یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

خلیج نیلگون فارس ماهی های زیبا و منحصر به فردی را در دل خود نگه داشته است. ترکیب جذابی از فرم و رنگ.

دلقک-ماهی.jpg

همشهری آنلاین _ الهام مصدقی راد : خلیج فارس اکوسیستمی نیمه بسته و در عین حال منحصر به فردی دارد که در مقایسه با سایر مناطق نیمه گرمسیری از تنوع بالایی برخوردار است . فهرست نهایی ماهیان خلیج فارس ، وجود 974 گونه در قالب 169 خانواده را نشان می‌دهد . این عدد ، نتیجه آخرین بررسی و بازنگری است که در سال 1394 منتشر شده است . برخی گونه های ماهیان در آب های خلیج فارس ، زیبایی خیره کننده ای دارند ؛ ترکیبی جذاب از فرم و رنگ در کنار هم و ماهی هایی که کمتر دیده شده اند. این تنوع و زیبایی اما با آلودگی های نفتی ، آب شیرین کن ها و البته صید غیرقانونی ماهیان زینتی در معرض تهدید است .

جعبه ماهی زرد : زندگی شان به مرجان ها گره خورده است .ماهی های جوان زرد خال های سیاه دارند اما با افزایش سن ، زنگ زردشان پریده و چرک می‌شود و خال ها هم تحلیل می‌رود. . حداکثر طولشان 45 سانتی متر است. برای انسان بی خطر است . بومی خلیج فارس و دریای عمان است و در نقاط دیگر دنیا نیز دیده می‌شود .

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

فرشته ماهی: از جلبک تغذیه می‌کنند . در رنگ های مختلفی دیده می‌شود .ساختار خانوادگی دربرخی گونه ها حرمسرا مانند است . ساکن نواحی گرمسیری اقیانوس ارام و هند است . دوگونه در ایران شناسایی شده است ، فرشته ماهی نیم دایره و فرشته ماهی زرد نشان .

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

خروس ماهی : به خروس دریا نیز معروف است. به جز آبهای جنوبی ایران در برخی کشورها همچون ژاپن ، استرالیا ، مالزی ، پاکستان و .. نیز گزارش شده است .بیشتر نزدیک بسترهای مرجانی زندگی می‌کند . حداکثر 30 سانتی متر طول داشته و از ماهیان کوچکتر و میگو تغذیه می‌کند . به تنهایی زندگی می‌کند . سمی است و برای انسان خطرناک است. برخی از آن به عنوان قاتل زیبای خلیج فارس یاد می‌کنند.

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

دلقک ماهی : همزیستی مسالمت آمیزی با شقایق دریایی دارد و بازوهای سمی شقایق ، اثری روی این ماهی ندارد . در واقع شقایق های سمی از آن محافظت کرده و دلقک ماهی هم با ظاهر رنگی خود ، دیگر ماهیان را به دام شقایق ها می اندازد. به شقایق ماهی نیز معروف است . از جمله ماهیانی است که در بدو تولد نر است و بعد برخی از آنها تغییر جنسیت می‌دهند .

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

زمرد ماهی دم جارویی : در مناطق گرمسیری زندگی می کند و گفته شده بومی خلیج فارس و دریای عمان است. عمدتا در مجاورت صخره های مرجانی زندگی می‌کنند . نوع بالغ آن ،‌سر بزرگی به رنگ سبز شفاف دارد . برای انسان بی خطراست . عمدتا در دسته های 4 تا 8 تایی زندگی می کند . رنگ های بنفش ، آبی و زرد روی بدنش به کار رفته و باله دمش مانند یک جارو است.

زیبایی خیره کننده ماهیان خلیج فارس

کد خبر 888077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha