تهران پر از اماکن تاریخی و گردشگری است که با کمک مترو می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. یعنی اگر یک روز تعطیل تصمیم بگیرید بدون خودرو و با شبکه ریلی در پایتخت گردش کنید، گزینه‌های بسیاری پیش روی شماست که می‌توانید در کمترین زمان و به دور از ترافیک و آلودگی هوا خودتان را به این اماکن برسانید.

خط 4 مترو

همشهری- پریسا نوری: در این گزارش برخی از ایستگاه‌های خط ۴ مترو را که در اطرافشان مراکز گردشگردی قرار دارند، معرفی کرده‌ایم.

نام ایستگاه: فردوسی

نشانی: تقاطع خیابان انقلاب و سپهبد قرنی، میدان فردوسی

منطقه: ۶

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی: این ایستگاه سال ۱۳۸۷ افتتاح شد و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و همسایگی با ایستگاه اتوبوس‌های تندرو خیابان انقلاب، جزو پرترددترین ایستگاه‌های مترو به‌حساب می‌آید.

گردش در بوستان و کافه

این ایستگاه ۲ خروجی دارد که یکی در ضلع شمال شرقی و دیگری در شمال غربی میدان فردوسی باز می‌شود. اگر از در غربی خارج شوید بعد از ۵ دقیقه پیاده‌روی به بوستان فردوسی در خیابان نیائی می‌رسید که مجهز به امکاناتی چون سرویس بهداشتی و زمین بازی است و فضای سبز دلچسبی هم دارد. ۱۰۰ متر که جلوتر بروید می‌توانید از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی خیابان نجات‌اللهی دیدن کنید. برای رفع خستگی هم می‌توانید به کافه‌های پرتعداد اطراف ایستگاه در خیابان‌ انقلاب، فردوسی و ایرانشهر سر بزنید.

نام ایستگاه: میدان شهدا

نشانی: میدان شهدا، تقاطع خیابان ۱۷ شهریور با خیابان پیروزی و مجاهدین اسلام

منطقه: ۱۲

آسانسور/پله برقی: دارد

معرفی: یک ایستگاه تقاطعی در خطوط ۴ و ۶ است که سکوی خط ۴ آن سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید و از سال ۱۳۹۸ با عبور خط ۶ حجم تردد مسافران در آن افزایش یافت.

پیاده‌روی و تماشای فیلم

این ایستگاه ۲ ورودی در ضلع شمال غربی و شرقی دارد. ورودی غربی به میدان شهدا و خیابان ۱۷ شهریور منتهی می‌شود. اگر حوصله پیاده‌روی دارید بعد از خروج از ایستگاه حتما سری به پیاده‌راه معروف خیابان ۱۷ شهریور بزنید. این محدوده تا خیابان صفا با طراحی سنگفرش و آبنما برای پیاده‌روی مناسب‌سازی شده است. در طول مسیر پیاده‌روی چند جگرسرا و آبمیوه‌فروشی معروف فعالیت می‌کنند. کمی پایین‌تر از ایستگاه، در ضلع جنوب شرقی میدان شهدا یکی از سینماهای معروف پایتخت قرار دارد. اگر فرصت دارید خودتان را به تماشای فیلم در یکی از سینماهای قدیمی پایتخت مهمان کنید.

نام ایستگاه: توحید

نشانی: خیابان آزادی، شمال شرقی تقاطع خیابان شهید نواب صفوی و خیابان آزادی

منطقه: مرز مناطق ۲، ۶، ۱۰ و ۱۱

پله برقی/ آسانسور: دارد

معرفی: یک ایستگاه تقاطعی خط ۴ و ۷ مترو است که به‌دلیل قرار گرفتن در مرز ۴ منطقه تهران جزو ایستگاه‌های شلوغ مترو به‌حساب می‌آید.

گردش در بوستان و خرید

ایستگاه ۲ در خروجی دارد که یکی در همسایگی تونل توحید است و دیگری به خیابان آزادی منتهی می‌شود. از خروجی خیابان آزادی اگر به سمت شرق حرکت کنید با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به بوستان اوستا می‌رسید. در این بوستان می‌توانید نفسی تازه و از سرویس بهداشتی، آبخوری و تجهیزات ورزشی استفاده کنید. همچنین در محدوده اطراف ایستگاه پاساژها و مراکز تجاری متعددی وجود دارد که اگر قصد خرید دارید می‌توانید سری به آنها بزنید.

نام ایستگاه: میدان آزادی

نشانی: میدان آزادی، بزرگراه لشگری، ابتدا خیابان برادران رحمانی

منطقه: ۹

پله برقی/ آسانسور: دارد

معرفی: این ایستگاه که سال ۱۳۸۹ افتتاح شد ۴ در خروجی دارد که به گذر شهید لشکری و خیابان برادران رحمانی منتهی می‌شوند.

گردش در میدان و برج آزادی

از هر کدام از خروجی‌های این ایستگاه به سمت شرق حرکت کنید به میدان آزادی می‌رسید. این میدان از بزرگ‌ترین میدان‌های تهران و برای پیاده‌روی مناسب‌سازی شده است. اگر از پیاده‌روی خسته شدید می‌توانید روی نیمکت‌های موجود در میدان و کنار حوض گرد و بزرگ آن بنشینید و فواره‌های بلند را تماشا کنید، همچنین در وسط میدان برج آزادی که نماد تهران است جانمایی شده است. صرف‌نظر از معماری کم‌نظیر برج، چندین موزه‌ تماشایی در داخل میدان قرار دارد که بازدید از همه آنها حداقل نیم‌روز زمان می‌برد.

نام ایستگاه: دروازه دولت

نشانی: تقاطع خیابان انقلاب با خیابان سعدی

معرفی: از پرازدحام‌ترین ایستگاه‌های تقاطعی خط ۱ و ۴ است که سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید. این ایستگاه ۳ خروجی دارد که ۲ خروجی در ضلع شمال است و یکی به ضلع جنوب خیابان انقلاب منتهی می‌شود.

گشت وگذار در موزه‌ها

اگر از خروجی جنوبی ایستگاه بیرون بروید بعد از ۲ دقیقه پیاده‌روی در امتداد خیابان سعدی به موزه پمپ‌بنزین می‌رسید. در این موزه علاوه ‌بر تماشای اتومبیل‌های قدیمی اطلاعاتی هم درباره پمپ‌بنزین‌های قدیمی، وسایلی که در آنها استفاده می‌شده و نحوه کار آنها به‌دست آورید. حدود ۱۰۰ قدم بالاتر از موزه پمپ‌بنزین موزه عروسک‌های ملل در انتظار شماست؛ نخستین و بزرگ‌ترین موزه عروسک ایران که در آن بیش از ۲ هزار عروسک از ۸۰ کشور جهان به تفکیک قاره در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. در این موزه می‌توانید سفری جادویی به دنیای عروسک‌ها داشته باشید؛ سفری آموزنده که شما را با فرهنگ، قصه‌ها، افسانه‌ها، پوشاک و آداب ‌و رسوم کشورهای مختلف دنیا آشنا می‌کند.

بازدید از خانه هدایت

در ادامه مسیرتان به جنوب خیابان سعدی نرسیده به خیابان منوچهری به خانه صادق هدایت می‌رسید. این خانه که در حال حاضر به‌عنوان کتابخانه از آن استفاده می‌شود، یکی از خانه‌های قاجاری تهران است که صادق هدایت دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در آن گذرانده است، همچنین جاذبه دیگری که می‌توانید در نزدیکی ایستگاه متروی دروازه دولت پیدا کنید، گالری آب‌انبار است. این گالری در ۲۰۰ متری شرق ایستگاه قرار گرفته و آثار زیبا و محیط دلنشینی را برای مخاطبان فراهم کرده است. با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در مسیر جنوبی خیابان سعدی به کوچه‌ برلن می‌رسید. این کوچه یکی از مراکز خرید پوشاک در تهران است و مراکز تجاری و مغازه‌های بسیاری در خود جای داده. با کمی پیاده‌روی می‌توانید از خانه‌موزه اتحادیه که لوکیشن سریال معروف دایی‌جان ناپلئون است، بازدید کنید.

کد خبر 890233
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha