بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد حجم نارضایتی مردم از برخی امدادگران خودرو و به‌طور ویژه امدادگران بدون پروانه رو به افزایش است. مشکل اصلی اما به غیر از قیمت‌های بی‌رویه، این است که مشخص نیست چه‌کسی بر آنها نظارت می‌کند و برای شکایت از آنها باید به کجا مراجعه کرد.

امداد خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که روزبه‌روز بر تعداد امداد خودروهای بدون پروانه کسب اضافه می‌شود میزان نارضایتی مردم نیز از این خودروها روزبه‌روز افزایش می‌یابد. داده‌ای وجود ندارد که میزان و سطح تخلفات در بین این امدادگران را مشخص کند، اما بررسی‌های کلی نشان می‌دهد بخش عمده تخلفات در امدادخودروهای یدک‌کش اتفاق می‌افتد و امدادخودروهایی که صرفا به تعمیر خودرو می‌پردازند با شکایت کمتری مواجهند؛ ضمن اینکه امدادخودروهای وابسته به‌ خودروسازان معمولا به‌دلیل نظارتی که ازسوی خودروسازان انجام می‌شود به‌طور عام چالش‌های کمتری برای مردم دارند، اما سطح شکایت از امدادخودروهایی که تحت نظارت نیستند، بسیار بالاست.

شکایت‌ها از چیست؟

بخش عمده شکایت‌ها به دریافت قیمت‌های بی‌رویه بازمی‌گردد که خودروهای امدادی عمدتا از مردم مطالبه می‌کنند.

اما این فقط بخشی از مشکلات است، انتقال خودرو به تعمیرگاهی که قبلا با آنها هماهنگ شده(برای دریافت پورسانت)، دریافت مبالغ غیرمتعارف در تعمیرگاهی که راننده مجبور بوده خودرو را با راهنمایی یدک‌کش به آنجا منتقل کند و... از دیگر شکایت‌های مردم از این خودروهای امدادگر است که بدون پروانه فعالیت می‌کنند، اما مشکلات به همین جا ختم نمی‌شود.

ناظر کیست و به کجا شکایت کنم؟

صرف‌نظر از دریافت هزینه‌های بالا در اغلب موارد فردی که شکایتی از یک امدادگر خودرو دارد نمی‌داند که باید به کجا شکایت کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که امدادگران خودرو دارای یک اتحادیه هستند که این اتحادیه خود زیرمجموعه اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودروست؛ به همین دلیل شکایت‌ها در این زمینه باید در اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو ثبت شود. اما یک بررسی در اینترنت و فضای مجازی نشان می‌دهد که این اتحادیه‌ها حتی یک درگاه معمولی که در دسترس عموم باشد هم ندارند و هیچ مکانیسم دقیقی برای ثبت شکایت‌ها وجود ندارد.

در چنین شرایطی یک پاسخ بزرگ در این‌باره این است که چه‌کسی باید به این افراد خاطی نظارت کند و چگونه به شکایت‌های مردم رسیدگی می‌شود؟

آغاز نظارت؛ آیا مشکل مردم حل خواهد شد؟

در شرایطی که وضعیت نظارت و رسیدگی به شکایت شهروندان از امدادگران خودرو شرایط نابسامان و آشفته‌ای دارد، گویا به‌تازگی قرار است نظارت‌ها از سوی اتاق اصناف که می‌تواند یک مرجع رسیدگی‌کننده در این زمینه باشد، جدی‌تر شود.

مهدی امیدوار، سخنگو و عضو هیأت‌رئیسه اتاق اصناف ایران در همین باره می‌گوید: طی جلسات کارشناسی، اتاق اصناف ایران به این نتیجه رسیده است که نیاز مبرم بر نظارت و ساماندهی امدادگران خودرو و یدک‌کش‌ها به‌صورت شهرستانی و استانی وجود دارد.

وی توضیح می‌دهد: شاهد فعالیت برخی از امدادگران خودرو و یدک‌کش‌های بدون پروانه کسب هستیم که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده‌اند. اینان در سطح شهر، اتوبان و حتی حاشیه شهرها و با وعده کمک به افرادی که حین رانندگی دچار نقص فنی خودرو شده‌اند، اقدام به دریافت هزینه‌های اضافی کرده و گاها خودرو را به تعمیرگاه‌های غیرمجاز هدایت می‌کنند که خسارت‌هایی را به مالکان خودرو وارد آورده‌اند.

امیدوار تأکید می‌کند: از این‌رو مطالبه ارتقای سطح نظارت و ساماندهی صنوف سیار (از جمله امدادگران خودرو و یدک‌کش‌ها) مطالبه درستی است؛ بدین جهت هیأت‌رئیسه اتاق اصناف ایران با تجمیع نظرات کارشناسی تصمیم گرفته است که اتحادیه‌های استانی در حوزه امدادگران خودرو و یدک‌کش‌ها ایجاد شود و در حال گرفتن مجوزها از وزارت صمت برای ثبت اتحادیه‌های استانی و برگزاری انتخابات آنهاست.

تجربه یک شهروند که گرفتار خودروهای امدادی یدک‌کش شد

شهروندی که با یک چالش بزرگ در این‌باره مواجه شده بود به همشهری می‌گوید: یک روز در انتهای اتوبان باکری اتومبیل من که یک خودروی ۲۰۶ است دچار نقص فنی شد. در همان زمان با امدادخودروی ایران‌خودرو تماس گرفتم.

او افزود: زمان حضور امدادخودروی ایران‌خودرو طولانی شد و در همین مدت ناگهان یک خودروی نیسان آبی که یک امدادخودروی یدک‌کش بود، توقف کرد و خود را به جای امدادخودروی ایران‌خودرو جا زد. او پس از یک بررسی بسیار سریع اعلام کرد که خودرو باید به یک تعمیرگاه منتقل شود و به سرعت اتومبیل را سوار یدک‌کش کرد.

او افزود: در همین مدت امدادخودروی ایران‌خودرو از راه رسید و چون اتومبیل سوار یدک‌کش شده بود، مجبور شدم خودرو را با همان یدک‌کش به محل تعمیرگاهی که یدک‌کش جعلی مشخص کرده بود، منتقل کنم.

این شهروند ناراضی می‌افزاید: پس از سوار شدن در خودرو در پشت یدک‌کش، تلفن همراه من به صدا درآمد و شخصی که خود را همان امدادگر ایران‌خودرو معرفی می‌کرد اعلام کرد که فردی که خودروی مرا یدک کشیده است یک فرد سابقه‌دار در این زمینه است و در محدوده‌های مختلف غرب تهران به‌طور معمول به سرعت خودروهای مردم را به تعمیرگاه‌هایی که از قبل هماهنگ شده‌اند منتقل می‌کند و مشخص نیست پس از آن ورود خودرو به تعمیرگاه چقدر هزینه دریافت شود و چه اتفاق‌های دیگری مانند تعویض قطعات اصلی خودرو رخ دهد.

او تأکید می‌کند: پس از این تماس، به یدک‌کش که کمتر از ۵۰۰متر حرکت کرده بود، اعلام کردم که خیلی سریع خودرو را متوقف کند. در همین هنگام راننده امدادخودروی یدک‌کش که فردی قوی‌هیکل و به‌نظر سابقه‌دار می‌آمد ۵۰۰هزار تومان بابت هزینه یدک‌کش مطالبه کرد.

او ادامه می‌دهد: این موضوع با اعتراض من مواجه شد، اما او در نهایت با اجبار مبلغ موردنظر را دریافت کرد.

کد خبر 889407
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha