دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

شما هم لابد شنیده‌اید که در آینده‌ای نه‌چندان دور، قرار است روبات‌ها در بسیاری از شغل‌ها مثل بازاریابی از راه دور، حسابداری و مسئولان فروش، خودی نشان بدهند و جای ما آدم‌ها را بگیرند.

مشاغل فراموش شده

به گزارش همشهری آنلاین، تا همین امروز هم با ظهور و حضور اینترنت و پیشرفت و رشد زندگی صنعتی، بسیاری از شغل‌هایی که زمانی برای خود جایگاهی داشتند، تبدیل به خاطره شدند و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. البته که این نخستین‌باری نیست که تغییرات بزرگ باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود.

در سال‌های گذشته نیز با به‌وجود آمدن انقلاب صنعتی، بسیاری از شغل‌ها و کسب‌وکارهایی که در آن سال‌ها وجود داشتند، به فراموشی سپرده شدند. در کشور ما شغل‌هایی وجود داشت که شاید جوان‌های امروز حتی اسمش را هم نشنیده باشند؛ مثلا طویله‌داری که امروزه جزو مشاغلی که بر اثر توسعه فناوری از بین رفته‌اند طبقه‌بندی می‌شود، به‌علت ورود ماشین و استفاده از آن توسط همه مردم منسوخ شد.

حمام‌ها هم که محل کار دلاک‌ها بود، تا همین چند دهه پیش هنوز رونق داشتند، الان اگر شانس بیاورند مرمت می‌شوند و به موزه‌ای، سفره‌خانه‌ای چیزی تبدیل می‌شوند وگرنه که مثل اکثر بناهای قدیمی سرنوشتی جز تخریب در انتظارشان نیست.

البته این را هم اضافه کنیم که برخی از شغل‌های قدیمی و اغلب خانوادگی توسط وراث ادامه پیدا کرده‌اند و در محله‌های قدیمی می‌توان ردی از آنها پیدا کرد. اصلا بیایید با هم به گذشته سفر کنیم و سری به مشاغل قدیمی ازبین‌رفته بزنیم و بیشتر با آنها آشنا شویم.

میراب

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

در روزگار قدیم از لوله‌کشی آب و فاضلاب خبری نبود. آن زمان آب مصرفی مردم، آب جوی‌ها بود که استفاده از این آب باعث می‌شد مردم بسیاری از اوقات دچار بیماری‌های مختلفی مثل کچلی، سالک و... شوند، به همین‌خاطر شغل میراب‌ها شکل گرفت. آنها با یکسری وسایل خاص که در اختیار داشتند، آب جوی‌ها را به آب‌انبار خانه‌ها هدایت می‌کردند تا مردم از آب‌های ذخیره‌شده در آب‌انبار خانه خودشان استفاده کنند و کمتر به مریضی دچار شوند.

بلیت‌پاره‌کن

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

این شغل را آنهایی که حالا به سن ۴۰سال رسیده‌اند، هنوز به یاد دارند؛ افرادی که در اتوبوس‌های شرکت واحد مشغول به‌کار بودند و بلیت‌ها را از مسافران جمع‌آوری ‌و پاره می‌کردند.

کپسول‌پرکن

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

آن زمان که هنوز لوله‌های گاز به شهرها نرسیده بود، افرادی شغلشان پرکردن کپسول‌های گاز برای خانه‌ها و مغازه‌ها بود.

درشکه‌ران

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

امروزه رانندگان تاکسی، کار درشکه‌ران‌ها را در شهر انجام می‌دهند. با اینکه این کار با وجود خودروهای رنگ‌به‌رنگ دیگر به‌عنوان یک شغل محسوب نمی‌شود اما هنوز فرصت درشکه‌رانی وجود دارد؛ چون درشکه‌سواری از یک ضرورت به یک فعالیت گردشگری در برخی‌ شهرها تبدیل شده است.

یخ‌فروش

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

در آن روزها، برای خوردن یک جرعه آب خنک و گورا، از اهل خانه گرفته تا خود یخ‌فروش، باید راه پرمشقتی را طی می‌کردند. فروشندگان دوره‌گرد یخ را از یخچال‌ها، جایی که به‌طور طبیعی یخ‌ها در آن بسته می‌شد، تهیه می‌کردند. کسب‌وکار دکه‌های یخ‌فروشی و یخ‌فروشان دوره‌گرد تقریبا تا دهه‌۷۰ رونق داشت تا اینکه در همان سال‌ها جمع‌آوری شد.

***

این چند شغل هم در کشورهای دیگر منسوخ شده اند.

لکتور

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

در گذشته، کارخانه‌ها اغلب افرادی به‌عنوان «لکتور» را استخدام می‌کردند تا داستان‌ها یا اخبار روزنامه‌ها را برای کارگران بخوانند و با این کار از یکنواختی کار بکاهند. این سنت نخستین‌بار در دهه‌۱۸۶۰ در کارخانه‌های سیگار کوبا به‌وجود آمد. در ایالات متحده، این رسم در کارخانه‌های سیگار «ایبور سیتی» در تامپا رایج بود اما پس از اعتصاب کارگران در سال‌۱۹۳۱ متوقف شد.

روشن‌کننده چراغ

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

در مناطق شهری، روشن‌کننده‌های چراغ‌ها ‌هنگام غروب چراغ‌های خیابانی را روشن و در سحرگاه آنها را خاموش می‌کردند. این شغل در قرن‌۱۹ در دوران اوج خود به‌سر می‌برد، اما با پیشرفت‌های تکنولوژیکی به‌تدریج منسوخ شد.

موش‌گیر

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

کنترل جمعیت موش‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و محافظت از منابع غذایی بسیار مهم بود. موش‌گیرها اغلب موش‌ها را با دست یا با کمک حیوانات تربیت‌شده شکار می‌کردند.

شنونده هواپیما

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

پیش از اختراع رادار، شنوندگان هواپیما وظیفه داشتند با استفاده از ابزارهای بزرگ و تقویت‌کننده صدا، مسیر هواپیماهای دشمن را تشخیص دهند. این شغل نیز با ظهور رادار به تاریخ پیوست.

تلگرافیست

آشنایی با مشاغل از یاد رفته

تلگرافیست‌ها وظیفه ارسال و دریافت پیام‌ها از طریق تلگراف را برعهده داشتند. با توسعه تلفن و سیستم‌های ارتباطی جدید، این شغل نیز منسوخ شد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 888628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha