سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در گفت و گو با همشهری آخرین وضعیت دستفروشان در تهران را تشریح کرد.

دستفروشان

همشهری- زینب زینال زاده: ساماندهی دستفروشان موضوعی است که در حوزه مدیریت شهری همواره مطرح بوده و است. شهرداری تهران براساس ماده ۵۵ قانون، وظیفه دارد با سدمعبرکنندگان برخورد کند. جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر(عج) هم در راستای همین مأموریت، کلید خورده است و شهرداری با ایجاد بازارچه سعی کرده تا آسیبی به کسب‌وکار بساط‌گستران واقعی وارد نشود. نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که طرح ساماندهی دستفروشان با مشارکت مردمی نتایج مطلوبی خواهد داشت.

تحقق ساماندهی دستفروشان با مشارکت مردم

  • چرا ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر(عج) برای مدیریت شهری یک الزام و ضرورت است؟

ساماندهی دستفروشان یکی از موضوعاتی است که مدیریت شهری باید به آن توجه کند.معبر مهمی چون چهارراه ولیعصر(عج) دارای موقعیتی خاص است و مجاورت آن با اماکن هنری و فرهنگی و حجم بالای تردد شهروندان در این محدوده شهری، باعث شده تا توجه بیشتر به این موقعیت شهری و اقدامات مربوط به ساماندهی در راستای حقوق شهروندی به یک الزام و ضرورت تبدیل ‌شود.

  • مهم‌ترین خواسته شورا در موضوع ساماندهی دستفروشان چیست؟

امروز موضوع اشتغال یکی از چالش‌های اقتصادی کشور است و نمی‌توان آن را نادیده گرفــــت. خواسته شورا و البته تــلاش شهرداری این است که ساماندهی به‌نحوی انجام شود تا امرار معاش و زندگی دستفروشان نیازمند دچار آسیب نشود. از سوی دیگر فعالیت دستفروشان هم مانعی برای رفت وآمد امن شهروندان ایجاد نکند. اختصاص مکان‌های مناسب برای فعالیت دستفروشان بهترین گزینه است که سیاست شهرداری تهران نیز همین است.

  • به‌نظر شما چرا بعضی از دستفروشان از فضاهای ایجاد شده استقبال نمی‌کنند؟

یکی از ویژگی‌های دستفروشی، بساط‌گستری در محل عبور و مرور شهروندان است و ازاین‌رو آنها ترجیح می‌دهند در معابر عمومی دستفروشی کنند. به همین دلیل است که تعدادی از دستفروشان از بازارچه‌ها و فضاهای پیش‌بینی‌شده توسط شهرداری تهران استقبال نمی‌کنند و تصورشان این است که درآمد و معیشت‌شان دچار مشکل می‌شود.

  • فکر می‌کنید چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟

در این دوره شهرداری تلاش کرده فضایی را نزدیک به محل دستفروشی بساط‌گستران در چهارراه ولیعصر(عج) جانمایی کند. به‌هرحال دستفروشان باید بدانند که شهرداری تهران به لحاظ قانونی نمی‌تواند اجازه بساط‌گستری در معابر عمومی را بدهد و آنها باید در این امر مشارکت و به فضاهای پیش‌بینی‌شده نقل‌مکان کنند. معتقد هستم با یک گفتمان فی‌مابین شهرداری و دستفروشان مدیریت شهری می‌تواند ساماندهی بساط‌گستران را به نحو احسن انجام دهد. در واقع دستفروشان توجیه می‌شوند که فعالیتشان به لحاظ قانونی مشکل دارد و به نفع‌شان است که در فضاهای پیش‌بینی‌شده مستقر شوند. البته در این میان مشارکت شهروندان هم بی‌تأثیر نیست و می‌توان از ظرفیت مردمی هم استفاده کرد.

  • به‌زعم شما چگونه می‌توان شهروندان و دستفروشان را با طرح‌های ساماندهی همراه کرد؟

شخصاً معتقد هستم با همراهی مردم، مدیریت شهری می‌تواند از چالش‌ها عبور کند. در موضوع ساماندهی آسیب‌های اجتماعی می‌توان از طریق آموزش شهروندی، مردم و دستفروشان را با حقوق و تکالیف شهروندی آشنا کرد. در این صورت ملزم به رعایت قوانین و درصورت بروز تخلفات با طرح‌های شهرداری تهران همراه می‌شوند.

  • عملکرد مدیریت شهری را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌طورکلی در همه دوره‌ها شهرداری با رعایت قوانین و ضوابط و مقررات و مأموریت‌ها سعی کرده چالش‌ها و مشکلات حوزه شهری را حل کند. در این دوره هم تلاش‌های زیادی در موضوع ساماندهی دستفروشان و سدمعبر صورت‌گرفته است که می‌توان از رفع سدمعبر معابر مناطق ۱۳ و ۱۴ نام برد. البته نمی‌توان گفت چالش سدمعبر و دستفروشی صددرصد حل شده یا می‌شود اما تدابیر و مدیریت شهرداری تهران خوب بوده است.

کد خبر 886519
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha