در مسابقه‌ای که مجموع امید گل دو تیم به زحمت به عدد یک رسید، ایران و ازبکستان سومین مساوی متوالی خودشان را به عنوان یک رکورد در تاریخ ثبت کردند.

ایران- ازبکستان

همشهری آنلاین- جدال تیم‌های ایران و ازبکستان در روز سوم از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی بدون گل مساوی تمام شد تا این 2تیم به سومین تساوی متوالی خودشان در تقابل‌های مستقیم برسند. این نتایج، یک رکورد در تاریخ بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران محسوب می‌شود. طی 83سالی که از اولین بازی تیم ملی ایران گذشته، این اولین بار است که در تقابل ایران با یکی از حریفانش 3مساوی متوالی رخ می‌دهد. ایران و ازبکستان در مرحله قبلی همین مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 نیز همگروه بودند که هر دو بازی رفت و برگشت آنها با نتیجه مساوی تمام شد و هر دو تیم از گروهE صعود کردند. در آن گروه، جدال ایران و ازبکستان در تاشکند با تساوی 2 بر 2 خاتمه یافت و بازی برگشت نیز در ورزشگاه آزادی تهران به تساوی بدون گل انجامید. این تساوی بدون گل، در بازی پنجشنبه‌شب هم تکرار شد تا رقابت دو کشور با 3مساوی متوالی، نزدیک‌تر از همیشه دنبال شود. جالب اینجاست که پیش از این 3تساوی، ایران در 7بازی متوالی مقابل ازبکستان به 7پیروزی دست یافته بود.

فاصله دو تیم؛ ایستگاهی‌های ایران

آمارهای متریکا از مسابقه سخت پنجشنبه‌شب نشان می‌دهد، هیچ یک از تیم‌ها به اندازه زدن یک گل موقعیت ایجاد نکرده‌اند و بدون گل ماندن آنها نتیجه نسبتا عادلانه‌ای محسوب می‌شود. «نسبتا» از آن لحاظ که امید گل ایران کمی بیشتر از حریفش بوده و تیم میهمان تقریبا 50درصد بیشتر از میزبانش امید گل خلق کرده است. امید گل ازبک‌ها در این مسابقه 0.44 و امید گل ایران 0.64 بوده است. بررسی‌های دقیق‌تر متریکا نشانگر آن است که ایرانی‌ها این برتری در امید گل خلق‌شده را با استفاده از ضربات ایستگاهی به دست آورده‌اند. از امید گل 64صدمی تیم ملی ایران، 44صدم در جریان بازی خلق شده و 20صدم هم روی ضربات ایستگاهی به دست آمده است. امید گل ازبک‌ها اما در جریان بازی 40صدم و روی ضربات ایستگاهی فقط 4صدم بوده است. تعداد شوت‌های دو تیم در این مسابقه کاملا برابر بوده اما ایرانی‌ها دقیق‌تر و در موقعیت‌های بهتری شوت زده‌اند تا تعداد شوت‌های داخل چارچوب‌شان دو و نیم برابر حریف باشد. ایران و ازبکستان در تعداد شوت به تساوی 10 بر 10 رسیده‌اند اما آمار شوت‌های داخل چارچوب این دو تیم 5 بر 2 به سود ایرانی‌ها به ثبت رسیده است.

56 در مقابل 44

از همان شروع بازی و در دقایق ابتدایی، ایران کاملا سرتر از ازبکستان نشان داد و مالکیت توپ بیشتر در اختیار تیم میهمان بود. این برتری به مرور کمرنگ‌تر شد و ازبک‌ها توانستند به یک بازی پایاپای از لحاظ مالکیت توپ برسند. بعد از اخراج حردانی در نیمه دوم پیش‌بینی می‌شد اوضاع تیم میزبان باز هم بهتر شود اما این اتفاق رخ نداد و ایران با وجود یک بازیکن کمتر تسلط خوبی بر حریف داشت. در مجموع، ایران 56درصد از 90دقیقه مسابقه را صاحب توپ بود و در 44درصد بقیه، این ازبک‌ها بودند که مالکیت توپ را در اختیار داشتند. بهترین موقعیت ازبکستان برای گلزنی در نیمه دوم به دست آمد که جلال‌الدین ماشاریپوف این موقعیت را از دست داد. ماشاریپوف که بازیکن آزاد ازبکستان بود و در طول مسابقه در همه نقاط میدان دیده شد، چندین بار در تقابل مستقیم با صالح حردانی هم‌باشگاهی سابق خودش در استقلال قرار گرفت و جدال این دو نفر بخشی از صحنه‌های جذاب مسابقه را رقم زد.

سعید بهترین شد، صالح بدترین

و اما در میان آمارهایی که سایت‌های آنالیز فوتبال به مخاطبان خود ارائه می‌کنند، معمولا هواداران فوتبال به آمارهای فردی علاقه بیشتری نشان می‌دهند تا آمارهای گروهی و تیمی. به‌خصوص نمراتی که به بازیکن‌ها تعلق می‌گیرد پرمشتری‌ترین داده‌هایی است که در این سایت‌ها منتشر می‌شود چون به مخاطبان فرصت می‌دهد بازیکن‌ها را با هم قیاس کنند و با برترین چهره‌های میدان آشنا شوند. بعد از جدال ایران و ازبکستان، با نمراتی که سایت متریکا به بازیکنان داده به ترتیب سعید عزت‌اللهی، علی نعمتی و میلاد محمدی برترین بازیکنان تیم ملی ایران بوده‌اند. اینکه هر 3چهره برتر ایران از جمع بازیکنان دفاعی می‌آیند نکته جالبی است و جالب‌تر از آن حضور علی نعمتی در این جمع است که پنجشنبه‌شب اولین بازی ملی خودش را انجام داد اما در همین بازی اول، جزو چهره‌های موفق تیم ملی بود و رتبه دوم را به خودش اختصاص داد. نمره علی نعمتی در این مسابقه 7.40 بود که فقط به یک نفر اجازه می‌دهد بالاتر از او قرار بگیرد. سعید عزت‌اللهی با نمره 7.50 در این مسابقه که حاصل 13نبرد موفق او در میانه میدان بوده، بالاتر از نعمتی تازه‌وارد در رتبه اول ملی‌پوشان ایرانی قرار گرفته است. بعد از عزت‌اللهی و نعمتی، رتبه سوم سرخپوشان ایران در این مسابقه به میلاد محمدی رسید که نمره 7.31 را از سایت متریکا گرفت. ضعیف‌ترین بازیکن ایران در این مسابقه نیز صالح حردانی بود که تحت‌تاثیر آن کارت قرمز و اخراجش در دقیقه57، متریکا به او نمره 6.22 را داده است.

کد خبر 889698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha