عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: لیزر موهای زائد به خودی خود نمی‌تواند عامل انتقال زگیل تناسلی یا سایر بیماری‌های ویروسی باشد؛ اما در صورتی که دستگاه لیزر به درستی استریل نشده باشد احتمال انتقال عفونت‌های پوستی مانند باکتری‌ها یا ویروس‌ها وجود دارد.

آیا لیزر می‌تواند جای جوش را از بین ببرد

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به افزایش تقاضا برای لیزر موهای زائد، به ویژه لیزر زنان در کشورهای مختلف از جمله ایران، این روش برای حذف موهای زائد از نواحی مختلف بدن اعم از صورت، پاها، چانه، کمر و بازوها استفاده می ‌شود. در این روش، نور متراکم و اشعه‌ های لیزر به فولیکول ‌های مو تابیده و رنگدانه ‌های موجود در فولیکول ‌ها را جذب می‌کنند و موها از بین می ‌روند.

لیزر موهای زائد عوارض مرتبط با روش‌های درمانی متنوعی دارد و شامل عوارض طبیعی و عوارض جانبی است. عوارض طبیعی مانند درد اندک، التهاب و قرمزی پوست معمولاً موقتی و کم ‌مدت هستند و به طور کلی پس از مدت کوتاهی ناپدید می ‌شوند. از جمله عوارض لیزر موهای زائد بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد قرمزی و التهاب از عوارض طبیعی درمان لیزر موهای زائد محسوب می ‌شوند که از طریق استفاده از کمپرس سرد و در صورت لزوم، استفاده از استروئیدهای موضعی قابل کنترل هستند و می ‌توانند بهبود آن‌ ها را فراهم کنند.همچنین پدیده پوسته پوسته شدن یکی از اثرات جانبی ممکن در روش لیزر برای حذف موهای زائد است.

این اثر به خودی خود هیچ نگرانی نداشته و خطرناک نیست. این واکنش، به ندرت در بین افراد رخ می‌دهد و معمولاً به عنوان یک عارضه ضعیف شناخته می ‌شود. پوسته پوسته شدن می ‌تواند منجر به خشکی و حساسیت پوست شود و در نتیجه، احتمال ایجاد زخم وجود دارد.

عبدالله احسنی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با بیان اینکه لیزر موهای زائد به خودی خود نمی‌تواند عامل انتقال زگیل تناسلی یا سایر بیماری‌های ویروسی باشد، با این حال، در صورتی که دستگاه لیزر به درستی استریل نشده باشد و از وسایل مشترک بدون ضدعفونی مناسب استفاده شود، احتمال انتقال عفونت‌های پوستی (مانند باکتری‌ها یا ویروس‌ها) وجود دارد، اما این خطرات نادر هستند.

وی افزود: باید توجه داشت که استفاده از تجهیزات استریل و یکبار مصرف بسیار مهم است و کلینیک‌ها و مراکز زیبایی باید از تجهیزات استریل و یا یکبار مصرف استفاده کنند، همچنین تمامی دستگاه‌ های لیزر باید پس از هر استفاده به صورت صحیح و اصولی، ضدعفونی شوند.وی ادامه داد: در صورت وجود زخم‌های باز یا هرگونه عفونت پوستی، بهتر است قبل از انجام لیزر با پزشک یا متخصص پوست مشورت شود، به طور کلی، لیزر موهای زائد به تنهایی عامل انتقال زگیل تناسلی نیست، اما رعایت بهداشت و استریل کردن تجهیزات بسیار مهم است.وی خاطرنشان کرد: تیغ اصلاح، استخر و حمام مشترک از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث انتقال برخی بیماری‌ های پوستی شوند، اما در مورد زگیل تناسلی (که توسط ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود)، انتقال از طریق این راه‌ ها کمتر رایج است.

احسنی بیان کرد: زگیل تناسلی برجستگی‌ های کوچکی هستند که روی ناحیه تناسلی ظاهر می ‌شوند و عامل آن ویروس HPV است، این ویروس از طریق تماس جنسی، چه واژینال، چه آنال و حتی تماس پوستی منتقل می‌ شود.وی به تشریح راه‌ های انتقال ویروس زگیل تناسلی پرداخت و افزود: اصلی ‌ترین راه انتقال از طریق تماس جنسی است، اما حتی اگر فرد از کاندوم استفاده کند، چون تمام ناحیه تناسلی توسط کاندوم پوشش داده نمی ‌شود، احتمال انتقال ویروس وجود دارد، همچنین، تماس مستقیم پوست به پوست با نواحی آلوده می ‌تواند ویروس را منتقل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به خطرات و عوارض زگیل تناسلی اشاره و بیان کرد: زگیل تناسلی به‌ خودی‌ خود معمولا دردناک نیست، اما می‌تواند باعث خارش، سوزش یا ناراحتی شود، اما مشکل اصلی برخی از انواع HPV این است که می‌تواند منجر به بروز سرطان‌هایی مثل سرطان دهانه رحم، مقعد و سایر نواحی تناسلی شوند.

وی درخصوص مراقبت و درمان این بیماری، گفت: درمان‌های مختلفی وجود دارد که به کاهش یا حذف زگیل‌ها کمک می‌کند، از جمله این درمان‌ها، داروهای موضعی، سرما درمانی، لیزر و حتی جراحی است، با این حال، درمان زگیل‌ها به معنی ریشه ‌کنی کامل ویروس نیست و ممکن است ویروس برای مدت طولانی در بدن باقی بماند و دوباره فعال شود.احسنی مهم‌ ترین راه پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های پرخطر ویروس HPVرا استفاده از واکسن این ویروس عنوان کرد و گفت: افراد حتماً با پزشک خود در مورد واکسن HPV صحبت کنند و برای پیشگیری از زگیل تناسلی و عوارض احتمالی آن اقدام کنند، همچنین، رعایت بهداشت جنسی و انجام معاینات منظم می‌تواند به شناسایی زودهنگام و درمان به‌ موقع کمک کند.

کد خبر 887870
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha