یک سال پیش در ساعت ۶ و ۲۹ دقیقه صبح ۱۵ مهرماه، گروه شبه‌نظامی حماس که از سال ۲۰۰۷ نوار غزه را تحت کنترل داشت، حمله «طوفان‌الاقصی» را آغاز کرد که به نام مسجدالاقصی، سومین مکان مقدس در اسلام نامگذاری شد.

جنگ غزه

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: یک سال پس از حملات ۷ اکتبر، جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه همچنان ادامه دارد. با وجود تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک، درگیری‌ها اکنون به لبنان همسایه گسترش یافته است. خبرگزاری فرانسه به جدول زمانی این شدت عمل جنگی پرداخت.

در مقدمه این گزارش آمده است:

این جنگ یک سال پیش از امروز آغاز شد. در ۷ اکتبر، حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی حمله بی‌سابقه‌ای را از نوار غزه به اسرائیل انجام دادند که منجر به کشته شدن هزار و ۱۸۹نفر و ربودن ۲۵۱ نفر از جمله ۴۴ نفر از جشنواره موسیقی نوا و حداقل ۷۴ نفر از کیبوتص شد.

به گفته وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس، اسرائیل با حمله نظامی ویرانگر به نوار غزه تا ۴ اکتبر حداقل ۴۱ هزار و ۸۰۲ نفر را از بین برده است. اکنون، جنگ به لبنان همسایه نیز سرایت کرده است و نیروهای اسرائیلی درگیر تهاجم‌های خشونت‌آمیز با جنگجویان حزب‌الله در جنوب این کشور هستند.

تاریخ‌های کلیدی این درگیری در گزارش چنین هستند:

۱۵ مهرماه ۱۴۰۲

در ساعت ۶ و ۲۹ دقیقه صبح، گروه شبه‌نظامی حماس که از سال ۲۰۰۷ نوار غزه را تحت کنترل داشت، حمله «طوفان‌الاقصی» را آغاز کرد که به نام مسجدالاقصی اورشلیم، سومین مکان مقدس در اسلام نامگذاری شده است. طی شبات که آخرین روز جشن مذهبی سوکوت اسرائیلی‌هاست، حدود ۵هزار موشک به سمت جنوب اسرائیل شلیک شد. این گروه که اسرائیل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را تروریستی معرفی می‌کنند، ده‌ها کماندوی مسلح را به سراسر حصار امنیتی غزه فرستاد. بر اساس آمار اسرائیل، هزار و ۱۸۹ نفر کشته شدند. ۲۵۱ نفر دیگر گروگان گرفته شدند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در صحبتی اعلام کرد که اسرائیل در جنگ است.

۱۶ مهرماه ۱۴۰۲

اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را آغاز کرد و بمباران‌های شدیدی را در سراسر نوار غزه انجام داد. تقریبا ۳۰۰هزار نیروی ذخیره تنها در ۴۸ ساعت بسیج شدند.

۱۷ مهرماه ۱۴۰۲

اسرائیل محاصره کامل غزه را آغاز کرد. این منطقه ساحلی که خانه حدود ۲ میلیون فلسطینی بود، از سال ۲۰۰۷ که حماس در غزه به قدرت رسید، تحت محاصره اسرائیل بوده است.

۲۱ مهرماه ۱۴۰۲

ارتش اسرائیل به جمعیت نیمه شمالی نوار غزه - در مجموع بیش از یک میلیون نفر - ۲۴ ساعت فرصت داد تا خانه‌های خود را خالی کنند. اگرچه برخی از آنها به جنوب فرار کردند، برخی دیگر از رفتن خودداری کردند.

۲۵ مهرماه ۱۴۰۲

یک انفجار مهیب در بیمارستان الاهلی شهر غزه رخ داد. وزارت بهداشت غزه تعداد کشته شدگان را ۴۷۱ نفر اعلام کرد و منابع اطلاعاتی ایالات متحده تعداد آنها را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر عنوان کردند. حماس و متحدش جهاد اسلامی، اسرائیل را متهم به دست داشتن در این حمله مرگبار کردند که اسرائیل آن را رد کرد. شماری از رسانه‌های بین المللی گفتند که این حمله می تواند نتیجه شلیک نادرست موشک از داخل غزه باشد.

۲۷ مهرماه ۱۴۰۲

جنبش حوثی در یمن، یکی از اعضای محور مقاومت - یک شبکه سیاسی و نظامی تحت حمایت ایران که شامل حماس نیز می‌شود- موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به سمت اسرائیل پرتاب می‌کند و کشتی‌های تجاری را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهد. این کار به‌منظور همبستگی با مردم غزه انجام می‌شود. این شروع حملات پراکنده‌ای است که تا سال بعد ادامه پیدا می‌کند.

۲۹ مهرماه ۱۴۰۲

اولین کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح بین مصر و غزه عبور کرد و سوخت، غذا و دارو را برای فلسطینیان حمل کرد.

۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲

ارتش اسرائیل حمله زمینی خود را به غزه آغاز کرد. بمباران‌های گسترده‌ای که از ۸ اکتبر این منطقه را به لرزه درآورد برای تضعیف حماس کافی نبود. این گروه به استفاده از دالان‌های زیرزمینی غزه موسوم به «مترو غزه» برای حرکت به خارج از قلمرو بمب‌های اسرائیلی و انتقال اسلحه و گروگان‌ها ادامه می‌دهد.

۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ تا ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲

اولین آتش‌بس بین اسرائیل و حماس اعلام شد. توقف موقت درگیری‌ها به ۱۰۵ گروگان اسرائیلی، دوتابعیتی و خارجی - عمدتا زنان و کودکان - اجازه می‌داد در ازای آزادی ۲۴۰ اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند. به گفته وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس، کمک‌های بشردوستانه نیز مجاز است به نوار غزه برسد، جایی که تا این زمان بیش از ۱۰هزار کشته داده است. پس از ۷روز هر یک از طرفین دیگری را به نقض توافق متهم می‌کنند. دعوا خیلی زود شروع می‌شود.

۱۴ آذرماه ۱۴۰۲

ارتش اسرائیل تهاجم زمینی گسترده‌ای را به اطراف شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه که هزاران فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، آغاز کرد. اسرائیل از مردمی که در شهر پناه گرفته‌ بودند خواست به سمت جنوب رفح در نزدیک مرز مصر حرکت کنند.

۲۴ آذرماه ۱۴۰۲

۳گروگان اسرائیلی که موفق به فرار از دست حماس شده بودند، در حالی که پرچم سفید در دست داشتند، توسط سربازان اسرائیلی در محله شجایه شهر غزه به ضرب گلوله کشته شدند. این اشتباه باعث واکنش خشمگین خانواده‌های گروگان‌های غزه شد که از دولت اسرائیل می‌خواستند با حماس به توافق جدیدی دست یابد.

۱ دی‌ماه ۱۴۰۲

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه شد. به گفته وزارت بهداشت حماس، تعداد کشته‌شدگان به بیش از ۲۰هزار نفر رسیده است.

۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۲

صالح العاروری، شخصیت شماره ۲ در دفتر سیاسی حماس، در حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت در لبنان جان خود را از دست داد.

۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۲

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، طرح خود را برای چیزی که از آن به عنوان «روز بعد» یاد می‌کرد، ارائه داد. در این پیشنهاد آمده بود که «حماس غزه را کنترل نخواهد کرد» و «حضور غیرنظامی اسرائیلی» در این نوار وجود نخواهد داشت. گالانت در مورد «نهادهای» فلسطینی که می‌توانند مسئولیت مدیریت نوار غزه را بر عهده داشته باشند، بدون ارائه جزئیات صحبت کرد.

۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۲

یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در پاسخ به حملات مکرر گروه حامی فلسطین به کشتی‌های باری در دریای سرخ، مجموعه‌ای از حملات را علیه حوثی‌ها در یمن انجام داد.

۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

سازمان ملل برای اولین بار تخمین زد که خطر قحطی در نوار غزه «قریب الوقوع» است.

۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

دیوان بین‌المللی دادگستری در واکنش به پرونده‌ای که توسط آفریقای جنوبی به این دادگاه ارائه شد، به اسرائیل دستور داد تا تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد. در همان روز، آژانس اونروا (UNRWA)، تعداد انگشت‌شماری از کارمندان خود را که ازسوی اسرائیل متهم به دست داشتن در حملات ۷ اکتبر شده بودند، اخراج کرد. به پیروی از ایالات متحده، تعدادی از کشورها کمک مالی خود را به آژانس تعلیق کردند. همه به جز ایالات متحده بعدتر کمک مالی خود را از سر گرفتند.

۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲

روزی که به «قتل عام آرد» معروف شد. دست کم ۱۱۸ فلسطینی در جریان توزیع مواد غذایی اولیه در شهر غزه قربانی و ۷۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. حماس اسرائیل را به تیراندازی به سوی جمعیت متهم کرد. ارتش اسرائیل پاسخ داد «تیراندازی محدود»ی به افرادی که ادعا می‌کرد به دنبال غارت بودند، انجام داده است، اما قربانیان در درگیری کشته شده‌اند. به گفته وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس، تعداد قربانیان در غزه به بیش از ۳۰هزار نفر رسید.

۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲

یک کشتی با ۲۰۰ تن جیره غذایی برای سیر کردن گرسنگان از قبرس به غزه حرکت کرد. ماه رمضان ۲ روز بود که شروع شده بود. با مسدود شدن مسیرهای زمینی به غزه توسط اسرائیل، کمک‌ها تنها از طریق دریا و هوا می‌توانند به غزه برسند.

۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲

یک کشتی با ۲۰۰ تن جیره غذایی پس از ۲روز حرکت از قبرس به . از دو روز قبل آغاز شده بود، حرکت می‌کند. با مسدود شدن مسیرهای زمینی به غزه توسط اسرائیل، کمک ها تنها از طریق دریا و هوا می توانند به غزه برسد.

۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۳

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حماس شد. ایالات متحده که تاکنون چندین بار از حق وتو برای جلوگیری از قطعنامه های مشابه استفاده کرده بود، رای ممتنع داد. متن این قطعنامه مرده ماند.

۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۳

در حمله اسرائیل ۷نفر از کارکنان یک سازمان غیردولتی آمریکایی، آشپزخانه مرکزی جهانی، که با مجوز رسمی ارتش مشغول توزیع غذا بود، کشته شدند. در مواجهه با خشم بین‌المللی، تحقیقاتی در اسرائیل آغاز شد که ادعا کرد مرگ ۷کارگر یک «اشتباه فاحش» بوده است. در همان روز، حمله هوایی منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه منجر به جان باختن ۷ نفر از اعضای سپاه از جمله سردار محمدرضا زاهدی یکی از فرماندهان سپاه قدس شد.

۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳

تهران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری خود در سوریه، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به اسرائیل شلیک کرد. این اولین بار بود که جمهوری اسلامی ایران به طور مستقیم به خاک اسرائیل حمله می‌کرد. اکثر این موشک‌ها با کمک ایالات متحده و سایر متحدان در منطقه سرنگون شدند، زیرا قبل از حمله قریب الوقوع دولت ایران اطلاع داده شده بود.

۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۳

انفجارهایی در اصفهان در قلب ایران گزارش شد. این شهر میزبان چندین سایت نظامی از جمله موشک‌های بالستیک و زیرساخت‌های مرکزی برنامه هسته‌ای ایران است. این انفجارها به‌طور گسترده به‌عنوان پاسخ کنترل شده به حمله عمدتا نمادین ایران در چند روز قبل تلقی شد.

۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

پلیس آمریکا تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین را که در ساختمانی در دانشگاه کلمبیای نیویورک تجمع کرده بودند، متفرق کرد و ده‌ها نفر را بازداشت کرد. صبح روز بعد، پلیس در لس‌آنجلس هم علیه معترضان در یوسی‌ال‌ای اقدام کرد. موج تظاهرات مسالمت‌آمیز در اعتراض به عملیات نظامی اسرائیل در غزه در سراسر دانشگاه های آمریکا گسترده شد.

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دولت بنیامین نتانیاهو دفاتر شبکه خبری قطری الجزیره را در اسرائیل تعطیل کرد.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اسرائیل حمله زمینی خود به رفح را آغاز کرد و کنترل گذرگاه مرزی با مصر را به دست گرفت و از مردم خواست تا منطقه را تخلیه کنند. این عملیات در روزهای آینده گسترش یافت.

۲ خردادماه ۱۴۰۳

ایرلند، نروژ و اسپانیا کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

۹ خردادماه ۱۴۰۳

اسرائیل اعلام کرد که کنترل کریدور فیلادلفی را به دست گرفته است، منطقه حائلی که حدود ۱۴ کیلومتر در امتداد مرز مصر در نوار غزه امتداد دارد.

۱۱ خردادماه ۱۴۰۳

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از حماس خواست که پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل را بپذیرد. این توافق، آتش‌بس اولیه ۶هفته‌ای همراه با خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت نوار غزه و تبادل بیشتر گروگان‌های حماس با اسرای فلسطینی را ایجاد می‌کرد.

مرحله دوم این پیشنهاد به معنای پایان دائمی درگیری بین ۲طرف، آزادی همه گروگان‌ها و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه بود. مرحله سوم بازسازی منطقه ویران شده را تشریح می‌کرد.

۱۷ خردادماه ۱۴۰۳

ارتش اسرائیل مدرسه آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی را هدف قرار داد و مدعی شد که این مدرسه به کماندوهای حماس که در حملات ۷اکتبر دست داشتند پناه داده بود. حداقل ۳۷ نفر کشته شدند. ۲روز بعد، ۴گروگان توسط ارتش اسرائیل در اردوگاه پناهندگان نصیرات آزاد شدند.

۲۲ خردادماه ۱۴۰۳

حماس خواستار «توقف کامل» جنگ در نوار غزه به عنوان شرط پذیرش پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از سوی این گروه شد. نتانیاهو بر عزم خود برای نابودی حماس و آزادی همه گروگان‌ها تاکید داشت.

۲۳ تیرماه ۱۴۰۳

محمد ضیف، رئیس شاخه نظامی حماس، گردان‌های عزالدین القسام، در حمله هوایی اسرائیل در نزدیکی خان یونس از بین رفت. اسرائیل ضیف را مغز متفکر حملات ۷ اکتبر می‌دانست. اسرائیل بیش از ۳۰سال به‌دنبال شکار او بود.

۶ مردادماه ۱۴۰۳

شلیک موشک از لبنان به بلندی‌های جولان اشغالی در سوریه، ۱۲کشته و ۱۹زخمی در شهر مجدل شمس برجای گذاشت. جان‌باختگان که بین ۱۰ تا ۲۰ سال سن داشتند، به‌طور عمده از اقلیت مذهب دروزی بودند. این بدترین حمله علیه غیرنظامیان اسرائیل از ۷ اکتبر بود. اسرائیل حزب‌الله لبنان را متهم کرد که پشت این حمله بوده است ولی حزب‌الله که مورد حمایت ایران است این ادعا را رد کرد.

۹ مردادماه ۱۴۰۳

فواد شکر در حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت که عمدتا در کنترل گروه شیعه حزب الله است، از بین رفت. اعتقاد بر این بود که شکر دست راست حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، نقش مهمی در حملات این گروه مسلح به اهداف اسرائیلی در جنوب لبنان داشته است، از جمله حمله مرگبار به مجدل شمس در بلندی های جولان اشغالی.

۱۰ مردادماه ۱۴۰۳

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماست پس از شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، در انفجاری در تهران کشته شد. اسرائیل به‌طور جدی مسئول این انفجار دانسته می‌شود که دخالت در آن را نه تایید می‌کند و نه رد می‌کند.

۲۰ مردادماه ۱۴۰۳

حمله اسرائیل به مدرسه الطبیعین که به آوارگان فلسطینی در شهر غزه پناه داده بود، دستکم ۹۳کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. ارتش اسرائیل مدعی شد که این مدرسه به‌عنوان مرکز فرماندهی حماس و جهاد اسلامی مورد استفاده قرار می‌گرفت و مدعی شد که حداقل ۱۹تروریست را کشته است.

۲۵ مردادماه ۱۴۰۳

به گفته وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس، تعداد قربانیان غزه از ۴۰هزار نفر گذشت. تعدادی از کارشناسان تاکید کردند که این رقم احتمالا هزینه‌های انسانی واقعی در این جنگ را دستکم گرفته است، زیرا این عدد، هزاران نفری را که هنوز مفقود هستند یا گمان می‌رود زیر آوار مدفون هستند را در نظر نمی‌گیرد.

۴شهریورماه ۱۴۰۳

حزب‌الله لبنان با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و صدها راکت، حمله قابل توجهی به اسرائیل انجام داد. این گروه گفت این حمله انتقام حذف فواد شکر در بیروت در ۹ مرداد بود.

۲۷ و ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳

طی ۲روز، هزاران پیجر و بیسیم که گمان می‌رفت متعلق به اعضای حزب‌الله لبنان باشد، در لبنان و سوریه منفجر شد و حداقل ۳۷نفر از جمله چند کودک از بین رفتند و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳

اسرائیل حمله بی‌سابقه‌ای به حومه جنوبی بیروت انجام داد که حداقل ۶ساختمان مسکونی را ویران کرد و باعث وحشت گسترده در پایتخت لبنان شد. حسن نصرالله که بیش از ۳دهه رهبری این گروه شیعی را برعهده داشت در این حملات جانش را از دست داد. حزب‌الله روز بعد مرگ او را تایید کرد.

۹ مهرماه ۱۴۰۳

نعیم قاسم قائم مقام حزب‌الله لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که جانشین نصرالله در «اولین فرصت» انتخاب می‌شود. اسرائیل اعلام کرد که عملیات زمینی «محدود» را در جنوب لبنان آغاز کرده است.

کد خبر 888310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha