ناسا با موفقیت یک سیگنال لیزری را حدود ۲۹۰ میلیون مایل (۴۶۴ میلیون کیلومتر) ارسال کرده که رکوردهای قبلی را شکسته است. به‌این‌ترتیب می‌تواند اکتشاف ما را در منظومه شمسی متحول کند

تحولی بزرگ  در اکتشاف ما از منظومه شمسی  از طریق ارتباط لیزری

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: لیزرها نوعی نور هستند که می‌توانند اطلاعات بیشتری را در یک‌زمان در یک لینک ارسال کنند. این کار به ما امکان می‌دهد تا اکتشافات بیشتری در مورد فضا داشته باشیم. لیزرها در کنار امواج رادیویی کار می‌کنند. ناسا هم چندین دهه از آنها استفاده کرده است، بنابراین فضاپیماها می‌توانند پیام ارسال یا در فضا با یکدیگر صحبت کنند.

این نقطه عطف با نمایش فناوری ارتباطات نوری فضای اعماق ناسا انجام شد که در حال بررسی امکان استفاده از لیزر برای ارسال پیام به اعماق فضاست. لیزرها می‌توانند داده‌ها را با سرعتی تا ۱۰۰ برابر فرکانس های رادیویی مورد استفاده امروزی ارسال کنندکه امکان داده های پیچیده تر و با وضوح بالا را فراهم می آورد. اما برای این کار به دقت بسیار بیشتری نیاز دارند.

آزمایش ناسا برای دریافت سیگنال از فاصله ۴۶۴ میلیون کیلومتری

مأموریت اصلی فضاپیمای Psyche

فضاپیمای روان Psyche در اکتبر ۲۰۲۳ پرتاب شد. مأموریت اصلی آن نیز مطالعه سیارکی با همین نام است. همچنین آزمایش ناسا را برای آزمایش ارتباط لیزری از طریق فضا انجام می‌دهد.

فاصله آن - که معادل حدود ۴۶۰ میلیون کیلومتر است - تقریباً بافاصله بین زمین و مریخ در دورترین فاصله آنها برابر است.

بیشتر بخوانید :

همه چیز درباره لکه قرمز روی مشتری | چرخش در یک‌ کاسه ژلاتین

این باتری جو مریخ را به‌عنوان سوخت استنشاق می‌کند

آزمایشات موفقیت‌آمیز

به گزارش سایت independent ناسا امیدوار است فناوری لیزر بتواند در کنار دیگر اکتشافات منظومه شمسی ما به مأموریت‌های خدمه آتی به مریخ کمک کند. ضمن آنکه آزمایش موفقیت‌آمیز یک پیشرفت بزرگ را نشان می‌دهد.
این نقطه عطف قابل‌توجهی است. میرا سرینیواسان، سرپرست عملیات این پروژه در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا می‌گوید: ارتباطات لیزری به‌دقت بسیار بالایی نیاز دارد. ما قبل از اینکه Psyche را پرتاب کنیم، نمی‌دانستیم چقدر کاهش عملکرد در دورترین فاصله‌هایمان مشاهده می‌شود.

آزمایش ناسا برای دریافت سیگنال از فاصله ۴۶۴ میلیون کیلومتری

تغییر در نحوه اکتشاف منظومه شمسی

اکنون تکنیک‌هایی که ما برای ردیابی و نقطه‌گذاری استفاده می‌کنیم تأیید شده‌اند و تاکید دارند ارتباطات نوری می‌تواند راهی قوی و متحول‌کننده برای کشف منظومه شمسی باشد.

بیل نلسون، مدیر ناسا تبریک خود را به تیم عضو توییتر ارسال کرد و نوشت: این دستاورد خارق‌العاده نحوه اکتشاف منظومه شمسی را تغییر خواهد داد.
اواخر سال گذشته، ناسا اعلام کرد یکی از این انتقال‌ها را از فاصله ۱۰ میلیون مایلی با موفقیت انجام داده است. پس از آن، درحالی‌که روان Psyche به سفر دورتر از زمین ادامه می‌داد، مجموعه کاملی از رکوردها را شکست.

گربه‌ای به نام تاترز!

این موضوع همچنین شامل اولین ویدئوی فوق‌العاده با وضوح‌بالاست که از فضا ارسال می‌شود. این اتفاق در اواخر سال گذشته افتاد؛ زمانی که سایک، تصاویر گربه‌ای به نام تاترز را فرستاد.
با افزایش فاصله از زمین، سرعت اتصال کاهش می‌یابد. زمانی که سفینه در فاصله ۳۳ مایلی قرار داشت، می‌توانست داده‌ها را با حداکثر سرعت ۲۶۷ مگابیت در ثانیه دریافت کند. اما زمانی که در تابستان آخرین رکورد شکسته شد، حداکثر سرعت آن تنها ۸.۳ مگابیت در ثانیه بود.

کد خبر 890285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha