از زمانی که پالمر در اول سپتامبر ۲۰۲۳به چلسی پیوست، تنها هری کین در گل‌های بیشتری در یکی از ۵ لیگ برتر اروپا مشارکت داشته است.

کول پالمر

به گزارش همشهری‌آنلاین، مارسکا نسبت به پوچتینو از این بازیکن بازی متفاوتی می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد که او کمی عریض‌تر و عمیق‌تر بازی می‌کند و بیشتر به سمت راست متمایل می‌شود تا توپ را در حرکت عرضی به سمت چپ روی پای تخصصی‌اش قرار دهد. تنها ۸بازیکن بیش از ۲۸پاس رو به جلوی پالمر در این فصل در لیگ برتر پاس روبه‌جلو داشته‌اند. پالمر همچنین دوست دارد توپ را حمل کند. او به‌طور میانگین در این‌گونه موارد ۱۲متر با توپ حرکت می‌کند.

سرد مثل کول

کول هم مثل خیلی از بازیکنان تیم ملی انگلیس، اصلیتی غیرانگلیسی دارد و از سمت پدری، اجداد او از مهاجران منطقه کارائیب و به‌طور مشخص از سنت‌کیتس بوده‌اند. اسمش کول (خنک یا خونسرد) است اما برخی هواداران به او لقب کلد (سرد) داده‌اند. در همین بازی هفته گذشته مقابل ناتینگهام‌فارست در صحنه‌ای که همه بازیکنان ۲تیم با هم درگیر شده بودند، کول یک گوشه نشسته بود و تماشا می‌کرد. برخی به‌شوخی گفتند که اگر با کسی دعوایتان شد، کول را با خودتان ببرید! او مقابل دروازه حریفان و در رویارویی با مدافعان، خونسرد است.

پالمر ۲هفته پیش ۴گل در یک بازی به برایتون زد. هر ۴گل در نیمه اول به ثمر رسید، کاری که تاکنون هیچ بازیکن دیگری موفق به انجام آن نشده بود. کول این کار را تنها با ۱۹دقیقه و ۵۷ثانیه بین نخستین و چهارمین تلاش خود برای گلزنی انجام داد. فقط جرمین دفو (برای تاتنهام مقابل ویگان در نوامبر ۲۰۰۹) تا به حال ۴گل لیگ برتر را در زمان سریع‌تر در این رقابت‌ها به ثمر رسانده(۱۷دقیقه و ۵۶ثانیه).

براساس آمار ثبت‌شده ۵گل کول از خارج از محوطه جریمه به‌دست آمده و تنها فیل فودن (۶) در این مدت گل‌های راه دور بیشتری زده است.

او که فصل گذشته هم ۴گل در پیروزی ۶بر صفر چلسی مقابل اورتون زده بود، حالا پس از فرانک لمپارد در سال ۲۰۰۸(مقابل داربی کاونتی) و ۲۰۱۰(مقابل استون ویلا) به دومین بازیکن آبی‌ها تبدیل شده که در ۲بازی مختلف لیگ برتر موفق به زدن ۴گل می‌شوند.

از زمانی که پالمر در اول سپتامبر ۲۰۲۳به چلسی پیوست، تنها هری کین در گل‌های بیشتری در یکی از ۵ لیگ برتر اروپا مشارکت داشته است؛ کین ۴۹‌تأثیرگذاری (۳۸‌گل و ۱۱پاس‌گل برای بایرن‌مونیخ) و پالمر ۴۳‌تأثیرگذاری (۲۸‌گل و ۱۵پاس‌گل برای چلسی). در این مدت هالند ۳۹(۳۴‌گل و ۵پاس‌گل)، امباپه ۳۷(۲۹‌گل و ۸پاس‌گل) و اولی واتکینز ۳۶(۲۳‌گل و ۱۳‌پاس‌گل) تأثیرگذاری روی گل‌های تیم‌هایشان داشته‌اند. باید درنظر داشت که ۱۰‌گل پالمر پنالتی بوده، اما حتی با حذف ضربات ایستگاهی، تنها کین (۴۳) و واتکینز (۳۶) از ۳۳تأثیرگذاری او جلوتر هستند. رکورد تأثیرگذاری روی گل‌ در یک فصل، در حال‌حاضر با ۴۷تأثیرگذاری در اختیار اندرو کول (۹۴-۱۹۹۳) و آلن شیرر (۹۵-۱۹۹۴) است، اگرچه آنها در فصل‌هایی بازی کردند که ۴۲مسابقه انجام می‌شد. در یک لیگ ۲۰تیمی با انجام ۳۸بازی، رکورد ۴۴مشارکت در گل است که توسط تیری آنری در فصل ۰۳-۲۰۰۲ برای آرسنال به ثبت رسید و ارلینگ هالند در فصل ۲۰۲۲-۲۳با آن مساوی کرد.

دیروز اکثر سایت‌های ایرانی مدعی شدند که کول پالمر به‌عنوان بهترین بازیکن فوتبال مردان در انگلیس انتخاب شد و جایزه گرفت. حالا بد نیست بدانید جایزه بهترین بازیکن فصل لیگ برتر را فیل فودن برده؛ جایزه‌ای که خیلی‌ها معتقد بودند باید به کول پالمر و بوکایو ساکا از چلسی و آرسنال می‌رسید، چراکه این بازیکنان نسبت به بازیکن منچسترسیتی شایستگی بیشتری داشتند. حالا جایزه‌ای که پالمر برده، عنوان بهترین بازیکن تیم ملی مردان انگلیس در فصل ۲۴-۲۰۲۳ است. این در حالی است که او جزو بازیکنان اصلی سه‌شیرها در یورو نبود و یکی از انتقادهایی که از ساوث‌گیت می‌شد هم همین بود. با این حال او در نیمه‌نهایی پاس‌گل منجر به برتری تیمش مقابل هلند را به اولی واتکینز داد و در فینال هم تک‌گل انگلیسی‌ها را وارد دروازه اسپانیا کرد. او در یورو۲۰۲۴روی هم رفته ۱۴۵دقیقه به بازی گرفته شد. پالمر در ۹بازی ملی خود تاکنون موفق به ثبت ۲گل و یک پاس‌گل شده است.

کول واقعا بازیکن فوق‌العاده و دارای استعداد نابی است. او همین حالا و تنها پس از یک فصل که از انتقالش از روی نیمکت منچسترسیتی به ترکیب اصلی چلسی می‌گذرد، از بلینگام، فودن، دی‌بروینه و خیلی از هم‌پستی‌هایش بهتر است. او می‌تواند در همه پست‌ها از جمله خط حمله یا هافبک هجومی بازی کند و بدرخشد. پالمر آمار عجیبی در تأثیرگذاری روی گل‌های تیمش دارد. او فصل گذشته و در ترکیب چلسی در تمامی رقابت‌ها و در ۴۸بازی، آمار ۲۷گل و ۱۵پاس‌گل را به ثبت رساند. پالمر در این فصل زیرنظر مارسکا، بهتر هم شده. همین امسال در ۷بازی لیگ، ۶گل و ۵ پاس گل برای چلسی ثبت کرده، با ۵۹۷دقیقه حضور و میانگین هر ۵۴دقیقه یک مشارکت در گل. در مجموع ۳۳بازی در لیگ برتر برای چلسی ۲۲گل و ۱۱پاس‌گل دارد، یعنی در هر بازی یک اثرگذاری مستقیم روی گل. گواردیولا نتوانست از او بازی بگیرد. در سیتی که بود، ۱۴بار در لیگ به میدان رفت و تنها یک پاس‌گل در ۳۵۸دقیقه ثبت کرد.

هیچ بازیکنی در لیگ برتر بیش از ۱۵‌موقعیت پالمر در این فصل خلق نکرده است (برابر با کولوسفسکی از تاتنهام). تنها ساکا نسبت به او موقعیت‌های مسلم گلزنی بیشتری خلق کرده (۹به ۷). تنها ۴بازیکن در این فصل بیش از پالمر (۱۸) ‌در لیگ شوت زده‌اند.

او رکورد بیشترین تعداد پاس‌گل (۳پاس‌گل) را در یک مسابقه لیگ برتری در اختیار دارد. وقتی پالمر توپ را به‌دست می‌آورد، حریف نمی‌داند که باید منتظر پاس باشد یا حمل. تنها چیزی که تقریبا قطعی است، این است که هر کاری که او انجام دهد مؤثر خواهد بود.

پالمر بازی این هفته را با ۷شوت به پایان رساند. هیچ بازیکنی در این فصل در یک بازی لیگ برتر مجموع گل‌های مورد انتظار ۲.۴۱او را نداشته؛ حداقل ۰.۵۲امیدگل بیش از هر بازیکن دیگری، بالاترین رکورد بعدی کای هاورتس مقابل لسترسیتی با ۱.۸۹.

چهارمین گل او در بازی با برایتون پنجاهمین مشارکت گلش برای چلسی در فقط ۵۳‌بازی در تمام رقابت‌ها بود. پالمر بهترین پاسور لیگ برتر از ابتدای سال ۲۰۲۴هم هست، بالاتر از دی‌بروینه و دیگران؛ کول پالمر (۱۲پاس‌گل) و کوین دی‌بروینه (۱۱پاس‌گل). او در این مدت روی ۳۲گل تأثیر مستقیم گذاشته است.

چلسی با وجود آن همه ریخت و پاش و پرداخت مبالغ هنگفت برای بازیکنان گمنام یا ستاره‌ها توانست این پدیده را با تنها ۴۰میلیون پوند از منچسترسیتی بخرد. حالا قیمت او حداقل ۹۰میلیون است.

خونسردی کول پالمر را در پنالتی‌هایی که می‌زند می‌توان دید. او هر ۱۰ضربه پنالتی‌اش را به گل تبدیل کرده و حالا تنها یک‌گل با رکورد یحیی توره (۱۱تا از ۱۱پنالتی) فاصله دارد.

پالمر بیشترین پاس‌گل را در لیگ برتر (۱۵) از زمان انتقالش به چلسی داده، درحالی‌که تنها هالند (۳۴) در این مدت بیش از پالمر (۲۸) گل زده‌ است. اولی واتکینز رتبه سوم (۲۳) را دارد با ۵گل کمتر.

کد خبر 889454
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha