سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه سیاسی: مواضع نه چندان امیدوار‌کننده مجلس درباره فهرست پیشنهادی وزیران، رئیس‌جمهوری را بر آن داشت تا به‌منظور کسب رای اعتماد مجلس برای وزیران پیشنهادی‌‌اش و در قالب ضیافت افطاری، خود وارد رایزنی مستقیم با نمایندگان شود.

نخستین این جلسات دوشنبه شب برگزار شد؛ جلسه‌ای که گفته شد چندان با استقبال نمایندگان مجلس مواجه نشد و فقط 20 نماینده در آن حضور یافتند.

بلافاصله بعد از انتشار این خبر، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از علی اکبر مسعود پور معاون پارلمانی نهاد ریاست‌جمهوری، بی‌رغبتی نمایندگان برای حضور در این جلسات را تکذیب کرد و گفت: «در چند روز گذشته تعدادی از فراکسیون‌ها و بعضی از مجامع مجلس برای رایزنی در مورد کابینه و رفع ابهامات خود، درخواست ملاقات با رئیس‌جمهوری را داشته‌اند».

سخن از بی‌رغبتی نمایندگان برای حضور در ضیافت رئیس‌جمهوری شاید از آن روی به میان می‌آید که در پروسه معرفی وزیران پیشنهادی، نحوه تعامل محمود احمدی‌نژاد با مجلس، چندان به مذاق نمایندگان خوش نیامده است؛

هم از آن جهت که وی به درخواست‌های مکرر مجلس برای دخیل کردن نظر نمایندگان در چینش هیات وزیران توجهی نکرد و هم از آن روی که احمدی‌نژاد با معرفی وزیرانش از یک برنامه تلویزیونی، سنت گذشته را شکست و مجلس را در مقابل خود قرار داد که چرا اسامی وزیران به سیاق گذشته از تریبون خانه ملت اعلام نشد و نمایندگان از سیمای جمهوری اسلامی مطلع شدند وزیران دولت دهم چه کسانی هستند؟

با وجود این، ولی اسماعیلی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از جلسه دیگری بین نمایندگان و رئیس‌جمهوری در شب گذشته خبر داد. وی در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قرار است این جلسات تا روز رای اعتماد ادامه داشته باشد، اذعان داشت: رئیس‌جمهوری تعامل مثبت به‌وجود آمده میان مجلس و دولت را برای رای اعتماد تاثیرگذار دانسته است.

نماینده مردم گرمی افزود: همه نمایندگان چه اقلیت و چه اکثریت می‌توانند در این جلسات شرکت و با رئیس‌جمهوری صحبت کنند.

کمیته ویژه اصولگرایان

کم‌توجهی احمدی‌نژاد به‌نظر نمایندگان در چینش وزیران، حتی گلایه‌هایی از سوی اعضای فراکسیون انقلاب که نمایندگان حامی دولت را زیر پوشش خود گرفته، درپی داشته است.
روز گذشته معلم اخلاق کابینه نهم از رای منفی فراکسیون انقلاب اسلامی به برخی وزیران پیشنهادی احمدی‌نژاد خبر داد.

مرتضی آقا تهرانی که عضو کمیته ویژه‌ای است که در جلسه روز دوشنبه فراکسیون اصولگرایان برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی شکل گرفته است، افزود: این فراکسیون در جلسات داخلی خود برای رای اعتماد به اکثر وزیران پیشنهادی و در تعداد محدودی از آنها به نتیجه رسیده است.

کمیته ویژه اصولگرایان متشکل از اسدالله بادامچیان، محمدرضا باهنر، غلامعلی حداد عادل، حسین فدایی، روح‌الله حسینیان و مرتضی آقا تهرانی است.

اظهاراتی از نوع اظهارات آقاتهرانی، در روزهای گذشته از ساختمان بهارستان کم شنیده نشده است. سلیمانی  رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره نظر این کمیسیون نسبت به وزیران پیشنهادی تصریح کرد: نظرسنجی در مورد بیشتر وزیرانی که تا‌کنون به این کمیسیون آمده‌اند صورت گرفته و نتیجه‌ها مثبت بوده است اما عباسی وزیر پیشنهادی تعاون حتی 2درصد رای اعضای کمیسیون اجتماعی را هم ندارد.

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی درباره مسعود میرکاظمی گزینه پیشنهادی وزارتخانه نفت گفت: نظر بنده درخصوص میرکاظمی منفی است اما کمیسیون هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده است.

نگاه مجلس،  مصروف امور ماهوی

علی لاریجانی روز گذشته پس از آنکه در مراسم تحلیف توصیه‌هایی به رئیس‌جمهوری کرده بود روز گذشته نیز از تریبون مجلس سخنانی درباره صلاحیت وزیران به زبان آورد.

رئیس مجلس گفت: مجلس در این بررسی‌ها قطعا به حاشیه‌پردازی‌ها توجه نخواهد کرد و دقت خود را مصروف امور ماهوی می‌کند و همانطور که قبلا نیز در رایزنی‌های مکرر به رئیس‌جمهوری محترم اعلام شد مجلس بر صحت اعتقادی و آراستگی اخلاقی و سوابق انقلابی و کارآمدی وزیران پیشنهادی تمرکز خواهد کرد. 

وی افزود: این بررسی با درک همگرایی بین قوا و روحیه اخوت بین آنها که زیبنده یک حکومت نیک است جلوه خاص پیدا خواهد کرد بنابراین دولت نیز قطعا توجه دارد دقت عمل مجلس برای فراهم کردن دولت قدرتمند و متعهد است که توان به سامان رساندن امورات مردم را در شرایط فعلی داشته باشد.

کد خبر 88692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز