مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان قزوین از الحاق ۳۶۰۰ هکتار از جنگل‌های استان گیلان به استان قزوین خبر دادند و مدیر کل منابع طبیعی گیلان این ادعا را رد کرد و گفت:«یک متر از اراضی جنگلی گیلان را به قزوین نداده‌ایم و نخواهیم داد.»

جنگل‌هاي قزوين

همشهری آنلاین - مجید جباری: خبر الحاق ۳۶۰۰ هکتار از جنگل‌های شرق استان گیلان به استان قزوین پس از اعلام از سوی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین، موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی به راه انداخت. اما کدام مناطق جنگلی گیلان قرار است به استان قزوین الحاق شود؟ مسئولان سازمان منابع طبیعی کشور تماس‌ها برای بررسی جزئیات این خبر را بی‌اهمیت خواندند و سؤالات همشهری آنلاین را با یک جمله به پایان رساندند: «نه از این موضوع خبر داریم و نه علاقه‌مند به طرح آن هستیم.»

جنگل‌های گیلان به قزوین می‌رسد؟

شهرام هاشم‌پور، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین پنج شنبه ۵ مهر ماه گفته بود:«براساس مطالعات و نقشه‌برداری‌های جدید ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های شرق استان گیلان به قزوین پیوست شد.براساس نقشه‌برداری‌های جدید منابع طبیعی، این مقدار از اراضی جنگلی ارس و بنه استان گیلان جزو حدود جغرافیایی روستای لات در منطقه رودبار الموت غربی این استان بود که مورد پیوست قرار گرفت. با اجرای طرح توسعه جنگل و منابع طبیعی قزوین، سطح جنگل‌های استان ۲۸درصد افزایش می‌یابد و همچنین براساس این طرح سطح جنگل‌های استان قزوین از ۲۸ هزار و ۱۵۷هکتار به بیش از ۳۶ هزار هکتار می‌رسد.»

واکنش مدیرکل منابع طبیعی گیلان

با وجود اصلاحیه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان قزوین در باره خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌ها، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نسبت به الحاق بخشی از جنگل‌های استان گیلان به استان قزوین واکنش نشان داد و گفت:خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر الحاق ۳۶۰۰هکتار از جنگل‌های گیلان به استان قزوین صحت ندارد.»

پاسخ صریح به تردید درباره واگذاری جنگل‌ ها | شاید نتیجه بگیریم که اجرای طرح به صلاح نیست | تکلیف جنگل‌ های هیرکانی چیست؟

هشدار نسبت به امکان صدور سند مالکیت برای اراضی ملی | مخالفت منابع طبیعی با واگذاری اراضی ملی در برنامه هفتم توسعه

مازیار رضوی اضافه کرد:« جنگل‌های استان گیلان در مناطق بالادست شهرستان‌های سیاهکل، رودبار و رودسر مشرف به استان قزوین است. در این مناطق توده‌های جنگلی از گونه سوزنی برگ «ارس» وجود دارد. مناطق بالادست استان قزوین نیز دارای توده‌های ارس بوده که بسیار به توده‌های ارس گیلان شباهت دارد. گونه ارس عمدتاً در جنگل‌های بالادست استان گیلان قرار دارد. استان قزوین نیز از چنین توده‌های جنگلی برخوردار است. برخی از اختلافات اراضی ملی بالادست با استان قزوین، مربوط به مراتع است که در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترک در حال پیگیری است. حتی یک مترمربع از اراضی ملی و جنگلی و مرتعی استان گیلان به استان‌های دیگر ملحق نشده و نخواهد شد.»

پیگیری اختلافات در استانداری‌ها

پس از واکنش مدیر کل منابع طبیعی استان گیلان به خبر الحاق ۳۶۰۰ هکتار از جنگل‌های گیلان به استان قزوین، اداره کل منابع طبیعی قزوین با انتشار اصلاحیه‌ای اعلام کرد:«نظر به مجاورت تعدادی از روستاهای ۲ استان قزوین و گیلان و شباهت گونه‌های جنگلی موجود در اراضی منابع ملی بحث الحاق مطرح نبوده و اختلافات مرزی زیر نظر استانداری‌های ۲ استان و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و با هماهنگی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر اساس قوانین مربوط و اهم‌ نامه‌های موجود در حال پیگیری است.‌»

کد خبر 886242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۰
    2 1
    چرا گیلان رو باید بدن به قزوین.......؟
  • محمد BR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۰
    2 0
    نوع درختان جنگلی ایران شبیه آلمانه پس آلمان هم مال ماست