سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵
۰ نفر

نظرسنجی تازه منتشر شده از سوی شرکت‌های «ایپسوس/رویترز» حاکی از پیشتازی گسترده حزب دموکرات بر رقیب جمهوری‌خواه خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

هریس و ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین، نظرسنجی مذکور که دقایقی پیش، در شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که «کامالا هریس» نامزد حزب‌ دموکرات و معاون رئیس جمهور کنونی آمریکا با کسب ۴۵ درصد و اختلافی ۳ درصدی، بر «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری خواه و رئیس جمهور پیشین آمریکا در رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور پیشی گرفته است.

این اختلاف در مقایسه با نظرسنجی برگزار شده توسط ایپسوس و رویترز در هفته گذشته یکسان باقی‌مانده است.

به باور تحلیل‌گر رویترز، این مسئله به علت «اشتیاق» بیشتر دموکرات‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۰ و دوران رقابت «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا علیه ترامپ است.

براساس نظرسنجی مذکور، ۷۸ درصد از رای دهندگان احتمالی اعلام کردند که «قطعا» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

رویترز در گزارش تحلیلی خود پیرامون این نظرسنجی نوشت: «به‌نظر می‌رسد محبوبیت باثبات هریس از رأی دهندگانی که او را به عنوان کاندیدای بهتر برای سیاست در حوزه‌های مراقبت‌های بهداشتی و مقابله با افراط‌گرایی سیاسی انتخاب کرده‌اند، قدرت می‌گیرد، اگرچه رای دهندگان همچنین اقتصاد ایالات متحده را به عنوان موضوع اصلی در انتخابات ارزیابی می کنند و می گویند ترامپ مباشر اقتصادی بهتری بود.»

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز/ایپسوس با شرکت ۹۳۸ بزرگسال آمریکایی به‌صورت برخط در سراسر این کشور، از جمله ۸۰۷ رای دهنده ثبت نام شده جمع‌آوری شده است.

اما نکته حائز اهمیت این نظرسنجی این است که تا پیش از نظرسنجی مذکور، دیگر نظرسنجی‌ها حاکی از قرارگیری هریس و ترامپ در سطحی برابر بود.

به‌طوریکه نشریه انگلیسی «گاردین» در نظرسنجی دوره‌ای اخیر خود با اشاره به «شدت گرفتن محبوبیت ترامپ» علت برابری ۲ نامزد را کاهش محبوبیت معاون رئیس‌جمهور آمریکا به‌علت «سیاست‌های شکست خورده دولت بایدن» اعلام کرد.

نظرسنجی تازه شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز» که شامگاه یکشنبه منتشر شد نشان می‌داد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و رقیب دموکرات وی از محبوبیت یکسانی برخوردار بودند و ترامپ توانسته بود خود را به هریس برساند.

رسانه آمریکایی با استناد به آرای ۴۸ درصد هر ۲ نامزد این انتخابات، اعلام کرد که دیگر نشانه‌ای از پیشرفت محبوبیت هریس مشاهده نمی‌شود و این رقابت بسیار تنگاتنگ دنبال می‌شود. در نظرسنجی ماه گذشته ان‌بی‌سی نیوز، ترامپ ۴۴ درصد از آرا را به خود اختصاص داده بود و هریس با ۴۹ درصد، پیشتاز بود.

با این وجود آمارها نشان می‌دهد هریس و ترامپ رقابت تنگاتنگی دارند و بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، هریس باید بر جذب رأی‌دهندگان مردد تمرکز کند و ترامپ هم باید به افرادی که ممکن است به او رأی دهند تضمین دهد رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی و جنجالی دور اول ریاست‌جمهوری خود را تکرار نخواهد کرد.

عدم حمایت مسلمانان از هیچ‌یک از نامزدها

از طرفی، اخیرا کمیته سیاسی نمایندگی کننده مسلمانان عرب آمریکا در اقدامی بی سابقه اعلام کرد به دلیل آنکه دونالد ترامپ و کامالا هریس هر ۲ به یک اندازه بد و حامی نسل‌کشی در غزه و جنگ در لبنان هستند از هیچ یک از ۲ نامزد حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه حمایت نمی‌کند.

به نوشته پایگاه پالیتیکو، این کمیته سیاسی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر ساخت، اعلام کرد: «ما امسال با انتخاب بین ۲ کاندیدا که دارند به جوامع ما در اینجا و به خانواده‌ها و دوستان ما در سرزمین ما آسیب می‌زنند مواجه هستیم. ما نه به دونالد ترامپ و نه به کامالا هریس که به شکل کور از اسرائیل جنایتکار هدایت شده از سوی راستگرایان افراطی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن پشتیبانی می‌کنند نمی‌توانیم رای بدهیم.»

این گروه نمایندگی کننده مسلمانان آمریکا تاکید کرد: «هیچ یک از این ۲ کاندیدا امیدها و رویاهای ما را به عنوان اعراب آمریکا نمایندگی نمی‌کنند. هر ۲ نفر از نسل‌کشی در غزه و جنگ در لبنان حمایت کرده‌اند.»

این کمیته سیاسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا از نامزدهای حزب دموکرات یعنی «جو بایدن» و «هیلاری کلینتون» حمایت کرده بود.

عدم حمایت کمیته سیاسی نمایندگی کننده مسلمانان عرب آمریکا پس از بازه زمانی نظرسنجی رویترز/ایپسوس صورت‌ گرفته است.

در بیانیه این کمیته سیاسی نوشته شد: «ما با رای ندادن نه به ترامپ و نه به هریس نه فقط ساکت نمانده‌ایم بلکه به عکس یک بیانیه قدرتمندی را اعلام کرده و این پیام واضح را می‌فرستیم: ما از حمایت از کاندیداهایی که به ما یا نگرانی‌های ما اهمیتی نداده، به ایجاد شکاف در آمریکا ادامه داده و در نسل‌کشی جاری همدست هستند خودداری می‌کنیم. آرای ما مهم است و ما با جلوگیری از رای دادن خود نشان خواهیم داد آنها نمی‌توانند ما را نادیده گرفته یا پیرو همیشگی خودشان فرض کنند.»

این تنها سازمان نمایندگی کننده مسلمانان آمریکا در میشیگان که نخواسته امسال به هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری رای بدهد نیست. سازمان مسلمان موسوم به «جنبش غیرمتعهد» نیز ماه گذشته میلادی اعلام کرد که نه از هریس و نه از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نمی‌کند.

کد خبر 891235
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
    0 0
    ایالتهای چرخشی مثل پنسیلوانیا مهم هستند. دیگه رای هر اندازه هم بالا باشد در ایالتهای آبی هیچ اثری ندارد