دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴
۱ نفر

مجموعه‌ای از سکه‌های ۱۰۰۰ ساله‌ی عصر وایکینگ‌ها به‌تازگی در جزیره من (Man) کشف شده است. این جزیره یکی از جزایر نیمه‌خودمختار در دریای ایرلند است که از نظر جغرافیایی بین بریتانیا و ایرلند شمالی واقع است.

گنج

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از فرادید، کارشناسان می‌گویند این گنجینه به خاطر تنوع سکه‌هایش شبیه به کیف پول مسافری است که قصد سفر به خارج را داشته است.

دو مرد به نام‌های جان کرو و دیوید اوهِر، ماه مه گذشته مشغول فلزیابی در جزیره بودند که این مجموعه باارزش را کشف کردند که شامل ۳۶ سکه نقره می‌شود که برخی کامل و برخی تکه‌تکه هستند. این هفته، میراث ملی مانکس (سازمانی که از میراث طبیعی و فرهنگی جزیره محافظت می‌کند) اعلام کرد رِبِکا کابِن، معاون قضایی بازپرس جزیره، این آثار چشمگیر را بررسی کرده و آن‌ها را «گنجینه» رسمی اعلام کرده است. یافته‌هایی که رسما به عنوان گنجینه اعلام می‌شوند قبلیت فروش شخصی ندارند و باید توسط موزه‌ها نگهداری شوند.

جویندگان گنج سکه‌های هزار ساله پیدا کردند

آلیسون فاکس، متصدی باستان‌شناسی میراث ملی مانکس می‌گوید: «این یک یافته شگفت‌انگیز است که به درک بیشتر اقتصاد پیچیده عصر وایکینگ در جزیره من کمک می‌کند، جایی که در آن، نقره‌ی عصر وایکینگ‌ها در هر کیلومتر مربع، بیشتر از انگلستان، ایرلند، اسکاتلند و ولز کشف شده است.»

جزیره‌ی من (Man) به واسطه تاریخ وایکینگ‌هایش معروف است. موقعیت آن در مرکز دریای ایرلند، آن را به مکان ایده‌آلی برای دریانوردان اسکاندیناوی تبدیل کرده بود. وایکینگ‌ها در قرن نهم با هدف یورش و تجارت این منطقه وارد جزیره شدند و سرانجام در آن ساکن شدند. باستان‌شناسان بقایایی از گورتپه‌ها و سکونتگاه‌های وایکینگ‌ها و همچنین آثار مختلف نورس را نیز در آنجا کشف کرده‌اند.

کد خبر 888688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تاريخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha