایی که در بخش خاصی از بدن قرار دارند، لازم است چند جلسه‌ی درمانی را در فواصل زمانی مشخص پشت سر بگذارید.

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر

در حال حاضر عموم مردم جامعه به اشتباه تصور می‌کنند که لیزر به صورت دائمی موهای زائد را از بدن حذف می‌کند؛ اما حقیقت این است که حتی با داشتن بهترین پوست و مو و استفاده از جدیدترین و قوی‌ترین دستگاه‌ها هم امکان بازگشت موها بعد از چند ماه یا چند سال وجود دارد و برای حفظ نتایج باید حتماً جلسات شارژ خود را طی کنید. با این وجود عوامل متعددی که در ادامه بررسی شده‌اند، می‌توانند سرعت رشد مجدد موهای زائد را بعد از لیزر افزایش دهند:

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

چرخه طبیعی رشد مو

همان‌طور که اشاره کردیم چرخه طبیعی رشد مو از اصلی‌ترین علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر است. از آنجایی که تمامی موهای بدن به صورت همزمان در یک فاز یا مرحله‌ی رشدی قرار ندارند، ممکن است در طی یک جلسه لیزر همه‌ی آن‌ها به درستی و به شکلی کاملاً موثر تحت تاثیر قرار نگیرند. با توجه به این مسئله احتمال بازگشت آن‌ها بالا است و برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن باید در تعداد جلسات بیشتری شرکت کنید تا بتوان تمامی آن‌ها را در فاز آناژن هدف قرار داد.

رنگ و ضخامت موهای شما

از آنجایی که دستگاه‌های لیزر رنگدانه (ملانین) را هدف قرار می‌دهند بر روی موهایی با رنگ روشن و ضخامت کم تاثیر چندانی ندارند و افرادی که موهای تیره‌تر و ضخیم‌تر دارند بهترین پاسخ ممکن را به این روش نشان می‌دهند.

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

رنگ و نوع پوست شما

در صورتی که کنتراست (تضاد) بالایی بین رنگ مو و پوست شما وجود داشته باشد، موثرترین نتیجه‌ی ممکن حاصل می‌شود؛ چرا که دستگاه لیزر می‌تواند فولیکول‌های مو را بهتر هدف قرار دهد. با وجود اینکه در سال‌های اخیر به واسطه‌ی پیشرفت فناوری دستگاه‌هایی تولید شده‌اند که می‌توانند انواع پوست و مو با مشخصات و ویژگی‌های متفاوت را درمان کنند، اما به دلیل همین مسئله میزان اثربخشی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: جادوی از بین بردن موهای زائد بدن با این ادویه معروف

دستگاه لیزر بی‌کیفیت

گاهی اوقات کیفیت دستگاه لیزر می‌تواند یکی از دلایل رشد مجدد موها بعد از انجام این فرآیند باشد. دستگاه لیزر انتخابی باید کیفیت بالایی داشته باشد تا تابش و گرمای حاصل از آن بتواند فولیکول‌های مو را تخریب کند و در عین حال منجر به سوختگی و آسیب‌رسانی به پوست شما نشود. از طرفی دیگر اپراتور مجموعه باید مهارت کافی در انجام این کار داشته باشد تا کیفیت نهایی کار همان چیزی شود که انتظار دارید.

لیزر درمانی ناقص

از دیگر علت بازگشت موهای زائد بعد از لیزر می‌توانیم به کامل نکردن طول دوره‌ی درمان توصیه شده اشاره کنیم. چنانچه ضخامت موها زیاد باشد بعد از اتمام کلیه‌ی جلسات توصیه شده لیزر می‌تواند به خوبی تمامی فولیکول‌های مو را غیرفعال و رشد موهای زائد را متوقف کند در غیراینصورت چنانچه تعداد جلسات توصیه شده را کامل نکنید، احتمال اینکه تمامی فولیکول‌ها در معرض لیزر قرار نگیرند وجود دارد و همین مسئله می‌تواند رشد مجدد موها را به همراه داشته باشد.

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

فولیکول‌های جدید مو

بدن ما در طول زمان به دلایل مختلف از قبیل تغییرات هورمونی یا افزایش سن ممکن است فولیکول‌های موی جدید ایجاد کند که در طی جلسات قبلی لیزر وجود نداشتند؛ به همین جهت ممکن است با رشد و بازگشت موهای زائد خود مواجه شوید.

وجود بیماری‌های خاص

گاهی اوقات وجود بیماری‌های خاص در شخص میزان اثرگذاری لیزر را کاهش می‌دهد و منجر به بازگشت موها می‌شود. برای مثال سندرم تخمدان پلی‌کیستیک از شایع‌ترین بیماری‌ها بین بانوان است که چرخه‌ی رشد موها را در بدن بر هم می‌زند و عملاً نتیجه‌گیری از جلسات درمانی را غیرممکن می‌کند. چنانچه مبتلا به این بیماری یا موارد دیگری هستید بهتر است پیش از شروع لیزر مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید تا بهترین راهکار موجود را به شما ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: عوارض لیزر موهای زائد | نکات مهم درباره لیزر و کاربردهای آن که باید بدانیم

تاثیرات هورمونی

تاثیرات هورمون‌ها و اختلالات ناشی از برهم خوردن آن‌ها از دیگر علت بازگشت موهای زائد بعد از لیزر به شمار می‌رود؛ چرا که رشد فولیکول‌های مو وابسته به هورمون‌های خاصی است که اختلال و افزایش در میزان آن‌ها باعث افزایش رشد موهای زائد خواهد شد. شایع‌ترین نمونه‌ی این وضعیت در خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد که به سبب اختلالات هورمونی ممکن است موهای زائد بیشتری را در بدن خود مشاهده کنند.

علاوه بر این اشخاصی هم که در سنین نوجوانی برای لیزر اقدام کرده‌اند، احتمال دارد با بالا رفتن سن خود شاهد رشد مجدد موهای زائد باشند.

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

رعایت نکردن مراقبت های بعد از لیزر

استفاده از کرم ضدآفتاب، دستکاری نکردن موهای زائد در محل لیزر و پرهیز از قرارگرفتن در معرض نور خورشید از جمله مراقبت‌های ضروری بعد از لیزر هستند که بی‌توجهی به آن‌ها معمولاً نتیجه‌ی جالبی در روند درمان شما نخواهد داشت. این نکات مراقبتی ماندگاری نتیجه‌ی لیزر و رشد دیرتر موهای زائد را تضمین می‌کنند؛ بنابراین حتماً آن‌ها در نظر بگیرید و به دقت دنبال کنید.

چگونه از بازگشت موهای زائد جلوگیری کنیم؟

حال که با علت بازگشت موهای زائد بعد از لیزر آشنا شدیم، بد نیست نگاهی به راهکارهایی بیندازیم که رشد مجدد موها را به تعویق می‌اندازند:

انتخاب دستگاه مناسب با توجه به نوع پوست و ضخامت موها

در حال حاضر دستگاه‌های گوناگونی در بازار وجود دارند که از فناوری‌های متفاوتی برای لیزر مو استفاده می‌کنند؛ به همین جهت می‌توانید بعد از مشورت و بررسی‌های لازم بهترین آن را با در نظر گرفتن نوع پوست و ضخامت موهای خود انتخاب کنید. با این کار احتمال بازگشت موهای زائد به حداقل می‌رسد و خیال شما بابت موثربودن فرآیند لیزر راحت می‌شود.

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

تنظیم‌ کردن جلسات لیزر درمانی با توجه به چرخه مو

همان‌طور که ملاحظه کردید چنانچه جلسات لیزر درمانی شما در فاز آناژن چرخه مو انجام شود، بیشترین میزان اثرگذاری را خواهد داشت. در این مرحله مو بر روی سطح پوست ظاهر می‌شود و به این ترتیب لیزر می‌تواند به راحتی انرژی را به سمت فولیکول متمرکز کند. در مقابل اگر لیزر در فاز کاتاژن یعنی زمانی که موها به صورت طبیعی دچار ریزش می‌شوند، اتفاق بیفتد، فرآیند شما موفقیت چندان زیادی در پی نخواهد داشت.

علاوه بر این مرحله‌ی تلوژن هم به عنوان فاز استراحت در نظر گرفته می‌شود و هیچ مویی بر روی پوست دیده نمی‌شود؛ بنابراین لازم است پس از مشورت با تکنسین حرفه‌ای جلسات خود را به شیوه‌ای موثر و در فاز آناژن تنظیم کنید.

تکمیل جلسات درمانی

برای رسیدن به ایده‌آل‌ترین نتیجه‌ی ممکن باید در جلسات لیزر با فواصل زمانی مشخص شرکت کنید. جلسات تکمیلی لیزر شما هم معمولاً با هدف از بین بردن موهایی که در فاز استراحت قرار داشتند انجام می‌شود. جالب است بدانید که در هر جلسه درمانی به صورت میانگین ۱۵ درصد از موهای زائد از بین می‌روند و باید بعد از نابودی ۹۰ درصد موها هر شش ماه یا یکسال هم نسبت به شارژ مجدد جلسات اقدام کنید تا به این ترتیب مانع برگشت موهای زائد خود شوید.

سخن پایانی

دلایل و علت بازگشت موهای زائد بعد از لیزر متعدد هستند و حتی با وجود ساخت پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید امکان رشد مجدد موها وجود دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید میزان اثرگذاری این فرآیند را افزایش دهید باید به کلیه‌ی نکاتی که مورد بررسی قرار گرفتند به دقت توجه و در صورتی که مشکلات هورمونی دارید پیش از شروع جلسات لیزر آن‌ها را برطرف کنید.

کد خبر 886166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha