همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی، خاندان حکیم را یک سلسله استثنایی در تاریخ معاصر عراق توصیف و سیدعبدالعزیز حکیم را فرزند حوزه علمیه نجف و فرزند مرجعیت معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی صبح روز پنجشنبه 5 شهریور در مراسم تشییع پیکر سیدعبدالعزیز حکیم رییس مجلس اعلای عراق با اظهار تاسف از درگذشت ایشان اظهار کرد: در لحظات سختی قرار داریم؛ در سوگ مردی که عمر خود را در راه مجاهدت فی‌سبیل‌الله سپری کرد.

وی با اشاره به چند دهه مبارزه بی‌امان رییس مجلس اعلای عراق با رژیم دیکتاتور صدام یادآور شد: رژیم سفاک صدام قریب به 70 نفر از خاندان حکیم را به شهادت رساند.

وی گفت: امروز روح این مرد مجاهد در آستان خانواده مجاهدش به ویژه پدر بزرگوارش آیت‌الله محسن حکیم و برادر شهیدش آیت‌الله سیدباقر حکیم عروج کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، آل حکیم را یک سلسله استثنایی در تاریخ معاصر عراق معرفی کرد و گفت: این خاندان در صیانت از حقوق مردم عراق و مبارزه با ظلم مجاهدت کردند.

وی با اشاره به این‌که " آیت‌الله محسن حکیم، مرجع آل شیعه در جوانی با متجاوزین انگلیسی در غزه وارد جنگ شد" ادامه داد: ایشان همیشه علیه حکومت‌های خودکامه در بغداد به ویژه رژیم بعث مبارزه کرد و همزمان با جریانات کمونیستی در عراق نیز به مبارزه پرداخت.

وی هم‌چنین با بیان این‌که " این روش ریشه در حوزه‌های علمیه دارد" افزود: این شیوه ممتاز مجاهدان مسلمان است، خاندان حکیم در طول قریب یکصدسال در ساماندهی مبارزات مردم عراق نقش تعیین کننده داشتند، ‌به ویژه اقدام شهید سیدمحمد باقر حکیم در تاسیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و سازمان بدر بی‌بدیل بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: پس از سقوط صدام این نهادها توانستند استقلال عراق را حفظ و علیرغم دسایس غرب از مردم مظلوم عراق دفاع کنند، البته امر فقهی و نفوذ مردمی آن‌ها و رویکرد اخلاقی‌شان از صلابت و استواری برای پیشبرد اهداف مبارزه آن‌ها مؤثر بود.

وی با اشاره به این فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که انسان هرگاه به چهره سیدیوسف حکیم می‌نگرد به یاد قیامت می‌افتد، گفت: آراستگی روحی این مرد، منشاء چنین برداشتی برای امام راحل بود. سید عبدالعزیز حکیم نیز در نجف و سپس در ایران لحظه‌ای از مبارزه علیه صدام دریغ نکرد، او با تشکیل گروه «حرکت المجاهدین» جوانان مبارز عراق را ساماندهی کرد.

وی افزود: حضور تنگاتنگ ایشان در کنار برادر مجاهدش موجب پیشرفت مضاعف مبارزه در عرصه‌های نظامی و تبلیغاتی شد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از سقوط صدام و اشتغال عراق مرحوم سید عبدالعزیزحکیم کوششی بسیاری برای ساختار ساختار جدید در عراق انجام داد و نقش تاثیرگذاری در تدوین قانون اساسی جدید عراق و تشکیل مجلس اعلا داشت که این موارد چهره بی‌بدیلی از ایشان ساخت.

وی با بیان این‌که "ایشان برای تقویت فکر اسلامی بسیار تلاش کرد" ادامه داد: تلاش‌های ایشان در این راستا بود که عراق در دام سلطه سیاه آمریکا سقوط نکند، نقش ایشان در حرکت نوین عراق، نقشی درجه یک بود.

وی با اشاره به این‌که "سیدعبدالعزیز حکیم هم عضو پارلمان عراق و هم رییس فراکسیون اکثریت و البته رییس ائتلاف یک پارچه عراق بود" ادامه داد: ایشان در شرایط سخت عراق تلاش مستمری با حفظ اصول و استفاده از دیپلماسی پیچیده و توجه به نظرات مراجع عراق به ویژه آیت‌الله سیستانی مسایل ملت عراق را دنبال و در این راه گاه از آبروی خود هزینه می‌کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سال‌ها آشنایی با سید عبدالعزیز حکیم، گفت: ولایت‌پذیری و ارادت ایشان به مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای تحسین برانگیز بود، ایشان بعد از سقوط صدام که به سوی عراق به همراه برادرش حرکت کرد، انسان احساس می‌کرد که وصیت‌نامه جدش امام حسین(ع) را زیر لب زمزمه می‌کرد.

وی ادامه داد: به حمدلله حضور شخصیت‌های بزرگ در مجلس اعلای و سازمان بدر و رهبران تیزهوش عراق ما را امیدوار می‌کند که این راه مقدس پر قدرت‌تر ادامه یابد. به ویژه وجود برادر عزیز سیدعمار حکیم، ظرفیت گرانبهایی است که در آینده شاهد اثربخشی حضور ایشان در عراق خواهیم بود.

وی در پایان سخنانش به خانواده‌ سیدعبدالعزیز حکیم و ملت عراق و رهبران این کشور به ویژه آیت‌الله سیستانی و مردم ایران و بزرگان کشوری و لشکری و مسوولان قوای سه‌گانه و به ویژه رییس دفتر مقام معظم رهبری و بیوت مراجع که در این مراسم حضور داشتند، تسلیت گفت و عنوان کرد: ملت ایران همواره پشتیبان ملت عراق خواهد بود.

در این مراسم که در مقابل سفارت عراق در تهران برگزار شد، جمعی از مسوولان کشوری و لشکری حضور داشتند.

پیکر مطهر سید عبدالعزیز حکیم از مقابل سفارت عراق به قم و از قم به کشور عراق، شهر بصره، اماره، بغداد و کربلا و سپس به نجف منتقل و در کنار آیت‌الله سیدمحمد باقر حکیم به خاک سپرده خواهد شد.

در این مراسم پیام مقام معظم رهبری نیز به مناسبت درگذشت سید عبدالعزیز حکیم قرائت شد.[پیام تسلیت رهبری به مناسبت درگذشت سید عبدالعزیز حکیم]

کد خبر 88832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز