صبح زود مانند میلیون‌ها نفر دیگر از ساکنان پایتخت، برای کار و تحصیل از خانه بیرون می‌زنند. با این فرق که بعضی از نعمت بینایی و شنوایی محرومند یا دارای معلولیت‌اند.

سامانه جانبازان و معلولان

به گزارش همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، صبح زود مانند میلیون‌ها نفر دیگر از ساکنان پایتخت، برای کار و تحصیل از خانه بیرون می‌زنند. با این فرق که بعضی از نعمت بینایی و شنوایی محرومند یا دارای معلولیت‌اند. برخی از این افراد با ون‌های سامانه حمل‌ونقل جانبازان و معلولان تردد می‌کنند. در یکی از روزها با یکی از ون‌ها همراه شدیم تا از نزدیک در جریان ترددشان قرار بگیریم.

خودروی ویژه معلولان
قرارمان با راننده سامانه جانبازان و معلولان ساعت ۶:۱۵ در ابتدای خیابان امام‌خمینی(ره) است. کمی بعد ون سفید از راه می‌رسد. خودرویی تازه و تمیز که سمت راست کابینش ۶- ۵ صندلی با فاصله کنار هم قرار گرفته‌اند و سمت چپ خالی از صندلی است. چون به افراد ویلچری اختصاص دارد. حمیدرضا حیدری، راننده ون می‌گوید که نخستین مسافرش در همین خیابان است و خودرو شروع به حرکت می‌کند.

این کار به صبر نیاز دارد
کمی جلوتر از خیابان، نخستین مسافر از راه می‌رسد. راننده از ماشین پیاده می‌شود و در عقب ون را باز می‌کند و با صبر و حوصله به کمک بالابر مسافر ویلچرنشین‌ را سوار می‌کند. حیدری که خودش فرزند معلول دارد و امسال بازنشسته می‌شود می‌گوید: «در این کار، جدا از صبر باید عشق و علاقه هم باشد.»

تردد با ۵هزار تومان
مقصد بعدی مرکز کارآفرینی و اشتغال‌زایی میدان الغدیر یافت‌آباد است. حیدری مقابل تابلوی محل توقف و پیاده‌شدن افراد ویلچرنشین می‌ایستد. پیاده می‌شود و کمک می‌کند تا مسافر ویلچرنشین از در عقب ون پیاده شود و در عوض ۲خانم نابینا را سوار می‌کند تا به یک مرکز درمانی تامین اجتماعی در محدوده سه‌راه آذری برساند. در مسیر یکی از آنها می‌گوید: «این سرویس‌ها خیلی خوب هستند. با ۵هزار تومان برای هر سرویس به راحتی می‌توانیم در شهر تردد کنیم.»

جای کار باز هم هست
از یافت‌آباد تا آذری، معلول جسمی و حرکتی دیگری سوار بر ون می‌شود. اغلب‌شان چهره‌ای شاد دارند و خوش‌برخورد و پر انرژی و اهل گپ‌زدن هستند. سمیه جباری یکی از آنهاست. او می‌گوید: «در این ۲ساله تعدادی ون جدید اضافه شده که جای تشکر دارد، البته باز هم جای کار هست. چون در مواردی دوستانم به‌دلیل نبود خودرو در مسیر و ساعت مورد نظرشان نتوانسته‌اند از سرویس استفاده کنند اما در کل راضی هستیم.»

لزوم افزایش خدمات
تردد ون در شهر ادامه دارد و صحبت‌ها و گلایه‌های مسافران تقریبا مشابه است. آنها از خدماتی که در روزهای هفته ارائه می‌شود تقریبا راضی هستند، جز چند مورد معدود که برای رسیدن خودرو یا کنسل شدن سرویس معطل مانده‌اند. پگاه فرهی دراین‌باره می‌گوید: «کاش پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها و برای برنامه‌های تفریحی و گردشی هم سرویس در اختیارمان قرار بدهند، چون جمعه‌ها فقط برای انجام خدمات‌درمانی سرویس می‌دهند.»

درخواست‌های مقاصد درمانی در اولویت هستند
مقصود عیوض‌زاده، مدیرسامانه جانبازان و معلولان:
روزهای پنجشنبه‌ و جمعه ۳۰ تا ۴۰درصد رانندگان فعال هستند. با توجه به تعداد درخواست‌های بالای سفرهای درمانی ازجمله دیالیز، این افراد در اولویت هستند. برای تفریح‌های دسته‌جمعی هم خودرو در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. با توجه به محدودیت در تعداد رانندگان، اگر تقاضای سفر درمانی و تفریح دسته‌جمعی در این ایام کم باشد، حتما درخواست‌های انفرادی برای مهمانی و تفریح را هم قبول می‌کنیم.

سفر بی دردسر توانیابان


کد خبر 887466
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha