بر اساس قوانین کمیته انضباطی فوتبال، پرداخت رشوه از سوی بازیکنان و اهالی فوتبال به طور مستقیم منجر به یک سال محرومیت فوری می‌شود.

بیرانوند

به گزارش همشهری آنلاین علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش کشورمان، در یک مصاحبه جنجالی ادعای عجیبی را مطرح کرد که می‌تواند عواقب جدی برای او به همراه داشته باشد.
او مدعی شد که برای دریافت الحاقیه فسخ قرارداد خود پنج میلیارد تومان رشوه داده است. این ادعا نه تنها چالش‌های اخلاقی و حقوقی را به دنبال دارد، بلکه می‌تواند به عنوان یک خودکشی حرفه‌ای برای بیرانوند تلقی شود.
بر اساس قوانین کمیته انضباطی فوتبال، پرداخت رشوه از سوی بازیکنان و اهالی فوتبال به طور مستقیم منجر به یک سال محرومیت فوری می‌شود. در ماده ۷۲ بند دو و سه مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال آمده است:
۲- هرکس که اصالتاً یا از طرف شخص ثالث از طریق اعطا یا تعهد یا پیشنهاد امتیازات یا وعده‌های نامشروع و غیر موجه یا رشوه به مقامات رسمی یا کارمندان فدراسیون یا هیأت‌ها، بازیکنان یا مقامات رسمی باشگاه‌ها، تلاش نماید که ایشان را به نقض اساسنامه، مقررات، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فدراسیون فوتبال ترغیب یا تحریک نماید به محرومیت از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی برای حداقل دوازده ماه بعلاوه حداقل دوازده ماه محرومیت از ورود به کلیه ورزشگاه‌های کشور و جریمه نقدی به میزان حداقل دویست میلیون ریال، محکوم خواهد شد.
۳- (درخواست کننده) مستقیم و غیر مستقیم (یا قبول کننده موارد فوق) مستقیم و غیر مستقیم نیز به حداقل دوازده ماه محرومیت از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بعلاوه حداقل دوازده ماه محرومیت از ورود به کلیه ورزشگاه‌های کشور و جریمه نقدی به میزان حداقل دویست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بیرانوند رسماً اقرار به پرداخت رشوه کرده که قانونگذار می تواند او را با یک سال محرومیت مواجه کند که البته می‌تواند شامل از تعلیق خارج شدن چهار ماه محرومیت قبلی‌اش نیز باشد. بنابراین، در نهایت ممکن است او به یک سال و چهار ماه محرومیت دچار شود، مگر اینکه فدراسیون تصمیم بگیرد به دلایل مصلحتی برخوردی ملایم‌تر داشته باشد. اما سؤال اصلی اینجاست چرا باید بیرانوند برای دریافت مبلغی که طبق اسناد موجود حق قانونی او است، به پرداخت رشوه بپردازد؟ شواهد رسمی نشان می‌دهد که او پیش از الحاقیه در مجموع ۶۶ درصد از مبلغ اصلی قراردادش را از پرسپولیس دریافت کرده و با احتساب آپشن‌ها، ‌طلب کلی او حدود ۹ میلیارد تومان بوده است. حال آنکه با توجه به موقعیت تیم، اگر گزینه‌های قهرمانی و کلین‌شیت‌ها را در نظر بگیریم، او تنها حدود ۷میلیارد تومان ‌طلب داشته است.
با این تفاسیر آیا منطقی به نظر می‌رسد که او بخواهد برای دریافت این مبلغ، از جیب شخصی خود ۵ میلیارد رشوه دهد؟ اینجاست که مسأله اغوای بازیکن به صورت جدی مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد که پیشنهادات نجومی سایر تیم‌ها باعث شده تا یکی از اقتصادی‌ترین بازیکنان فوتبال ایران، با حساب دودوتا چهارتا گونه خود حاضر شود ۵ میلیارد رشوه بدهد تا الحاقیه فسخ بگیرد و از جای دیگر آب رفته را به جوی بازگرداند.

کد خبر 888725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • ن IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    58 3
    لطفا به شدیدترین حالت با بیرانوند برخورد کنید که در سه سال اخیر خودش و وکیلش علاقه و عشق پایبندی به قرارداد و حرمت و احترام در ورزش را قربانی مادیات و رشوه دادن کرده اند و روح ورزشی و پهلوانی ایران و ایرانی را جریحه دار کرده اند و حقایق محمود فکری را بررسی کنید که انچه در جامعه اتفاق می افتد با شعار های ما همخوانی داشته باشد
  • بهلول اصفهان IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    34 1
    عجب صبری خدا دارد
  • وطن خواه IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    30 2
    اینم مثه حکم قبلی ماست مالی میشه شک نکنید
    • حرف حق IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
      2 5
      مگه پیروزی قرارداد طارمی رو جعل کرد یا مدارک پزشکی باهویی رو جعل کرد ماست مالیش نکردن؟؟؟
  • سیدمحمد IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    44 0
    برای فدراسیون و تیم ملی متاسفم فردی را که با اظهارات خود حداقل ۱۲ ماه تعلیق است با پررویی کامل او را در تیم ملی نگه میدارند فردا هم که ببازند باز با پررویی خواهند گفت که حاشیه های بوجود آمده برای دروازه بان باعث باخت شده ، باز متاسف از چنین فدراسیون ، از سرمربی ناآگاه و نابلد تیم ملی، چرا با آبروی تیم ملی بازی می کنید؟!!!
  • دلاروند IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    37 1
    اگه حکم قبلی رو براساس قانون نه براساس سفارش صادر میکردن نه تنها کاری به اینجا کشیده نمیشد بلکه درس عبرتی میشد برای سایرین
  • حسین US ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    29 1
    بیرو هزار تومن از جیب خودش،نمیده مگر اینکه دستش تو جیب زنوزی باشه،یا دریافتیش از،تراکتور اینقدر بالا باشه که ۵میلیارد براش پول خورد باشه
  • سرخ کابوس آبی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    25 1
    خود بازیکنان میگفتند بیرو در مهمانیها ومراسماتش تا حد فلافل از مهمانان پذیرایی میکرد ،با چه منطقی باید پذیرفت یه چنین شخصی 5میلیارد رشوه بدهد ؟؟؟؟ هرچند مبلغ نجومی در زمانیکه سقف قرارداد بوده نیز برای بیرانوند وتراکتور باید مجازات داشته باشد متأسفیم برای مسولین با اینهمه تهدید وارعاب وقانون گریزی باز هم برای پرسپولیس شمشیر از روبسته چرا؟؟؟باید دید!!
  • مهدی از تهران IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    19 0
    حالا که همه چیز رو خودش اعتراف کرده باید مجازات بشه همچنین باشگاه پرسپولیس باید با توجه به این حقایق مجدداً از باشگاه تراکتور بخاطر به اتهام اغوای بازیکنانش شکایت کنه.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    21 0
    دقیقا به خاطر پیشنهاد تراکتور و زنوزی این کار رو کرد و نمیدونه فوتبالش رو‌ زنوزی نابود کرد چون اگه این حکم اجرا نشه دیگه بقیه بازیکنان دست رو را دارند نمیتونن دیگه جلوی کسی رو بگیرند پس باید 16 ماه محروم بشه
  • آراز IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    7 17
    از هواداران پیروزی خواهش می کنم اینقدر به بال پر بیرانوند نپیچید ممکنه اون جام های کثیفی که گرفتین بیرو داستانشو رو کنه
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
      9 0
      شما از فولاد گل نخور تا به رده 5 سقوط نکنی مدعی
  • غدیر IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    11 2
    این بحث اغوا توسط تراکتور خیلی خیلی روشنه ولی فساد حاکم بر فوتبال و مصلحت اندیشیهای مشکوک مدیران باعث شده چشمشان را ببندند
    • ali IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
      4 6
      تو خفه شو استاد جعل کردن اسناد که فقط ... خسروانی می‌تونه با پشتوانه فدراسیون فوتبال کثیف ایران چنین کار هایی را بکنه
  • آراز IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    14 0
    من به عنوان بک تراکتوری متعصب امیدوارم محروم بشه ، این بشر کلا واسه تراکتور حاشیه هست و همچین مالی هم نیست که گندش کردن
  • Shahrukh PL ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    15 0
    من بعنوان یک کهنه رزمنده جنگ دفاع مقدس که رفقای زیادی را که بهترین بودند زیر خاک کردم و بعضیها را جا گذاشتم...فقط در یکلام میگم کجائید کجائید ای شهیدان خدائیکه یک مشت خائن به ملت و مملکت در ... فوتبال که سرتا پاشو فساد گرفته چنین حق و ناحق می‌کنند بیراوند اگر در اروپا هرکجای دیگه غیر ایران بود مادالعمر محروم میشداز بازی کردن..خوشا بحالتون رفتیدو این روزها را نمیبینید
  • مسلم بویری IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    12 0
    نهادهای نظارتی باید قاطعانه به این پرونده وارد شوند بدون در نظر گرفتن مصلحت و رنگی نگاه کردن به این مهم
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    6 0
    در رسانه اقرار کرده لذا برای رسیدگی و محکومیت وی هیچ دلیل و مستند دیگری لازم نیست باید محکوم شود .عدم محکومیت وی و ملاحظات دیگر موجب افزایش جرم و قبح زدایی از جرائم می گردد. جامعه منتظر اقدام قاطع فدراسیون است
  • عادل IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    7 0
    اینکه یک نفر تونسته با تلاش خودش رو به سطح اول فوتبال برسونه خوبه، اما آیا این اجازه رو داره که هر جرم و خطایی انجام بده و مجازات نشه؟ خدا آخر و عاقبت همه ما رو به خیر کنه.
  • موسی شاکری IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    تازه به دوران رسیده
  • رضا IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    وقتی زمینه فساد در فوتبال ما هست بیچاره فوتبالیست ها که راهی جز فساد ندارند