چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

رئیس سازمان بهزیستی از ارائه لایحه آیین نامه جدید فرزندخواندگی با هماهنگی قوه قضائیه به مجلس خبر داد.

دکتر سیدابوالحسن فقیه در حاشیه دیدار با رئیس قوه قضائیه گفت: با توجه به چالشهای فراوانی که در ارتباط با فرزندخواندگی وجود دارد و جمعیت بسیار زیادی از زوج های نابارور که پشت نوبت حضانت فرزند از سازمان بهزیستی هستند، در لایحه پیشنهادی جدید به دنبال رفع برخی مشکلات هستیم.
این در حالی است که بسیاری از مردم و زوج هایی که نابارور هستند و یا حاضر به نگهداری کودکان بی سرپرست می باشند، از شرایط موجود اظهار نارضایتی کرده و معتقدند، اگر این شرایط قدری تسهیل شود، بسیاری از کودکان بی سرپرست می توانند، به جای زندگی اردوگاهی در کانونهای خانواده و با شرایط روحی، عاطفی و اقتصادی بهتری رشد کنند.
نبی الله عشقی ثانی مدیر کل امور شبه خانواده بهزیستی در گفت وگو با همشهری در ارتباط با تعداد کودکان بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی و نحوه سپردن آنها به خانواده ها گفت: در حال حاضر 8 هزار کودک بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی و 9هزار نفر نیز با نظارت سازمان بهزیستی با حکم قضایی به خانواده های جایگزین سپرده شده اند.وی در توضیح خانواده جایگزین گفت: خانواده جایگزین بنابر تعریف ما به خانواده ای گفته می شود، که پس از خانواده اصلی، که پدر، مادر یا جد پدری را شامل می شود، در درجه اول بستگان داوطلب و پس از آن خانواده هایی هستند که داوطلب نگهداری کودک هستند.
مدیر کل امور شبه خانواده بهزیستی همچنین گفت: از تعداد 17 هزار کودکی که تحت پوشش بهزیستی هستند، تنها 20 درصد آنها کودکانی هستند که قابل واگذاری به خانواده ها باشند و علت اینکه تنها این تعداد را می توان واگذار کرد، دلایل مختلفی است از قبیل اینکه، برخی از این کودکان بیمار، برخی معلول و تعدادی دیگر نیز مشکلات مختلفی دارند که خانواده ها حاضر به پذیرش آنها نیستند.
وی گفت: اگر خانواده ای حاضر به پذیرفتن کودک معلول باشد، بهزیستی بدون در نظر گرفتن نوبت حاضر به واگذاری است؛ اما مشکل ما این است که اکثر خانواده ها، به دنبال کودک سالم، ترجیحاً دختر و کم سن و بدون مشکلات مختلف هستند.
مدیر کل امور شبه خانواده در پاسخ به این سؤال که تعداد متقاضیان نسبت به کودکان چقدر است، گفت: به طور معمول تعداد متقاضیان همیشه 3 تا 4 برابر کودکان بی سرپرست، در مراکز است. در حال حاضر نزدیک به 400 مرکز با نام (خانه کودکان و نوجوانان) در سراسر کشور وجود دارد که
۶۰درصد آنها به وسیله بخش غیردولتی اداره می شود. ضمن اینکه این مؤسسات با استاندارد و آئین نامه هایی که ما می دهیم اداره می شوند و طبق برنامه در ماه 300 هزار تومان برای یک کودک هزینه می شود که حدود 80 هزار تومان آن به وسیله سازمان بهزیستی تامین می شود.
وی افزود: 1مرکز دولتی نیز وجود دارد و بستگانی هم که سرپرستی کودکان را به عهده دارند، ماهانه  45 هزار تومان کمک هزینه دریافت می کنند. عشقی ثانی در ارتباط با لایحه و آئین نامه جدید فرزند خواندگی گفت: مهمترین بندی که در این لایحه در نظر گرفته شده است، رسیدگی به وضعیت کودکان بدسرپرست است که والدین مجرم، معتاد و فاقد صلاحیت برای سرپرستی دارند، که امیدواریم به وسیله این لایحه راه حلهایی اساسی و دقیق برای نگهداری این کودکان پیدا کنیم و این کودکان بتوانند در شرایط بهتری به زندگی خود ادامه دهند.

کد خبر 89

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز