دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

روایتی از فعالیت وانتی‌ها در شهرک پاسداران غرب تهران؛ تهدیدی که به فرصت تبدیل شده ‌است.

وانتی های تهرانسر

همشهری- زینب زینال زاده: فعالیت وانتی‌ها صدای اعتراض شهروندان را درآورده است. این روزها همه مردم خواستار ساماندهی وانتی‌ها و کاهش مزاحمت‌های آنها هستند؛ چراکه یا صدای بلندگوهایشان بدموقع بلند می‌شود یا با توقف در کوچه‌ها و خیابان‌ها، سد معبر ایجاد می‌کنند. حالا همین وانتی‌ها در تهرانسر (شهرک پاسداران) تصویر متفاوتی از حضورشان را به نمایش گذاشته‌اند؛ به‌نحوی‌که نه‌تنها شهروندان خواستار جمع‌آوری آنها نیستند، بلکه فعالیت‌شان از تهدید به فرصت تبدیل شده است. کوچه شهید ابوالقاسم کندی (بیست و هفتم) همزمان با زنگ تعطیلی مدارس توسط وانتی‌ها به بازار تره‌بار موقت تبدیل می‌شود.

  • عرضه میوه و صیفی

کوچه شهید کندی مانند اکثر کوچه‌های تهرانسر (خیابان طالبی) در محدوده غرب تهران، عریض است و موقعیت خاصی دارد. چند مدرسه، مجموعه ورزشی فرهنگی سیدالشهدا، بوستان شهدای گمنام و مسجدالنبی به این کوچه منتهی می‌شوند. ساعت حوالی ظهر را نشان می‌دهد و کوچه خلوت است. کم‌کم وانتی‌ها و نیسانی‌ها از راه می‌رسند و بساط عرضه میوه و صیفی در یک‌چشم برهم‌زدن برپا می‌شود و بازار تره‌بار شکل می‌گیرد.

  • خرید به‌شرط کیفیت

پس از اقامه نماز جماعت، نمازگزاران از مسجد خارج می‌شوند. دقایقی بعد صدای زنگ مدارس هم زده می‌شود. نمازگزاران و والدینی که در پی فرزندان دانش‌آموزشان آمده‌اند، به سمت وانتی‌ها می‌روند. فروشنده‌ها فریاد می‌زنند: «سیب‌زمینی و پیاز، گوجه‌فرنگی، سبزی، سیب، نارنگی و... آهای خریدار بیا و به‌شرط کیفیت بخر.» زن و مرد مقابل وانت‌ها می‌ایستند. عده‌ای مشغول جداکردن میوه می‌شوند و برخی هم به گپ و گفت با فروشنده‌ها می‌پردازند.

  • قصد مزاحمت نداریم

حجم تردد خودروها و عابران‌پیاده در اینجا زیاد است، اما وانتی‌ها چنان بانظم در منتهی‌الیه معبر ایستاده‌اند که خبری از سد معبر و ترافیک نیست و رفت‌وآمد هم به‌سهولت انجام می‌شود. ابوالفضل رستمی، یکی از فروشندگان می‌گوید: «ما می‌خواهیم محصولاتمان را بفروشیم و قصد ایجاد مزاحمت برای اهالی نداریم.» محسن احمدی هم از اهالی کوچه است و با ابراز رضایت از حضور وانتی‌ها می‌گوید: «مدت زیادی است وانتی‌ها در اینجا فعالیت می‌کنند و در این مدت آزاری برای اهالی نداشته‌اند.»

  • دسترسی آسان به بازار

اهالی شهرک پاسداران معتقدند که حضور وانتی‌ها دسترسی آنها به میوه، سبزی‌ و صیفی را آسان کرده است. رستم‌آبادی، از اهالی قدیمی با تأکید بر این موضوع می‌افزاید: «برای افرادی مثل من که پا به سن گذاشته‌ایم و وسیله هم نداریم خرید از این وانتی‌ها بهترین گزینه است. شخصا برخی روزها پس از نماز جماعت از وانتی‌ها خرید می‌کنم.» محمد اکبری یکی از نمازگزاران مسجدالنبی هم همین نظر را دارد و موافق فعالیت وانتی‌ها در محله است.

خرید به‌وقت تعطیلی مدارس

  • جمع‌آوری بساط و نظافت کوچه

ساعت حوالی ۱۵را نشان می‌دهد. وانتی‌ها، محصولاتشان را فروخته‌اند و خریداران هم راهی منازلشان شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر بازار تره‌بار تعطیل می‌شود و وانتی‌ها در یک اقدام جالب همین که باقیمانده بار و محصولات‌شان را در داخل جعبه‌ها جابه‌جا می‌کنند، زباله‌های رها شده را هم جمع کرده و داخل سطل زباله می‌ریزند. کوچه خلوت می‌شود و در سکوت فرومی‌رود. بانوانی که برای پیاده‌روی به بوستان شهرک آمده‌اند، متفق‌القول می‌گویند: «وانتی‌ها رأس ساعت ۱۱ می‌آیند و در نهایت ساعت ۱5 هم می‌روند و کوچه را تمیز می‌کنند و هیچ‌وقت مزاحمتی برای ساکنان نداشته‌اند.»

کد خبر 888496
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha