پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

صحن پارلمان شهری سه شنبه (۱۷ مهر) به مناسبت هفته ملی کودک، میزبان تعدادی از کودکان نخبه و دو تن از کودکان جبهه مقاومت لبنان بود.

کودکان در شورا

همشهری- زینب زینال زاده: دیروز جلسه دویست و شصت و نهم شورای شهر تهران به مناسبت هفته ملی کودک، حال و هوای متفاوتی داشت. اعضای پارلمان شهری میزبان تعدادی از کودکان نخبه در حوزه‌های فرهنگی، هنری، قرآنی، علمی و دو کودک نخبه جبهه مقاومت لبنان بودند. مهدی امیری مدیرکل اداره مشارکت‌های شهروندی که بانی حضور کودکان در صحن شورا بود، در گفت‌وگو با همشهری گفت که با این کار قصد داریم همدلی و همبستگی کودکان ایران و لبنان به تصویر کشیده شود و بگوییم که کودکان ایران همواره در کنار کودکان لبنان و غزه ایستاده‌اند.

تلاوت قرآن

صحن شورای شهر تهران دیروز برای دقایقی در اختیار کودکان قرار داشت. مهدی بیگلری یکی از کودکان مهمان و قاری برتر مسابقات قرآنی، به‌رسم سایر جلسات، آیه‌هایی از سوره حشر را تلاوت کرد. صدای دلنشین او چنان در پارلمان شهری طنین‌انداز شده بود که پس از اتمام تلاوت، اعضای شورا او را با عبارت «احسنت» بدرقه کردند.

قرائت بیانیه

کودکان مطالباتشان را در قالب بیانیه‌ای آماده کرده بودند که توسط سلما افشین زر یکی از کودکان قرائت شد. افزایش فضای بازی و تفریح و ایمن شدن شهر و... اهم مطالبات کودکان بود. مهدی چمران رئیس پارلمان شهری هم به طرح شهر دوستدار کودک اشاره و عنوان کرد که مصوبه شورای چهارم است و ضرورت دارد امکانات بیشتری برای کودکان در بوستان‌ها و شهر ایجاد شود.

تقدیر از کودکان

کودکان با حضور در صحن به‌رسم یادگار، شاخه‌های گل را به نمایندگان هدیه کردند. اعضا هم با آنها عکس یادگاری گرفتند و با لحن کودکانه به خوش‌وبش پرداختند. در پایان هم با حضور مهدی چمران و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، از کودکان با اهدای لوح و هدیه، تقدیر شد و عکس یادگاری دسته‌جمعی خاطره حضور در پارلمان شهری را کامل کرد.

اختصاص اعتبار مناسب

هفته ملی کودک بهانه‌ای شد تا تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به طرح شهر دوستدار کودک اشاره کنند. سود نجفی رئیس کمیته سلامت شورا گفت که این طرح مصوبه شورا است؛ اما به دلیل کمبود اعتبار گویا عملیاتی نشده و اجرا نمی‌شود؛ بنابراین انتظار داریم شهرداری با اختصاص اعتبار مناسب، اجرای این طرح را که مطالبه اصلی کودکان است را عملیاتی کند.

توجه به نیاز کودکان

شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا هم به مناسبت هفته ملی کودک، نیاز کودکان را محور صحبت‌های خود قرارداد و تأکید کرد: «به نیازهای خاص کودکان دارای محدودیت در برنامه‌ریزی‌های شهری توجه کافی نمی‌شود و ارائه خدمات بهداشتی و سلامت روان ویژه کودکان در محلات محدود است. با اجرای طرح شهر دوستدار کودک می‌توان این کمبودها را مرتفع کرد.»

اسامی کودکان نخبه

  • سلما افشین زر: سخنور و شاهنامه‌خوان
  • سلنا رنجبران کرمانی: دارنده رتبه کشور در رشته کاراته
  • محمدرضا عزتی: دارنده رتبه اول بین‌المللی در رشته کاراته
  • ماهور قدیم خانی: برگزیده مسابقات جهانی نقاشی در ژاپن
  • محمدصادق میرحمد: هنرمند بازیگر
  • صدرا و یسنا اسماعیلی: فرزندان شهید مدافع امنیت حسین اسماعیلی
  • زینب بوژ مهرانی: حافظ کل قرآن
  • محمدطاها فریدنی: دارنده رتبه بتر در حوزه کارآفرینی و نساجی سنتی
  • مهدی بیگلری: قراری قرآن

عقب‌ماندگی در شهر دوستدار کودک

به مناسبت هفته ملی کودک، برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی‌شده که مهم‌ترین آن جشنواره «شهر کودکی» است که هر شب در بوستان لاله برگزار می‌شود. بنا به گفته‌های مهدی امیر مدیرکل اداره مشارکت‌های شهروندی شهرداری تهران، این مناسبت فرصتی شد تا ۱۰ کودک نخبه شهر تهران به نمایندگی از سوی سایر کودکان در صحن شورا حاضر شوند و خواسته‌هایشان را به گوش نمایندگان برسانند. او تأکید کرد که تلاش می‌شود تا پیوندی میان مدیریت شهری و کودکان ایجاد شود. امیری همچنین به عقب‌ماندگی در موضوع طرح شهر دوستدار کودک هم اشاره کرد و گفت: «از نظر من ۳۰ تا ۴۰ درصد این طرح اجرایی شده و در این حوزه عقب‌ماندگی داریم که لازم است کارها با اولویت و جدیت پیگیری شود.»

افزایش سرمایه بانک شهر تصویب شد

موضوع دستور جلسه: بررسی لایحه افزایش سرمایه بانک شهر

توضیحات محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا: سال ۱۴۰۱ به شهرداری تهران برای افزایش سرمایه بانک شهر مجوز دادیم. بانک شهر برای خروج از ماده ۱۴۱ (افزایش سرمایه از محل‌های تجدید ارزیابی و آورده نقدی فروش دارایی‌های راکد) و الزام بانک مرکزی، باید افزایش سرمایه را انجام دهد.

میزان افزایش سرمایه توسط شهرداری: سهم شهرداری تهران در این افزایش سرمایه هزار میلیارد تومان مشخص شد که باتوجه‌به مجوز قبلی (۱۴۰۱)، برای تکمیل این مجوز باید ۶۸۸ میلیارد تومان دیگر پرداخت شود.

توضیحات محمدمهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر: امروز به افزایش سرمایه نیاز داریم تا بتوانیم در بین بانک‌های تراز قرار بگیریم. دارایی‌های بانک شهر در ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰، ۱۴۰ همت بوده که سال ۱۴۰۱ به ۲۰۱ همت و امسال به ۴۵۵ همت افزایش‌یافته که دلیل عمده آن حمایت شهرداری کلان‌شهرها بوده است.

تصمیم شورا: لایحه توسط نمایندگان شورا تصویب شد

تأیید اختلال خط ۳ مترو

در دویست و شصت و نهمین جلسه شورای شهر تهران، خبرنگاران موضوع ایجاد اختلال در خط ۳ مترو را سؤال کردند و مهدی چمران رئیس پارلمان شهری در پاسخ گفت: «متأسفانه این اختلالات وجود دارد و تأکید ما این بوده همه موارد فنی به‌خوبی رعایت شود؛ هنگامی که فشار به مترو افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی با کاهش سرفاصله‌ها و افزایش تعداد قطارها احتمال چنین اختلالاتی بالا می‌رود که امیدواریم شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.» او در ادامه پاسخگوی سایر پرسش‌ها بود.

  • همکاری مدیریت شهری در طرح ساماندهی اتباع: باتوجه‌به این‌که در هفته نیروی انتظامی هستیم از سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا و سردار عباس محمدیان رئیس پلیس تهران بزرگ دعوت کردیم تا به صحن بیایند که برنامه داشتند و محقق نشد. قطعاً شهرداری در موضوع ساماندهی اتباع همکاری دارد و اتباعی که مجوز اقامت دارند باید در حوزه خدمات شهری فعالیت کنند. به‌کارگیری اتباع غیرمجاز نه‌تنها در شهرداری که در همه دستگاه‌ها ممنوع است.
  • رابطه استخدامی با شهرداری‌ها: اعضای شورای شهر تعدادی کارمند شهرداری هستند که به شورا آمده‌اند. قطعاً این کار باتوجه‌به تجربه آنها در مدیریت شهری، کاری است که من می‌پسندم. موضوع تعارض منافع در خصوص کمیسیون‌های تخصصی مانند ماده ۱۰۰ که قضاوت در آنها صورت می‌گیرد، مطرح شده و ارتباطی به رابطه استخدامی ندارد.
  • ممنوعیت فعالیت کارمندان شهرداری در انتخابات شوراها: البته هنوز در صحن مجلس شورای اسلامی موضوع، مطرح نشده است. شاید این کار در شهرهای کوچک درست باشد؛ اما برای شهرهای بزرگ بهتر است که اعضای شوراها باتوجه‌به تجربه‌ای که در مدیریت شهری دارند و مطلع هستند در شورا حضور پیدا کنند و حضور آنها به نفع شهر خواهد بود.
کد خبر 889311
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha