در جایگاه مادر بودن، حصول اطمینان از تغذیه مناسب فرزند، اولویت اصلی است. با این حال، حتی با بهترین نیت، اشتباهات تغذیه‌ای وجود خواهد داشت. شناسایی و اصلاح این موارد می‌تواند به ایجاد عادات سالم‌تر برای رشد کودک کمک کند. در ادامه به برخی از شایع‌ترین اشتباهات والدین می‌پردازیم.

با کودک بد غذا چه کنیم - کودک بدغذا

به گزارش همشهری آنلاین، در نسل قبلی با تمام ایراداتی که در رسیدگی به فرزند وجود داشت و سطح رفاه خانواده و جامعه پایین‌تر بود اما برخی عادات و فرهنگ رفتار با کودک، بهتر از مدل امروزی جواب می‌داد. کودکان اغلب تنها نبودند و چندین برادر و خواهر داشتند. هیچ کس سر سفره پیگیر کم یا زیاد خوردن‌شان نبود. همین امر به سرعت باعث می‌شد، آنزیم‌های سیری و گرسنگی بچه با وعده‌های غذایی که عموما هم از غذاهای امروزی سالم‌تر بودند، هماهنگ شده و به اندازه نیاز بخورد و خود تلاش کند برای سیر شدندش. حالا اما چیزی که در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود، مادری است که با یک بشقاب و یک قاشق از این سو به آن سوی اتاق دنبال لقمه گذاشتن اجباری در دهان کودک است. نیت بسیار خوب است اما خروجی بسیار بد!

۴ اشتباه رایجی که والدین در تغذیه کودکان مرتکب می‌شوند

در جایگاه مادر بودن، حصول اطمینان از تغذیه مناسب فرزند، اولویت اصلی است. با این حال، حتی با بهترین نیت، اشتباهات رایج تغذیه‌ای وجود خواهد داشت که بی سر و صدا وارد یک روال با نیت خوب می‌شود. شناسایی و اصلاح این موارد می‌تواند به ایجاد عادات سالم‌تر برای رشد کودک کمک کند. در ادامه به برخی از شایع‌ترین اشتباهات تغذیه‌ای کودک از سوی والدین، می‌پردازیم:

اتکای بیش از حد به غذاهای فرآوری شده
یک برنامه شلوغ می‌تواند میان وعده‌ها یا وعده‌های غذایی سریع و بسته‌بندی شده را باعث شود، اما حقیقت این است که بیشتر آنها فاقد مواد مغذی ضروری هستند و مملو از مواد افزودنی، چربی‌های ناسالم و قند هستند. در عوض غذاهای کامل را انتخاب کنید: میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی - آنها به رشد و شکوفایی کودک شما کمک می‌کنند.

مصرف نوشیدنی‌های شیرین
یکی دیگر از اشتباهات رایج، ارائه بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین است. آب میوه‌ها، نوشابه‌ها و حتی شیر طعم‌دار همگی مواد قندی هستند. آنها فارغ از تامین کالری، مشکلات بسیار بیشتری ایجاد می‌کنند: پوسیدگی دندان‌ها، تنظیم نادرست سیری و مواردی از این دست. کودک خود را تشویق کنید که آب بیشتری بنوشد و اگر چیزی شیرین می‌خواهد، به او میوه بدهید.

نخوردن صبحانه
نخوردن صبحانه یکی دیگر از دام‌هایی است که بسیاری از مادران در آن گرفتار می‌شوند، چه عجله در امور صبحگاهی و چه کسانی که سخت‌خورند. صبحانه متابولیسم را شروع می‌کند و سوخت را برای بقیه روز تامین می‌کند. گاهی اوقات، حتی یک وعده غذایی ساده مانند نان تست سبوس دار با کره بادام زمینی یا ماست با میوه می‌تواند واقعا به تمرکز و حفظ انرژی کودک شما کمک کند.

مجبور کردن کودک به خوردن بیشتر
با وادار کردن بچه‌ها به تمام کردن بشقاب‌هایشان، آن‌ها رابطه‌ای ناسالم با غذا ایجاد می‌کنند. بچه‌ها معمولاً می‌دانند چه زمانی سیر هستند. هیچ نیازی به رژیم غذایی برای آنها وجود ندارد، زیرا مجبور کردن آنها به خوردن بیشتر، آنها را به پرخوری سوق می‌دهد. بنابراین، می‌توانید بخش‌های مناسب تغذیه را به آن‌ها ارائه دهید و اجازه دهید کودک به نشانه‌های گرسنگی خود گوش دهد.

غذای آماده
به طور خلاصه، اجتناب از همه این دام‌های رایج به عادات غذایی سالم‌تر برای فرزند شما و یک رویکرد تغذیه متعادل‌تر هنگام رشد کمک می‌کند. به یاد داشته باشید، تغییرات کوچک می‌تواند تاثیر بلند مدت بر سلامت عمومی آنها داشته باشد.

کد خبر 891384
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha