شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

علی شاکری: سومین پیروزی تاریخی والیبال ایران بر کره‌جنوبی با گذشت یک سال از فینال سال 2008 در جام کنفدراسیون‌ آسیا در تایلند این بار در سالن «پارک آره‌نا» شهر کوماکی در نخستین روز مرحله پایانی مسابقات انتخابی والیبال قهرمانی مردان جهان رقم خورد تا تیم ایران با این برد باارزش در یک قدمی صعود قرار گیرد.

 ایران امروز در صورت پیروزی مقابل ژاپن صعودش را برای چهارمین بار به مسابقات والیبال مردان جهان  قطعی می‌کند. آخرین پیروزی ایران برابر ژاپن به سیزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا 2005 سوفان‌بوری تایلند بر می‌گردد که  «پارک ‌کی‌ون» سرمربی کره‌ای در آخرین ماه‌های حضورش در ایران توانست پرافتخارترین تیم آسیا در جهان را 3 بر 2 برنده از میدان خارج کند.

شروع بد، پایانی خوش

تیم ایران که همراه تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی و قزاقستان برای راهیابی به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جهان 2010 ایتالیا در گروهH آسیا رقابت می‌کند، در نخستین گام دیروز ساعت 10:30 صبح به وقت تهران به مصاف کره‌جنوبی رفت و در‌حالی که شروعی بسیار بد مقابل یکی از سه نماینده آسیا در لیگ جهانی داشت، در پایان مبارزه‌ای نفس‌گیر که نزدیک به 2 ساعت طول کشید، توانست در عین ناباوری فاتح این ماراتن دشوار شود. ایران در حالی در ست پنجم موفق به شکست یکی از مدعیان سنتی والیبال آسیا شد که هنگام تعویض زمین 8 بر 5 از کره عقب بود.

حسین معدنی در شروع بازی سعید معروف، حمزه زرینی، آرش کشاورزی، محمد محمدکاظم، علیرضا نادی و سیدمحمد موسوی را همراه مجتبی عطار به میدان فرستاد و کره‌ای‌ها نیز با دو تغییر نسبت به مسابقات لیگ جهانی با ستاره بزرگشان «ووچول پارک» قدم به بازی گذاشته بودند. کره‌ای‌ها که هنوز در شوک شکست فینال جام کنفدراسیون‌ آسیا بودند، خیلی زود با اتکا به دریافت‌های عالی و بازیسازی «سوهان سو» پاسور جدیدشان با کوبندگی مین‌مون‌سونگ و پارک تیم ایران را از فضای برد دور کرد و توانست 25 بر 19 پیروز شود.

معدنی با وجود نمایش عالی سرعتی‌زنان ایران نادی و موسوی مطمئن بود که با کمک قدرتی‌زنان تیم قادر خواهد بود کره‌ را شکست دهد و به همین دلیل با بیرون کشیدن حمزه زرینی، فرهاد نظری‌افشار را جایگزین او کرد. تیم ایران با این تعویض ست دوم را 25 بر 22 برد، اما باز هم در ست سوم این کره بود که با دوبله‌کاری در حمله، دفاع ایران را تحت فشار گذاشت و با برتری 25 بر 18 در مجموع دو بر یک از تیم ایران پیش افتاد. تعویض‌های معدنی و انتخاب عندلیب و مهدوی همراه ورود حسام بخششی هم مانع از برتری تیم کره نشد.

در ست چهارم، تیم ایران با همان ترکیب اولیه وارد میدان شد و با درخشش محمد محمدکاظم که عنوان امتیازآورترین بازیکن ایران را با 23 امتیاز گرفت، توانست با جهشی غیرقابل باور پس از برتری 20 بر 14 با نتیجه 25 بر 17 بازی را برابر کند. در این بازی «ووچول پارک» کره‌ای بهترین بازیکن میدان بود که 24 امتیاز برای کره به دست آورد.

اوج نمایش تیم ایران در ست پنجم بود. با وجود رقابت شانه به شانه دو تیم این کره‌جنوبی بود که در امتیاز 8 بر 5 زمین را تعویض کرد. پس از تغییر زمین بازی در ست پنجم، نوبت تیم ایران بود که در سایه بازیسازی سعید معروف و جنگندگی مردان سرعتی‌اش نادی و موسوی در حمله و دفاع و کوبندگی محمد محمدکاظم صاحب برتری 15 بر 12 شود و با این پیروزی نیمی از راه صعود را با موفقیت طی کند.

ژاپن حریف امروز ایران

ژاپن حریف امروز تیم ایران است که ساعت 10 صبح به وقت تهران برابر تیم ملی والیبال کشورمان قرار می‌گیرد. ژاپنی‌ها بعد از خداحافظی تاکاهیرو یاماموتو، تسوماگاری و اوگینو، امید‌شان برای صعود به مسابقات قهرمانی جهان به پدیده‌های جدیدی چون شیموزو، ایشی‌جیما، کوشی‌کاوا و فوکوزاواست که با تجربه‌هایی مثل دایسوکی اوسامی و یامامورا در کنار آنها به چشم می‌خورند.

ژاپن که پس از ناکامی در لیگ جهانی دوره بیستم و انجام مسابقات گزینشی با تیم‌های ایران و مصر، نیاز مبرمی به برد دارد، امروز همه امیدهایش را در پیروزی مقابل تیم ایران جست‌وجو می‌کند. این در شرایطی است که تیم ایران با تکرار عبور از سد کره‌جنوبی با روحیه‌ای بالا و مصمم برای برد در مسابقات انتخابی المپیک 2004 آتن به میدان میزبان می‌رود.

کد خبر 88902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز