اسرائیل گمان می‌کرد با به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت می‌تواند گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان یا حتی حماس در غزه را از پا بیندازد؛ اما پس از اتفاقات چند ماه گذشته نه تنها در این گروه های مقاومتی فروپاشی رخ نداد، بلکه شاهدیم رزمندگان مقاومت به اقدامات خود علیه مواضع رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

حماس

به گزارش همشهری آنلاین، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون سیاست خارجه مجلس: عملیاتی که نیروهای مقاومت فلسطینی حماس یک سال پیش علیه رژیم غاصب صهیونیستی و مواضع آن‌ها اعمال کردند و عملیات طوفان‌الاقصی نام گرفت، اقدامی پیچیده و البته بی‌نظیر بود که نظیرش در طول تاریخ مقاومت مشاهده نشده است. این موضوع به خوبی بیانگر و حاکی از تدبیر، هوشمندی و زکاوت فرماندهی مقاومت فلسطینی حماس و نیروهای آن‌هاست.

فارغ از این موضوع اهمیت عملیات طوفان‌الاقصی در این است که نشان داد ماهیت حقیقی اسرائیل و دولت صهیونیستی چگونه است، چرا که در یک اقدام نظامی پیچیده و هوشمندانه، مقاومت فلسطینی به دوستان اسرائیل، علی‌الاخصوص آمریکایی‌ها نشان داد که آن‌ها فروپاشیده‌اند و سراشیبی زوالشان تندتر شده است.

اما در مقابل؛ نیروهای صهیونیستی زمین نبرد را نه در مقابله مستقیم با نیروهای نقاومت فلسطینی حماس و جهاد اسلامی؛ بلکه در بمباران و کشتار مردم بی‌دفاع غزه پیگیری کردند. به عبارتی آن‌ها انتقام خود را نه از رزمندگان مقاومت، بلکه از مردمی گرفتند که غیرنظامی بوده و سلاحی در دست ندارند و با اقدامات کورکورانه نسل‌کشی عظیمی را در اراضی غزه به نمایش گذاشتند.

اسرائیل که در نبرد با نیروهای حماس نتوانسته بود به مقاصد اصلی خود دست پیدا کند، بیمارستان‌ها و سایر مراکز غیرنظامی را هدف قرار داد و عمده اهدافش زنان و کودکان بی‌پناه غزاوی بودند. اسرائیل در جهت ترمیم شکستی که در طوفان الاقصی خورده بود کشتار وحشیانه‌ای را به راه انداخت که در نوع خود بی‌سابقه بود. اسرائیل گمان می‌کرد با به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت می‌تواند گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان یا حتی حماس در غزه را از پا بیندازد؛ اما پس از اتفاقات چند ماه گذشته و در صدر آنان شهادت افرادی چون شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله نه تنها در این گروه های مقاومتی فروپاشی رخ نداد، بلکه شاهدیم رزمندگان مقاومت به اقدامات خود علیه مواضع رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند. البته نباید منکر این شد که دشمن ضربه خود را به مقاومت حماس زده است و البته حجم بیشتر این ضربه مربوط به زمانی است که اسرائیلی‌ها مردم بی‌دفاع را مورد هدف خود قرار دادند. اما این که چرا حماس همچنان پابرجاست؛ این را باید در ساختار این تشکیلات نظامی و امنیتی دانست، به تعبیری تشکیلات و نوع سازماندهی در این نوع گروه‌ها به شکلی است که قائم بر یک فرد نبوده و در صورتی که حتی بالاترین مقامات آن‌ها حذف شوند، به سرعت می‌توان جایگزینی برای آن یافت و خلأ موجود را حل نمود. از این روست که شاهدیم پس از گذشت یک سال و با وجود بیشترین بمباران ها حماس همچنان با قوت در میدان حاضر است و ضربات و خساراتی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل می‌کند.

کد خبر 889678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha