جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
۰ نفر

بستنی زعفرانی با رنگ زرد درخشان و منحصر به فرد و طعم فوق العاده، بدون شک تنها بستنی ایرانی است که همه عاشقش هستند. بستنی زعفرانی خاطرات دوران بی‌دغدغه کودکی و روزهای گرم تابستانی را تداعی می‌کند.

image-20241002180854-1.jpeg

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

این بستنی به صورت سنتی با زعفران و مواد غذایی دیگر تهیه می‌شود، اما امروزه در تهیه آن از توت فرنگی و شکلات نیز استفاده می‌کنند. در این مقاله از «همشهری آنلاین» به شما طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه را یاد می‌دهیم تا با خوردن این بستنی به خاطرات گذشته سفر کنید.

بستنی زعفرانی چیست؟

بستنی زعفرانی یک نوع بستنی سنتی ایرانی است که به تنهایی یا با نون مخصوص یا با فالوده سرو می‌شود. مهمترین عنصر این بستنی، زعفران است. زعفران یک ادویه گرانبها به حساب می‌آید که در ایران به طور گسترده کشت می‌شود و به طرق مختلف در آشپزی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی، در طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه از گلاب، عصاره وانیل و پودر ثعلب نیز استفاده می‌شود. گلاب، عصاره وانیل نقش طعم دهنده را بازی می‌کنند، اما پودر ثعلب بافتی لطیف و کشدار به بستنی می‌دهد. در نهایت، بستنی سنتی زعفرانی با تکه‌های پسته خامه تزیین می‌شود.

از آنجایی که بستنی زعفرانی باستانی مملو از مواد معطر دیگر است، ‌ثعلب را می‌توان حذف کرد، اما توصیه می‌کنم در صورت امکان به دلیل طعم و بافت این پودر، آن را استفاده کنید. ثعلب پودر نشاسته‌ای است که از ریشه یک نوع ارکیده تهیه می‌شود. اگر پیدا کردن این پودر سخت است، نشاسته ذرت را جایگزین کنید. ناگفته نماند، فرم کلاسیک بستنی زعفرانی به این صورت که اغلب بین دو نون مخصوص نازک قرار می‌گیرد و به شکلی ساندویچی سرو می‌شود. در غیر این صورت می‌توان آن را در ظرف سرو ریخته و نوش جان کرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی خشک فضانوردان در خانه | فوت و فن درست کردن بستنی خشک پفکی بدون دستگاه

مواد مورد نیاز برای تهیه بستنی زعفرانی؟

در طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه از مواد زیر استفاده می‌شود:

خامه غلیظ

2 فنجان

شیر پر چرب

3 فنجان

نشاسته ذرت

3 قاشق غذاخوری

زعفران

1.2 قاشق چایخوری

شکر

یک فنجان

پودر ثعلب

1.2 قاشق چایخوری

عصاره وانیل

1.2 قاشق چایخوری

گلاب

2 قاشق غذاخوری

پسته خام درشت خرد شده

2 قاشق غذاخوری

نمک

به مقدار لازم

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

مراحل تهیه بستنی زعفرانی

اگر می‌خواهید طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه را یاد بگیرید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. حدود 1.2 فنجان خامه غلیظ را در یک بشقاب یا کاسه کوچک صاف و لبه‌دار بریزید و حدود یک ساعت در فریزر قرار دهید تا سفت شود.

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

  1. در یک کاسه کوچک، حدود 1.3 فنجان شیر را با نشاسته ذرت مخلوط کنید. هم بزنید تا کاملا یکدست شود و کنار بگذارید.
  2. رشته‌های زعفران را با هاون خرد کنید تا به صورت پودر ریز درآیند و سپس کنار بگذارید.

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

  1. حدود یک و 1.2 فنجان خامه غلیظ باقیمانده، حدود 2 و 2.3 لیوان شیر، شکر، پودر ‌ثعلب، نمک و وانیل را در یک قابلمه بزرگ با هم مخلوط کنید.
  2. روی حرارت متوسط رو به بالا به آرامی بجوشانید و مرتب هم بزنید. حدود 10 دقیقه به پختن ادامه دهید. حتماً مخلوط را مرتباً هم بزنید تا از کف کردن شیر جلوگیری به عمل آید.

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

  1. وقتی شیر شروع به بخار شدن کرد شعله را کم کنید. فقط شیر نباید بجوشد.
  2. زعفران ساییده شده و گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند. مخلوط شیر باید به رنگ طلایی پر جنب و جوشی تبدیل ششده و کاملا معطر شود.

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

  1. مخلوط شیر و نشاسته ذرت را یک بار دیگر هم بزنید و به قابلمه اضافه کنید. مواد را روی حرارت متوسط ادامه دهید و حدود چهار تا پنج دقیقه به آرامی هم بزنید تا مخلوط کمی غلیظ شود،
  2. مخلوط را به یک کاسه کم عمق متوسط منتقل کنید. بگذارید تا دمای اتاق خنک شود. روی آن را بپوشانید و به مدت دو ساعت یا تا یک شب در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

  1. مخلوط شیر سرد شده را به بستنی ساز منتقل کنید.
  2. خامه سفت یخ زده را به قطعات کوچک بشکنید و به بستنی استفاده کنید. پسته‌ها را به مرحله روی بستنی بریزید.

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

  1. بستنی را به ظرف دربسته و بدون هوا در فریزر منتقل کنید. برای جلوگیری از تشکیل کریستال های یخ، یک تکه کاغذ روغنی را مستقیماً روی سطح بستنی قرار دهید و برای نگهداری طولانی مدت در فریزر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص زعفران

ترفندهای تهیه بستنی زعفرانی خوشمزه

در طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه می‌توانید گلاب را از عطاری تهیه کنید؛ اما توصیه می‌کنیم گلاب درجه یک بخرید که طعم قوی دارد. از پسته خام و بدون نمک استفاده کنید، زیرا پسته بوداده و نمکی با شیرینی بستنی مغایرت دهد و طعم آن را بد می‌کند. پسته‌ها را در یک پارچه تمیز بریزید و قبل از خرد کردن، آنها را به آرامی مالش دهید تا مقداری از پوست قهوه‌ای مایل به قرمزشان از خود پسته‌ها جدا شود. برای اینکه طعم و رنگ زعفران آزاد شود، ابتدا کمی نخ زعفران را در شیر گرم فرو کنید. سپس کنار بگذارید تا در زمان مشخص استفاده شود. در نهایت از شکر به مقدار توصیه شده استفاده کنید، زیرا شکر زیاد باعث می‌شود تا بستنی آب بیاندازد.

روش‌های تزیین بستنی زعفرانی

تزیین بستنی زعفرانی می‌تواند جذابیت ظاهری و تمایل به خوردن آن را افزایش دهد. برای شروع، استفاده از یک قاشق غذاخوری عسل یا شربت افرا را در نظر بگیرید که نه تنها به شیرین‌تر شدن بستنی میفزایند، بلکه ظاهری خامه‌ای‌تر به آن می‌دهند. برای رنگ و بافت بیشتر، بادام خرد شده را روی آن بپاشید تا مواد مغذی بیشتری را به بستنی اضافه کنید.

میوه‌های تازه مانند تمشک یا انجیر را می‌توان به طرز ماهرانه‌ای به بستنی اضافه کنید تا طعم پیچیده‌تر و ظاهر جالب‌تری به آن بدهید. گل‌های خوراکی، مانند بنفشه یا گل همیشه بهار، می‌توانند جلوه زیبایی به دسر شما بدهند. درنهایت، فالوده و مقداری آبلیمو می‌توانند بستنی زعفرانی را خوشمزه‌تر کنند. فالوده و آبلیمو از مواد تشکیل دهنده اصلی بستنی سنتی ایرانی هستند که خیلی از افراد به آنها علاقه دارند.

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

بستنی زعفرانی چند کالری دارد؟

اگر ورزشکار هستید یا به اضافه وزن دارید، در طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه به مقدار کالری آن نیز توجه کنید. بستنی زعفرانی بسته به مواد تشکیل دهنده و روش تهیه معمولاً حاوی حدود 200 تا 300 کالری در هر وعده (حدود 1.2 فنجان) است. این خوراکی لذیذ معمولا از پایه خامه، شکر و شیر و با اضافه کردن زعفران تهیه می‌شود که به بستنی طعمی متمایز و رنگی زنده می‌دهد.

شمارش کالری می‌تواند به طور قابل توجهی بر اساس عواملی مانند محتوای چربی خامه، مقدار شکر استفاده شده و هر نوع مخلوط یا ماده اضافی متفاوت باشد. به عنوان مثال، بستنی‌های تهیه شده با خامه غلیظ یا شیر تغلیظ شده شیرین در مقایسه با بستنی‌هایی که با جایگزین‌های لبنی سبک‌تر تهیه می‌شوند، کالری بیشتری دارند.

کلام آخر

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه می‌تواند ساده باشد، در صورتی که این کار را علاقه و عشق فراوان انجام دهید. نتیجه نهایی می‌تواند لذت و شادی باشد که در خوردن آن نصیب شما و خانواده‌تان می‌شود. توصیه می‌کنیم مواد تشکیل دهنده را مطابق با دستور غذایی تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. اگر بستنی را برای نفرات بیشتری تهیه می‌کنید، مواد تشکیل دهنده را به نسبت مساوی افزایش دهید.

کد خبر 887132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha