زنگنه گفت: بسیاری از فرماندهان رژیم صهیونیستی که در طول این مدت کشته می‌شوند به دلیل سانسور شدید اخبار، اطلاعاتی از کشته شدن آن‌ها منتشر نمی‌شود اما وقتی تصاویر جلسات هیات دولت با مسئولان نظامی پخش می‌شود جای برخی از فرماندهان خالی است.

ارتش رژیم صهیونیستی

سیدصباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه و امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره آثار و بحران‌های وجود آمده در رژیم صهیونیستی در طول یکسال جنگ اخیر، اظهار کرد: در جنگی که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه، کرانه باختری و اخیرا هم در لبنان به راه انداخته، برای رسیدن به اهدافی بوده که تاکنون به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی حال جنگ را شدیدتر کرده که منجر به شهادت سیدحسن نصرالله، فرماندهان حزب الله و فرماندهان ایرانی شده است بنابراین چنین جنگ‌هایی پر هزینه هستند و در همین راستای توسعه جنگ، عکس العمل مردم فلسطین، لبنان و یمن علیه رژیم صهیونیستی گسترده شده است.

زنگنه با اشاره به مشکلات اقتصادی ایجاد شده در اسرائیل، گفت: همواره رژیم صهیونیستی به خود میبالید کشوری ساخته که دارای امنیت فراوان و پیشرفت اقتصادی است. اما هر دو مقوله امنیت و اقتصاد در این جنگ به شدت آسیب دیده و مردم جهان ملاحظه کردند که این رژیم دیگر نمی‌تواند نه تنها امنیت خود را تامین کند و بلکه توان تامین امنیت کشورهایی که به آن ارتباط داشتند، را هم ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه و بین‌الملل افزود: از طرف دیگر در یک منطقه‌ای وقتی جنگ باشد افرادی که برای کار، تفریح و گردشگر سفر می‌کنند احساس ناامنی کرده و از ورود به آن منطقه امتناع خواهند کرد که همین امر ضربه شدیدی به درآمد کشور و منطقه وارد می‌کند، همچنین سرمایه گذاران با توجه به وجود ناامنی حاضر به سرمایه گذاری نخواهند شد و جنگ نه تنها فقط مانع سرمایه گذاری شده، بلکه منجر به این شده که فعالیت‌های موجود هم به تدریج تعطیل شود و بسیاری از افرادی که برای کار وارد آن اسرائیل شده اقدام به خروج کنند.

وی بیان کرد: مجموعه این موارد علاوه بر آثار روانی که ساکنان منطقه دچار می‌شوند، منجر به هزینه‌های مادی، روانی و فرهنگی شده است و آثارها گسترده‌ای دارد. ما به عنوان جمهوری اسلامی راضی نیستیم که جهان گرفتار جنگ و درگیری شود اما وقتی تشکیلاتی، حزبی و یا گروهی بخواهد از طریق جنگ به اهداف خود برسد این مورد قبول نخواهد بود و مورد اعتراض و پاسخگویی قرار می‌گیرد.

زنگنه با اشاره به کشته شدن فرماندهان و مهره‌های اصلی نظامی رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: بسیاری از فرماندهان رژیم صهیونیستی که در طول این مدت کشته می‌شوند به دلیل سانسور شدید اخبار، اطلاعاتی از کشته شدن آن‌ها منتشر نمی‌شود اما وقتی تصاویر جلسات هیات دولت با مسئولان نظامی پخش می‌شود جای برخی از فرماندهان خالی است که نشان از کشته شدن آنان دارد. از طرف دیگر برخی از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی مجبور به حضور در ارتش هستند با اعتراض و مخالفت وارد ارتش شده‌اند نیروهای رزرو هم از ورود به ارتش امتناع دارند، همچنین برخی از فرقه‌هایی از یهودی‌ها که مخالف تشکیل دولت اسرائیل بودند، هر نوع خدمت چه در دولت و چه در ارتش را حرام می‌دانند که این هم بخش دیگری از بحران‌های رژیم صهیونیستی در بحث تامین نیرو انسانی به حساب می آید.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مهاجرت مردم از سرزمین‌های اشغالی در طول یکسال گذشته، گفت: در یکسال اخیر دو نوع مهاجرت در رژیم صهیونیستی رخ داد که یک مهاجرت داخلی از مناطق شمالی فلسطین اشغالی به مرکز بود، یک مهاجرت هم به خارج از فلسطین اشغالی بوده است که این موارد تعدادشان کم نیست، چراکه افرادی که در این سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند، عملا دو ملیتی بوده و با داشتن گذرنامه کشورهای دیگر خودشان را ملزم به ماندن در این منطقه نمی‌داند و خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در شهرک‌های صهیونیست نشین که عملا با اشغال سرزمین‌ها ایجاد شده با مقاومت مردم فلسطین مواجه می‌شوند که این‌ها ناگزیر می‌شوند، مناطق را ترک کنند. درحال حاضر عمده مناطق فلسطین اشغالی از وجود صهیونیست‌ها خالی شده است و براورده شده بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار آواره از این مناطق، به خارج از منطقه و یا مرکز منطقه مهاجرت کردند که بحران های اجتماعی زیادی را ایجاد کرده است.

زنگنه با اشاره به مشکلات روانی مردم در سرزمین‌های اشغالی، خاطرنشان کرد: در هر منطقه‌ای وقتی ناامنی وجود داشته باشد و دائم شاهد موشک باران و بمب باران باشیم، به لحاظ اجتماعی دچار مشکلات عدیده می‌شود. آماری از معضلات روانی ساکنین سرزمین‌های اشغالی به صورت رسمی موجود نیست اما در مراکز مطالعاتی غربی دیده می‌شود اوضاع روانی در داخل این رژیم بحرانی است و مسائل زیادی اعم از خودکشی، طلاق، اقدامات ناهنجار دیگر گزارش های متعددی دیده شده است.

کد خبر 886191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha