اروپا با شروع دور جدیدی از تحریم‌ها به بهانه واهی ارسال موشک از ایران به روسیه، مسیر تقابل را به جای تعامل با ایران برگزید، حال اروپا باید منتظر تاوان این تصمیم باشد.

تنگه هرمز

به گزارش همشهری آنلاین، کیهان نوشت: اتحادیه اروپا با تحریم ۷ شهروند، ۳ شرکت هواپیمایی کشور و ۴ شرکت ایرانی و انگلستان با تحریم فرماندهان ارشد نظامی دور جدیدی از فشارها علیه کشورمان با هدف تسلیم ایران در برابر جنایت‌های اسرائیل را به راه انداخته‌اند، تصمیم اروپایی‌ها علاوه‌ بر اینکه با هدف تاثیر بر افکار عمومی و دور شدن اذهان از جنایات اسرائیل به سمت جنگ اوکراین اتخاذ شده، در پس پرده خود به دنبال تسلیم ایران در نزاع همه‌جانبه با اسرائیل است.

این تصمیم اشتباه اروپا ناشی از محاسبه غلط آنان از قدرت خود و ایران ۱۴۰۳ دارد.

ایران امروز در شطرنجی که اروپا آغاز کرده قطعا توانایی‌های بیشتری برای فشار بر آنان دارد، بدون شک توقف و عدم رسیدن کشتی‌های اروپایی به مقصد، ضرر بیشتری را به اروپا در مقایسه با عدم پرواز هواپیماهای ایرانی برای ایران به ارمغان خواهد آورد.

ایران ۱۴۰۳ علاوه ‌بر خلیج ‌فارس و تنگه هرمز دستان کشیده‌ای را در آب‌های دیگر جهان و منطقه همچون در دریای سرخ، دریای مکران، اقیانوس هند و مدیترانه دارد.

رؤیای گذشته

کشورهای اروپایی، ۷۹ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم و پایان نفوذ خود در نظام بین‌الملل، سعی بر این دارد که با شیوه‌های مختلف و به اشکال متفاوت خود را در معادلات جهانی قوی و اثر گذار جلوه دهد.
نگاهی کوتاه به شاخصه‌های قدرت نشانگر این است که اروپای ۲۰۲۴ امروز بیش از هر روز دیگری چه در مقایسه با قدرت هژمون غرب، ایالات متحده آمریکا و چه در میان ابرقدرت‌ها و قدرت‌های نوظهور در جهان غیرغربی، جایگاه ویژه‌تر و منحصر به فردی نداشته و ندارد.

اساس سیاست‌های اروپا در دوران پس از جنگ جهانی دوم مبتنی بر دنباله‌روی، تفویض اختیار و برون‌سپاری سیاست خارجی خود به ایالات متحده است و مبتنی بر این ناتو به مهم‌ترین نماد سیاست یورو آتلانتیک تبدیل شده است.
تجربه قریب به چهل و شش ساله جمهوری اسلامی ایران با اروپا نیز موید این است که این دسته کشورها، در مواقع حساس و حیاتی هیچ‌گاه سیاست مستقل از آمریکا را اتخاذ نکردند.
برجام یکی از نمودهای عینی دنباله‌روی اروپا از آمریکا در مسائل مهم بین‌المللی است، سازوکار مضحک اینستکس و دنباله‌روی اروپایی‌ها از تحریم‌های جدید آمریکا پس از خروج از برجام و معطلی چند ساله برای فشار اروپایی‌ها بر آمریکا مثال واضحی برای این موضوع است.این رویه پیش‌تر نیز در مذاکرات و توافق بروکسل و بیانیه سعدآباد در دوران مذاکرات حسن روحانی تجربه و به اذعان وی اروپایی‌ها در بی‌عملی تمام از ناجوانمردی و عدم استقبال آمریکا از تعلیق داوطلبانه فعالیت‌های هسته‌ای در ماه‌های پایانی دولت اصلاحات پیروی کردند.

با وجود این برون‌سپاری اروپایی‌ها هراز چندگاهی، با تصمیماتی مثل تحریم اخیر، سعی در مهم جلوه دادن خود دارند. تصمیماتی که بیشتر از همه ناشی از توهم گذشته و خاطرات استعماری‌گریشان است.

فرار به جلو

تصمیمات اخیر اتحادیه اروپا و تصمیمات مستقل برخی از کشورهای اروپای غربی در تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، برخی از افراد و شرکت‌های صنعتی و علمی و همچنین تحریم فرماندهان ارشد نظامی کشور، بیش از تاثیرگذاری، به منظور مشابهت‌سازی از ایران در جنگ اوکراین از رویه خودشان در حمایت از اسرائیل دارد.

3اساسا علاوه ‌بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها، با عدم تمایل برای مداخله به نفع از هیچ‌کدام از طرفین جنگ روسیه و اوکراین و دعوت طرفین به صلح، موضع خود را در محکومیت خشونت نشان داده است، تفاوت‌های ماهوی بزرگی میان جنایات اسرائیل در فلسطین و لبنان و جنگ روسیه و اوکراین وجود دارد.3در جنگ روسیه و اوکراین، کیف به عنوان طرفی که به اذعان غربی‌ها مورد حمله و جنگ قرار گرفته است، به تمام اشکال مالی، نظامی و پشتیبانی مورد حمایت غرب قرار گرفته است ولی در جنگ نابرابر و ظالمانه اسرائیل علیه مردم غزه و لبنان، ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی در برابر گروه‌هایی قرار دارند که با کمترین امکانات سعی در دفاع از سرزمین خود دارند.

اروپایی‌ها در حالی روسیه را به حمله و تعدی به سرزمین اوکراین متهم می‌کنند که اسرائیل برای ۷۶ سال بدون هیچ حق قانونی سرزمین فلسطین و خاک سوریه را مورد اشغال قرار داده و هیچ پاسخگویی
ندارد.
اروپایی‌ها با طرح اکاذیب اخیر درباره ارسال موشک از سوی ایران به روسیه، سعی در این دارند که نقش خود در جنایات اسرائیل را برای ایران و جنگ اوکراین همانندسازی کنند، با فراری رو به جلو.

محاسبات غلط

ادراک غلط(misperception) یکی از موضوعات اساسی در تحلیل شکست و پیروزی سیاست‌ها و راهبردهای بین‌المللی به شمار می‌آید. رابرت جرویس با تکیه بر همین نقش ادراک از تصمیمات را در تعیین واکنش به تصمیمات در عرصه روابط بین‌الملل مهم می‌داند.
اروپا مبتنی بر همین با محاسبه غلط از ایران کنونی، در دوراهی تعامل و تقابل با ایران، راه تقابل را انتخاب کرده است.

این محاسبه غلط بیش از هرچیز ناشی از دو علت«رؤیای گذشته و زیست سیاستمداران اروپایی در دوران ویکتوریایی و همچنین عدم قبول بی‌اهمیتی اروپا در روندهای جهانی قدرت از سوی آنان» و در سوی دیگر عدم درک قدرت و نفوذ کنونی ایران است.
در اکتبر ۲۰۲۴ میلادی و مهر ۱۴۰۳، نه ابزار تحریم و نه تهدید به جنگ، توانایی فائق آمدن بر قدرت ایران، احاطه و تسلط ایران بر مسیرهای انرژی و نفوذ منطقه ‌ایران و محور مقاومت را ندارد. اذعان اخیر ریچارد نفیو به عدم امکان و عدم تاثیرگذاری تحریم بیشتر علیه ایران و اعتراف پی‌درپی رسانه‌های بین‌المللی و صاحب‌نظران مطرح روابط بین‌الملل بر قدرت مخرب کشورمان برای دشمنان خود، گوشه‌ای کوچک از واقعیاتی است که اروپا در پس پرده تسلط زرسالاران یهود عامدانه آن را درک نمی‌کند.

کشتی‌های اروپایی در برابر هواپیماهای ایرانی

کشورهای اروپایی با تداوم روند کنونی خود در آینده به خوبی این نکته را درخواهند یافت که ایران در دریا، هوا و فضا دست‌های بلندی برای تنبیه حامیان اسرائیل دارد.

اروپایی‌ها بدون شک این واقعیت را درک کرده‌اند که وابستگی ایران به خطوط هوائی اروپا بسیار کمتر وابستگی کشتیرانی اروپا به آب‌های تحت نفوذ ایران است.

ایران توانایی بیشتری برای تسلیحاتی کردن وابستگی متقابل(Weaponized Interdependence) اروپایی‌ها به مسیرهای دریایی سوق‌الجیشی منطقه و مسیرهای مهم حمل‌ونقل حامل‌های انرژی و کالا دارد.

آنان همچنین به خوبی می‌دانند، برد ۲۰۰۰ کیلومتری موشک‌های ایران که به منظور حسن‌نیت کشورمان افزایش نیافته به راحتی قابل ارتقا و افزایش است.
اروپا اکنون نیز در برابر دوراهی بزرگ قرار دارد، آیا حاضر به تحمل تاوان حمایت‌های بی‌حد و حصر و غیرمنطقی خود از اسرائیل هستند یا با برگشت از مسیر تقابل و دوستی با ایران فرصت‌های بی‌شمار و رابطه‌ای منطقی بر اساس معادله سود-زیان
(Cost-Benefit) را برمی‌گزینند.

کد خبر 891246
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 95
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 125
  • ارش IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    55 15
    جوجه رو اخرپاییز میشمرن
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      12 5
      دقیقا چشم در مقابل چشم ما هم باید از طریق نرم به اقتصاد اروپا ضربه بزنیم بستن تنگه هرمز بروی کشتی های آنها بهترین اقدام است هزینه خسارت های وارد شده را هم باید پرداخت کنند تجربه ثابت کرده هرجا ما با اقتدار وارد عمل شدیم دشمن سیلی محکمی خورده و هرجا کوتاه اومدیم پس گردنی بدی خوردیم
  • پیر مرد IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    87 51
    سپاه و ارتش ایران هم دریا را به روی اروپایی ها ببندند بگید تحریم هستید
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      6 26
      واقعا جای خالی شهید امیرعبداللهیان احساس میشه چی دادیم و چی گرفتیم
  • بانوی ایرانی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    80 52
    با توجه به تحریم شرکتهای هواپیمایی ایران توسط اروپایی‌های دنباله رو غرب و رژیم منحوس صهیونیستی بهترین راهکار در مقابله با آنها بستن تنگه هرمز روی کشتیهای اروپایی است
  • اسماعیل IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    69 59
    فقط وفقط استفاده از هسته ای . ایران بدون سلاح هسته ای هم قادر به شکست این آشغالها هست ولی درکنارش هم داشتن سلاح هسته ای بد نیست .
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      56 11
      شوروی سابق بزرگترین قدرت هسته ای بود
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      60 34
      جدی می فرمایید ؟؟؟ همین اینترنتی که داری باهاش فحاشی میکنی رو این آشغالا ساختن. البته که مغز شستشو داده شماها این چیزها رو هرگز نمی فهمه
    • کتایون IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      31 10
      خام صحبت کردن هم حدی داره
    • حق IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      47 13
      با همین تفکر وضعیت مردم الان به اینجا رسیده
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      6 23
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 یه عده غربگرا تا بحث سلاح هسته ای و اقتدار و بازدارندگی ایران میشه تن و بدنشون بدجور میلرزه 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 ✌️🇮🇷
  • الله IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    71 59
    جمهوری اسلامی ایران باید دریا ها و تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب و دریای سرخ وعرب را ببندد تا هیچ کشتی نفتی به اروپا و آمریکا عبور نکند و نفت صادر نشود تمام آسمان ایران را ببندد تا هواپیما های اروپایی و آمریکایی عبور نکند وقتی نفت ایران بفروش نرسد نفت هیچ کشوری نباید بفروش برسد...وقتی پرواز های ایران را می بندد پرواز هیچ کشور اروپایی و آمریکایی نباید از آسمان هیچ کشوری عبور نماید بایستی با موشک های دوربرد تمام آسمان کشور ها را نا امن نمایند....
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      60 31
      اونوقت کل دنیا دشمن ما خواهند شد حتی همسایه ها حرف مفت زدن که کنتور نداره
    • محمدرضا صنعتگر IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      42 18
      آقای تحلیلگر !شوروی از درون از هم پاشید نه با حمله کشوری دیگر ،اول بروز شو بعد نظر بده
    • محمدم IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      59 14
      واقعا تفکر کودکانه بعضی ها آدمو خنده میندازه،،،، کل دنیارو موشک بزنین.. خلیج فارسو خشک کنین.. امریکارو تحریم کنین.. بایدنو دستگیر کنین.. 🤣🤣🤣🤣
    • رسول ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      7 6
      سلام قربان استدلال و پاسخ شما بشم ... واقعا چقدر وطن پرست هستید...
    • فرزاد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      14 1
      بازی کامپیوتریه؟ چند سالته که اینطوری نظر میدی؟ امان از توهم و خیال
    • مهدی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      18 1
      یکم بهشون رحم کنید اقتصادشون متلاشی میشه گناه دارن یکم رفاه براشون بزارید زن و بچه دارن
    • اسی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      13 1
      به همین راحتی هم نیست داداش کوته فکر نباش اگه میشد مطمعن باش خیلی وقت پیش ایران این کارو میکرد
  • صادق IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    76 28
    کاش بسیاری از مسئولان شکم‌سیر کشورمان ،اوضاع جهان را درک میکردند ،،الان روسیه چه سودی برای کشورمون داده؟؟؟
  • بازنشسته IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    41 27
    وقتشه که اروپا گوشمالی بشه تحریم کشتی ها در برابر تحریم هواپیماها
    • احمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      9 34
      واقعاً نمیفهمی؟! همین حالا از اتحاد استراتژیک بین ایران و روسیه در تبادل سلاح ، مثل سگ ترسیده‌اند، و قتی برای زدن روسیه به اوکراین سلاح می دهند، حالا مانده‌اند که روسیه چه چیزی در اختیار ایران گذاشته و اصلا دیگر قادر به چپ نگاه کردن به خاک ایران هستند یانه؟!!!!!
  • حبیب‌الله اسماعیل زاده IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    27 39
    سریع فتوا ندهید پشت سر رهبری حرکت کنید تا خطایی صورت نگیره
  • سید IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    29 24
    احسن به این تدبیر ، همچنان به ایران و ایرانی بودنم افتخار میکنم
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    31 24
    باید تنگه هرمز و تنگه باب المندب رو توسط یمنی ها به روی کشتی های اروپایی ببنیدم. تحریم در برابر تحریم، تا الان خیلی به اروپایی ها رو دادیم ولی یک سره با ما سر جنگ دارن.
    • سمیعی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      2 3
      مگه مال ما تنهاست که ببندیم آبراه بین المللی هستش، لابد بعدش باید با هند و فرانسه و المان و کلا با همه بجنگیم
  • حسین IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    33 11
    محاسبات غلط را په کسی انجام میدهد این دغل دوستان فوق سوپر انقلابی فقط شعار میدهند و موقعه عمل کار شخصی پیدا میکنند مگسانند گرد شیرینی
  • مجید IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    20 20
    پیشنهاد بسیار عالی و خوبیه..بلاخره اروپایی ... باید حساب کار دستش بیاد
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    22 15
    کوتاه نیاین پیش دستی کنید بزنید که حساب دستشون بیاد
  • قاسم IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    20 18
    سلام ماشاءالله به نگارنده این نگارش. ممنونم. ما هم همین رو می گوییم در برابر این همه تحریم زورگویانه چند تا از کشتی ها رو بگیریم و بارهاشون رو خالی کنیم دیگه حساب کار دستشون می یاد . آباد باد ایران .
  • ماناس IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    20 12
    با این تفکر و با این تحلیلگران وای به حال ملت ایران
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    19 21
    اتفاقا روسیه به کشور دوست هست حالا اختلاف هست ولی نیاز هست به دوستی باهاش
  • مرتضی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    26 11
    برای ما اکثریت ملت ایران مهم نیست چون پروازی به اروپا نداریم اونا که رفت و آمد دارن هزینه شو بدن
    • حسینی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      14 6
      احسن گل گفتی
  • مجتبی مومن آبادی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    16 8
    واقعا باید کاری کرد چطور ادعا داریم که مهمترین کشور خاورمیانه هستیم در صورتی که هر روز تحریم میشیم اگر ادعا داریم مهمترین کشور خاورمیانه و منطقه از نظر استراتژیک هستیم که به نظر من هم هستیم پس چرا از ابزارهای که داریم استفاده نمی‌کنیم به نظر من هم ایران باید با تحریم متقابل از ورود کشتی ها و نفتکش های آنان از تنگه هرمز ممانعت نماید
  • صولت کرد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    5 34
    درود بر پیر سرباز برنا سردار جنگ نرم برادر شریعتمداری حقا که اسمت (حسین) برازنده شخصیت والایت می باشد شیر مادر و زحمت های پدر حلالت باشد برادر عزیزم .
  • عبدالباسط معماری IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    11 3
    درودبرشما دوستان خوب ببخشید نام رئیس خاورمیانه کیه
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    5 14
    ایران هم بایدانان راتحریم نماید تااینقدرپرونشوود
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    19 4
    ۹۹ درصد مردم ایران نه تفریح اروپایی دارند نه برای درمان می‌روند و قطع پروازها اهمیتی ندارد و بسیاری از نخبگان یا سرمایه دارانی که رفتند هم با پروازهای غیر مستقیم رفت و آمد می کنند
  • محمدرضا صنعتگر IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    14 8
    اگه ورودی و خروجی تنگه هرمز رو ایستگاه ایست و بازرسی بزاریم وفقط کشتیهای که برگه تردد از ایران دارن حق ورود و خروج داشته باشند مهشر میشه ،
  • حسن IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    6 5
    با نظر کارشناسی موافقم.
  • جنوب IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    14 5
    امارات که به دریای عمان راه دارد ، ربطی هم به تنگه هرمز ندارد ، عربستان هم به کانال سوئز راه دارد ، چطور میخواهید راهشون رو ببندید
  • امیر IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    12 2
    تنگه هرمز بگیر ترمز
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    8 3
    قیاس مع الفارق تان من را کشته - اخه هواپیا به اروپا چه ربطی به کشتی باری داره
  • ف ح IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    12 8
    این اروپاوقتشه تنبیح بشه ،کارهاشون ازروی بی عقلیه .
  • شهروند IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    12 8
    مجلس ایران کشتیرانی اروپا بدلیل فروش اسلحه به رژیم صهیونیستی را تحریم کن
  • حسین IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    8 7
    ایران هم باید سلاح هسته ای داشته باشد . قطعا نمیتوانیم با شمشیر جلوی گلوله بایستیم . ما جلوی دشمن قوی . قویتر از او باشیم.
  • عباس IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    3 14
    قابل توجه خود تحقیر ها وغرب گداهای داخلی که همیشه دست گدایی به طرف غرب دراز می‌کنن بارها تحقیر شدن ولی ادم نشدن این اروپای مورد نظر شماس
  • عباس IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    14 1
    اگرشدنی بودتاحالاهزارباربسته بودین.یاچوب بالانبر،یا اگربردی بزن.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    13 2
    ایران باید با رابطه بهتر با دنیا اقتصادش را احیا کند. شوروی سابق بزرگترین قدرت اتمی و موشکی دنبا بخاطر اقتصادش از هم پاشید. در یاره تنگه بین المللی هرمز هم ما مالک ان نیستیم همسایه شمالی ان هستیم. بستن تنکه هرمز دنیا بر علیه ما متحد می کند بیشتر کشورهای اسیایی مانند جین و هند و ژابن ... از ابن تنکه استنفاده می کنند.بستن این تنکه تحریم شدید سازمان ملل و اجازه ندادن ندادن ورود کشتی ها به بنادر ایران را خواهد داشت که کشور به قحطی می کشاند. خود مسولین هم دانند که بستن بلوف است تا واقعیت
  • محمد IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    1 8
    صددرصد موافقم اما تا موقعی که ظریف باشد انتظار چنین کاری را نداشته باشید
  • علی مشتاقی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    5 9
    توروخدا شما هم تنگه را ببندید تا بیایند ... به پایتان بیفتند انشالله
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      2 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه با اقدام ایران روند حذف نفت از اقتصاد جهانی سرعت بیشتری خواهد گرفت و تنها درامد ایران حذف خواهد شد
  • مسلم IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    5 9
    بابا چرا اینقدر از جایگاه ضعف حرف می زنیم و خواهش می کنیم مارا تحریم نکنند مرگ یکبار شیون هم یکبار هرکشوری برای ایران درشتی میکند و تحریم اجرا می کنند ما هم خلیج فارس و دریای عمان را برای اونها تحریم کنیم ازجایگاه قدرت حرف بزنیم اجازه ندیم اینقدر گستاخی کنند ما از خودمان دفاع کردیم بدهکار یم غلط می کنند میگن نزنید اگر اونا یکی زدند ما دوتا بزنیم چشم در مقابل چشم حتی بیشتر از چیزی که اونا می زنند ما طرفدار حقیم هرجا دیدند ایران تجاوز کرد هر غلطی دوست داشتند انجام بدن من سزباز وطنم و جانم فدای خاکم و مردم ورهبرم
  • ایرانی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    4 10
    بالاخره با این همه خویشتن داری ایران کار به جایی میرسد که تنگه هرمز بسته شود و اروپائیان پیش ایران تا کمر خم شوند و تعظیم کنند تا تنگه هرمز را باز کنیم و این زیاد دور نیست
  • ج ایرانی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    3 7
    اروپایی ها نامرد وکثیف ترین شریک اسرائیل در کودک کشی ونسل کشی هستند وتاریخشان سراسر خیانت وجنایت وکشتار ملتهای مظلوم دنیا بوده وزمان آن رسیده تا مجازات تاریخی خود را تحمل کنند.اولین کار فراخان تمام پناهنده ها ودانشجویان به کشورهای خودشان باشد.
  • مهدی ID ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    4 6
    خدا وکیلی دریا را روی این اروپاییهای ناخرد ببندید تا بفهمند ایران و ایرانی چه کارهایی می‌تونه انجام بده
  • آگاهانه IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    دیده گستزده،،تعمق،،،انعطاف پذیری
  • امیر IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 4
    فقط بمب اتم
  • علیرصا IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 2
    دلاورمردان سپاه و ارتش برای مقابله با تحریم اروپاییها تنگه هرمز رابه روی خبیث انها ببندند تا اون خبیثها و نفهم ها بفهمند که با کی طرف هستند و یه من ماست چقدر کره داره که دیگر ایران سربلند را تحریم نکنند.
  • علیرصا IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    2 7
    دلاورمردان سپاه و ارتش برای مقابله با تحریم اروپاییها تنگه هرمز رابه روی خبیث انها ببندند تا اون خبیثها و نفهم ها بفهمند که با کی طرف هستند و یه من ماست چقدر کره داره که دیگر ایران سربلند را تحریم نکنند.
  • ناشناس IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    4 8
    اروپا دو سری موشک بخورن دیگه تحریم نمیشیم
  • م و IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 1
    هواپیما کشتی،هردو برای حمل ونقل است،،،اگر اروپا از این اهرم استفاده میکند،ایران هم از عبور ومرور کشتی‌ها در خلیج همیشه فاز پیشگیری کند،،،،،
  • DE ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    2 4
    با سلام ایران عزیز ما همیشه پیروز است چرا اینقدر اروپایی ها ساده اندیش هستن مگر روسیه ابرقدرت نیست چطور بمب از ما بگیرن خود روسها معدن بمب هستن و مطمئنا بازهم منافقان توطئه برای ایران عزیز ما چیدن
  • ایرانی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 1
    اروپایی ها هنوز مست استعمارو قدرت نظامی اند که باچپاول کشورهای هند وآفریقاو ایران و عثمانی کسب کردند اما واقعیتها متفاوت است
  • بهزاد IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    1 0
    خوب من ایرانی که ۳۰ سالمه و اصلا نمیدونم هواپیما چیه حتی در کشور خودم هم تحریمم و از وضعیت اقتصادی نابسامان و .. نتونستم حتی از نزدیک هواپیما ببینم برام اهمیتی نداره که هواپیما رو تحریم کردن چون جز اختلاص گران و خانواده های مقامات هیچ ایرانی نمیره اروپا بذار تحدیم کنن خوشحال هم شدم
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 1
    اتفاقا پیشنهاد خوبی چطور مفت مسلم از تنگه هرمز رد میشن والودگی ای ایحاد میکنن
  • محمد IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    1 0
    حرف های نسنجیده تبعات زیادی داره همین الان هیچی نشده دلار و طلا سر به فلک کشید.انگار دریای عمان و خلیج فارس ملک پدری ایران هست که اون رو ببنده.یکی نیست به اینها بگه هر کشوری تو بحث دریا سهمی داره
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 1
    چشم در برابر چشم دست در برابر دست باید دولت هم در دریا جواب انها را داد
  • علی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    شب بلند است وقلندر بیدار....آقای شریعتمداری !
  • محمد DE ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    اینجاایرانه،هیچ قدرتی دربرابرملت غیورایران تاب وتوان ایستادگی ندارد،پس همه قدرتهابایدبشینن سرجاشون وبادم شیربازی نکنندکه گردنشون شکسته خواهدشد،فضولی موقوف
  • بهروز IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    باید با تدبیر، وبرخوردی هوشمند جواب ،ودقیقا برخوردمتقابل،وحتی روبه جلوتر،یعنی بستن بی چون وبرای تنگه هرمز بروی کشتی های اروپایی،جواب این ،دوستان آدمکش خائن رو محکم وقاطعانه داد
  • محمد IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    اینها فقط زبان زور را می‌فهمند درموردشان رحم نکنید این حرمزاده های فرزند حرمزاده اروپایی رو
  • ستایش IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    باید تحریم ها علیه اروپا مثل خودشون علنی شود و رسانه ای تا بدونن هر عملی عکس العملی دارد. باید اقدام سریع باید باشد. چای سر بشه از دهن میفته 😑مسئولین ما تا به مصلحت و وقت گذرانی مشغولن خیلی چیزا از دست میرود از جمله شخصیت و قدرت ایرانو وایرانی هست🤦
  • الیاس پیام عسکری IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    همه مسئولان اروپایی و آمریکایی و غربی فقط نقش یک نوکر دست به سینه صهیونیست را دارند و اجازه هیچ عملی را ندارند که حتی در مقابل مردم روشنفکر اروپایی که جدیدا در کنار جبهه مقاومت ایستادن قرار گرفتند.فقط باید فرقه منحوس صهیونیست از میان برداشته شود
  • تنگه IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    تنگه هرمز ببندین تا اروپایی ها بفهمن ایران قوی است
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    آقا هرگز این فکر را نکنید که جهان استکبار فقط از اسرائیل حمایت می کن. اسراییل نماد جهان استکبار است و جهان استکبار در حال جنگ و نسل کشی در خاورمیانه است.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 1
    خوب چرا تنگه هرمز رانمیبندین یک عکس العملی دربرابر اینهمه تحریم انجام بدین
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 1
    نباید بگیم تنگه رو میبندیم باید بگیم کشتیهای اتحادیه اروپا نمیتونن رد شوند همین یا بگن دولتهای دوست ایراییل باید کشتیهاشون توسط ایران بازرسی مضاعف بشه یا
  • ایرانی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    1 1
    ....تنگه هرمز ی آبراه بین المللیه ایران این آب راه رو ببنده کل دنیا دیگه با ایران دشمن میشن....فقط نه به جنگ نه به جنگ ...ایران رو دارن کاملا میندازند توی تله......
  • ایرانی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 2
    سلام تلافی به مثل تنها مطیع کردن دشمن به قوانین بین المللی است. تنگه هرمز باید از عبور کشتی های اروپایی ممانعت بعمل آورد. و کشتی های حامل اسلحه برای اسرائیل باید متوقف شوند. جواب تحریم هوایی اروپا تحریم دریایی آنها می باشد.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 2
    درود بر استاد شریعتمداری، کاش بقیه هم مثل شما هوشمندانه و به موقع ،مسائل حساس کشور را دلسوزانه مطرح می کردند.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 1
    اگه اینکار رو بکنن و نذارن کشتی‌ها از تنگه عبور کنن یا تهدید کنن که کشتی‌ها رو میزنن اروپا و آمریکا حساب دستشون میاد که فقط خودشون تنها بلد نیستن که حمایت کنن از اسرائیل ما هم می‌تونیم تهدید کنیم و الکی تحریم نشین از سوی کشورهای غربی آفرین به فکر ایرانی
  • Borzoo NO ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    خلیج فارس و تنگه هرمز یک آبراه بین المللی است..مگه قفل دروازه آن دست ایران است که هر وقت دلش خواست ببنده ؟ به کدام هواپیمای صادراتی روسی میشود اعتماد کرد که دم از توان نیروی هوایی در مقابل آنها را میدهید ؟؟
  • علیرضا جهانپور IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    سلام .راه حل خوبی به نظر میرسد،چرا آنها )غربیها) حق تحریم دارند و ما نه؟
  • طالب زاده IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    تنگه هرمز را ببندید تااروپا به غلط کردن با بزرگشان آمریکا بیفتد چرا کوتاه می ایید
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    به انگل ها یعنی انگلیس روباه مکار وخبیث وحلیه گرتوله امریکا بگوید دیگر ان دوران فریب تمام شد منبعد شیاطین ادم کش در دنیا در بین ملت ها جایگاهی ندارند وصدای مرگ وشکستن استخوانهای شان اورپا یئان یله امریکای جنایتکار واسراییل غاصب بگوش می رسد
  • مجید IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    ایران باید تلافی کنه وگرنه تا بوده همین بوده اروپا به بهانه اسلحه دادن به روسیه شرکت‌های ایران رو تحریم میکنه ایران هم باید به بهانه مسلح کردن اوکراین واسرائیل تحریم کنه حالا هر جوری که میتونه اگه عکس‌العملی نداشته باشیم پرروتر میشن
  • سیداحمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    درود وسلام خدابررزمندگان دلاور باغیرت ایرانی
  • مهدی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    ایران می‌تونه ورود کشتی ها و محصولات اروپایی از طریق کشتی ب شاخ آب پارس رو تحریم و متوقف کنه
  • عباس IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    تنگه هرمزو ببندین .تا کشورهای اروپایی به غلط کردن بیقتن نوکران بی اختیار رژیم منهوس صهیونیستی
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    جنگ با جهان عاقبت خوبی ندارد
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    اتحادیه اروپا دوست داره تحریم کنه پس ما هم دوست داریم تنگه هرمز را ببندیم اون وقت مرد میخواهد بیاد تو خلیج فارس و دریای عمان
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    یعنی آزادی بیانی که اینجا هست هیچ جا نیست مدرکش هم تعداد نظرات غیرقابل انتشاره که بیشتر از قابل انتشاره خخخخخخ، هر کی گفته تنگه هرمز رو ببندید یا بمب اتمی درست کنید تو منتشر کن، خسته نشدید...
  • رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    اینا سگ امریکاو صهیون هستند ، وقتی گوشت سمی بدین بهشون وآبراه هرمز را بستین تازه می‌فهمن کجای کار هستند