درهای هشتمین شهردخت پایتخت به همت مدیریت شهری در باغ گلاریس باز شد و به بهره برداری رسید.

شهردخت

همشهری- زینب زینال زاده: درهای هشتمین شهر دخت در باغ گلاریس اتفاق خوبی در توسعه زیرساخت های ویژه بانوان رقم خورد. در این دوره، به همت مدیریت شهری ایجاد فضاهایی با هدف استعداد یابی، مهارت آموزی، انجام کارهای اشتراکی و ... برای دختران پیگیری و ۸ شهر دخت در پایتخت ایجاد و به بهره برداری رسید. فضاهایی که با استقبال دختران نوجوان و جوان مواجه شد و از این رو قرار است تا پایان دوره ششم تعداد آنها افزایش یابد.

فضایی دخترانه و آرام

شهردخت منطقه ۲ در مجاورت بازارچه سنتی ستارخان قرار دارد. از پله ها بالا می رویم و قبل از ورود به مجموعه شهر دخت، بوی قهوه مشاممان را نوازش می دهد. وارد کافه می شویم. همه چیز آرام است و دختران مشغول صحبت هستند. المیرا احمدی از مشتری های ثابت کافه شهردخت است و می گوید: «اینجا آرام و امن است و اکثر دورهمی دوستانه را در این کافه برگزار می کنیم.»

اشتراک گذاری تجارب کاری

وارد شهردخت می شویم. فضایی دل باز و طراحی جذاب دارد. در هر بخش، دختران مشغول کار هستند. عده ای با لب تاب، برخی با مداد و کاغذ الگو، تعدادی هم با تخته وایت برد و ... خلاصه هر کسی حرفه ای انجام می دهد. انسیه رحمانی طراح است و می گوید: «اینجا فرصتی است برای اشتراک گذاری تجارب. می توان از دیگران آموخت و آموخته ها و تجارب موفق را به سایرین منتقل کرد.»

برپایی کارگاه‌های آموزشی

دختران دور یک میز نشسته اند و استاد وارد می شود. قرار است شرکت کنندگان در این کارگاه با شیوه های ایده پردازی، خلاقیت و مدیریت کسب و کار نوآورانه آشنا شوند. اکرم رضایی منش طراحی دوخت خوانده است و می گوید: «امروز با توجه به نیاز جامعه باید در هر حرفه ای خلاقیت و نوآوری داشت. حضور در این کلاس ها زمینه ورود به بازارهای جدید را فراهم می کند.»

  • کنشگری دختران در شهردخت

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران

در مجموعه شهر دخت‌ها هدف فراهم‌سازی زمینه شکوفایی استعدادها، خلاقیت‌ها و ایده‌های نسل آینده‌ساز و تعامل دوجانبه و استفاده از ایده‌های جوانان در مدیریت شهر است؛ بنابراین ضرورت داشت شهردخت نوآور بر اساس زیست‌بوم جدید ایجاد شود. از این رو موضوع با اولویت توسط مدیریت شهری پیگیری و شاهد راه اندازی شهردخت های متعدد در تهران هستیم. در این فضاها، دختران نوجوان و جوان علاوه بر گذران اوقات فراغت، می توانند از این فضا برای انجام کارهای گروهی و تیمی استفاده کنند. همچنین دختران در این فضاها از طریق کنشگری می توانند مشکلات شهری را شناسایی و راهکارهای مبتنی بر علم و دانش و فن آوری ارائه دهند.»

  • پرمخاطب ترین شهردخت تهران

احسان رضایی خواه، بهره بردار شهردخت منطقه ۲

این شهردخت، تنها مرکز جامع روانشناسی و مهارت آموزی در راستای استعدادها است که توانسته یک زنجیره ارزش، از استعدادیابی، مهارت آموزی و حمایت از استعدادهای دختران برای کسب درآمد و راه اندازی کسب و کارهای تخصصی حوزه خانواده و دختران ایجاد کند. درحال حاضر ۱۳ استارت آپ دخترانه در این مرکز تحت حمایت بوده و هفته ای به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ خانواده برای دریافت خدمات روانشناسی و مشارکت در برنامه ها، به این مجموعه مراجعه می کنند. به جرات می توان گفت این مجموعه، یکی از کامل ترین و پرمخاطب ترین شهردخت های تهران است.

  •  مجموعه های شهردخت چه امکاناتی دارند؟

-کافه

-سالن ورزشی

-سالن های کار اشتراکی

-فضاهای گفت و گوی جمعی

-استودیو تولید محتوا

-خانه مادر و کودک

-فضای برگزاری جلسات آموزشی

  •  اهداف ایجاد شهردخت ها

استعدادیابی

مهارت‌آموزی

کار تیمی

پاتوق‌های گفت‌وگو

فضای فراغتی و تفریحی

کنشگری برای حل مسائل شهری

  • شهردخت‌های فعال در پایتخت کجا هستند؟

شهردخت منطقه ۲

نشانی: خیابان ستارخان، محدوده انتهای بازارچه سنتی ستارخان

مساحت: ۷۰۰ مترمربع

شهردخت منطقه ۳

نشانی: خیابان دکتر شریعتی، خیابان یخچال، جنب باغ موزه آب

مساحت: ۴۹۰۰ متر مربع

شهردخت منطقه ۵

نشانی: باغ فیض، خیابان شهید باکری، خیابان حصارکی

شهردخت منطقه ۶

نشانی: خیابان کارگر شمالی، نرسیده به بلوار کشاورز، بن‌بست مهناز

مساحت: ۸۰۰ مترمربع

شهردخت منطقه ۶

نشانی: خیابان نجات الهی، ضلع شمال پارک ایرانشهر

مساحت: ۳۵۰ مترمربع

شهردخت منطقه ۸

نشانی: خیابان دماوند، خیابان گلشن دوست (مسیل باختر)، مجموعه ام‌البنین

مساحت: ۳۰۳ مترمربع

شهردخت منطقه ۱۹

نشانی: بزرگراه شهید چراغی، بوستان ولایت، مجموعه شهربانو

مساحت: ۱۵۰۰ مترمربع

شهردخت منطقه ۲۰

نشانی: خیابان فدائیان اسلام، ابتدای خیابان ورامین، مجتمع کوه نور

مساحت: ۲۰۰۰ مترمربع

کد خبر 889316
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha