چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

علی شاکری: گویا روزهای دشوار والیبال ایران فرا رسیده است.

بعد از ناکامی تیم جوانان در مسابقات جهانی هند، حالا نوبت تیم‌های نوجوانان و بزرگسالان است که در دو سوی جهان در عرصه مسابقات جهانی حضور داشته باشند.

 از روز جمعه و با شروع مسابقات انتخابی قهرمانی مردان جهان در شهر ناگویا و در منطقه کوماکی و همچنین مسابقات نوجوانان جهان در ایتالیا سه روز سرنوشت‌ساز برای والیبال رقم خواهد خورد. البته سه روز ابتدایی برای تیم ملی بزرگسالان ایران سرنوشت‌سازتر از تیم نوجوانان خواهد بود چراکه در مرحله مقدماتی  ایران در گروه 2 با تیم‌‌های ایالات متحده، صربستان و ژاپن همگروه است اما پیش‌بینی صعود ایران به عنوان تیم مدافع عنوان قهرمانی چندان دور از ذهن نیست و حتی بسیاری از کارشناسان و سایت فدراسیون جهانی والیبال FIVB، تیم ایران را یکی از بخت‌های مسلم قهرمانی قلمداد می‌کنند. از سوی دیگر تیم نوجوانان ایران با پیروزی‌های پیاپی مقابل ایتالیا (میزبان)، آرژانتین و حتی صربستان نایب قهرمان اروپا، باعث رعب و وحشت رقیبان خود شده است.

نخستین رویارویی ایران و آمریکا در نوجوانان

دیدار اول ایران برابر آمریکا در شروع مسابقات نوجوانان جهان در ایتالیا نخستین رویارویی دو تیم در این رده سنی محسوب می‌شود. تیم ایران بعد از مصاف با آمریکا به ترتیب با ژاپن نایب‌قهرمان آسیا و سپس صربستان روبه‌رو می‌شود. براساس شیوه جدید برگزاری مسابقات، تنها تیم‌های اول و دوم امکان راهیابی به جمع 8 تیم برتر دور دوم را دارند. تیم نوجوانان ایران که یک هفته زودتر عازم ایتالیا شد دیروز از شهر ماریوترمه وارد شهر یزولو شد و نخستین تمرین خود را در این شهر انجام داد.

طاهر امین‌پور، سرپرست تیم نوجوانان در مورد آخرین وضعیت این تیم به همشهری گفت: «همه چیز ایده‌آل است و خوب پیش می‌رویم و بازیکنان برای آغاز بازی‌ها لحظه‌شماری می‌کنند.» وی در مورد ساعت دیدار ایران و آمریکا یادآور شد: «این بازی روز جمعه با توجه به اختلاف زمانی تهران و ساعت 12:30 به وقت محلی و ساعت 5 بعدازظهر به وقت ایران برگزار خواهد شد.»

کارشکنی ژاپنی‌ها

برخلاف تیم نوجوانان،‌ تیم ملی بزرگسالان ایران در ژاپن با مشکلاتی در تقابل با میزبان مواجه شد. پس از آنکه ژاپنی‌ها با کارشکنی‌های بسیار از در اختیار گذاشتن سالن به تیم ایران طفره رفتند، کادر فنی تیم ملی در یکی از پارک‌های شهر ناگویا تنها به نرمش و حرکت‌های کششی پرداخت.

امیر خوش‌خبر با ابزار رضایت از محل اسکان و غذا در این مورد به همشهری گفت: «محل اقامت تیم ایران در هتل کانوکا بسیار خوب است و بازیکنان از نظر تغذیه هیچ‌مشکلی نداشته‌اند.»

سرپرست تیم ملی افزود: «بیشترین ناراحتی ما به خاطر در اختیار نگذاشتن سالن تمرین بود که به نظر می‌رسد بیشتر جنبه روانی داشت. البته با مشکلات زیاد دیروز قرار شد تیم ایران نخستین تمرین خود را در یکی از سالن‌های شهر ناگویا برگزار کند.» وی در مورد فاصله سالن مسابقات با محل اقامت تیم‌ها گفت: «بازی‌ها در منطقه‌ای به نام کوماکی برگزار می‌شود که حدود 40 دقیقه با هتل تیم‌ها فاصله دارد.» تفاوت ساعت تهران و ناگویا 5/4 ساعت است که به این ترتیب نخستین دیدار تیم ایران در این بازی‌ها با کره‌جنوبی روز جمعه ساعت 10:30 صبح به وقت تهران خواهد بود.

دیداری تعیین‌کننده

برخورد ایران و کره‌جنوبی در روز اول مسابقات برای هر دو تیم بسیار تعیین‌کننده است. پیروزی در این مصاف به معنای پیمودن بیش از نیمی از راه صعود خواهد بود. تیم ایران که در طول تاریخ رقابت‌های دو کشور در والیبال تنها 2 بار پیروز شده است، این بار امیدوار است با شکست تیمی که به همراه ژاپن بیشترین حضور را در آسیا در رقابت‌های جهانی داشته است، بتواند حضور چهارم‌اش در مسابقات جهانی را تجربه کند.

آخرین رویارویی دو تیم  یک سال پیش و در فینال جام کنفدراسیون‌آسیا بود که تیم ایران با برتری 3 بر 2 موفق به تصاحب جام قهرمانی شد. تیم ایران در صورت غلبه بر کره‌جنوبی تمام برنامه‌ریزی میزبان (ژاپن) و کمیته برگزاری مسابقات را با توجه به قراردادن بازی دو تیم کره‌جنوبی و ژاپن به عنوان بازی پایانی به هم خواهد ریخت.

مهم‌ترین مزیت کره‌جنوبی و ژاپن  به  تیم ایران حضور این دو تیم در لیگ جهانی و انجام 12 بازی با تیم‌های مطرح امروز جهان است که البته بارها تیم ایران در مسابقات مختلف از جمله قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی با پیروزی بر این دو تیم شایستگی‌‌اش را نشان داده است.

کد خبر 88711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز