ماه مهر و آبان حاشیه جاده‌هایی مانند «بالاتجن» و «نظامی» شهرستان قائم‌شهر، حسابی شلوغ است. با عبور از این جاده‌ها، بسیاری از کارگرانی را می‌بینید که مشغول کار هستند؛ چیدن پرتقال و نارنگی.

مركبات

به گزارش همشهری آنلاین، جعبه‌های مرکباتی که از این منطقه سرریز می‌شود، توسط خودروهای باربری به نقاط مختلف کشور و همچنین برخی کشورهای همسایه صادر می‌شود. نه‌تنها بخش قابل توجهی از تولیدات مرکبات در مازندران یعنی حدود یک‌ششم کل تولید آن متعلق به قائمشهر است، بلکه این شهرستان در کشور هم قطب تولید مرکبات محسوب می‌شود.

چرا قائم‌شهر قطب است؟
آمارها نشان می‌دهد سطح زیرکشت مرکبات دنیا ۱۱ میلیون هکتار، سطح زیرکشت مرکبات ایران ۳۰۰ هزار هکتار و سطح زیرکشت مرکبات مازندران ۱۲۰ هزار هکتار است که سهم قائم‌شهر از این آمار، ۱۵ هزار هکتار می‌شود. مازندران‌ با تولید بیش از ۳ میلیون ‌و ۵۰۰ هزار تن در سال بیش از ۵۲ درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند و سهم قائم‌شهر از این تولید، سالانه بیشتر از ۴۰۰ هزار تن مرکبات است.
از سطح زیرکشت شهرستان قائم‌شهر حدود ۱۱هزار و۵۰۰ هکتار پرتقال و ۳۵۰۰ هکتار نارنگی است. آمارها نشان می‌دهد متوسط عملکرد تولید پرتقال در باغات این شهرستان ۲۳تن در هکتار و نارنگی ۲۷تن است و این شهرستان در عرصه صادرات مرکبات به کشورهای دیگر، رتبه اول مازندران را هم در اختیار دارد؛ به‌طوری که سال گذشته بیش از ۴ هزار تن از مرکبات این شهرستان به خارج از کشور صادر شد.
بیش از ۲۵ رقم مرکبات شامل انواع پرتقال تامسون، ناول، ناولینا، مورو، سانگین، بیروتی، پرتقال خونی کاراکارا، پرتقال خونی تاراکو، پرتقال خونی موزی، سلطان مرکبات یا گریپ فروت، لیموشیرین و لیموترش و ارقام نارنگی مانند کلمانتین (یافا)، نارنگی زودرس، محلی، انشو و نارنگی پیج، بالنگ، نارنج و ... در قائمشهر تولید می‌شوند و پیش‌بینی شده است که میزان تولیدات مرکبات قائمشهر در سال ۱۴۰۳ رکورد بزند.

مازندران، رتبه اول در میان استان‌ها
بیشتر از ۵۲ درصد از تولید مرکبات کشور متعلق به استان مازندران است، اما چطور شد که مازندران به قطب مرکبات کشور تبدیل شد؟ به ‌گفته معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، چند دهه است که در مازندران تولید مرکبات انجام می‌شود و طی دهه‌ها، توسعه پیدا کرده است.
آن‌طور که هادی باقری به همشهری توضیح می‌دهد، مراکز تحقیقاتی در این حوزه موجب شده است اقدامات بسیاری خوبی در زمینه تولید مرکبات به‌ویژه توسعه ارقام جدید، با بهره‌وری بیشتر انجام شود و کم‌کم ارقام مناسب با شرایط اقلیمی استان به باغداران معرفی و عوارض و آفت‌ها به حداقل برسد. او با بیان اینکه فصل برداشت مرکبات با نارنگی پیش‌رس آغاز می‌شود، می‌گوید: «اوایل آبان به استقبال برداشت انواع پرتقال و بعد از آن به استقبال رقم عمده مرکبات استان یعنی پرتقال تامسون می‌رویم.» معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه بعد از برنج، مرکبات مازندران دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد در استان محسوب می‌شود، می‌افزاید:‌ «ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا با توسعه سردخانه‌ها از ۸۰۰ هزار تن به یک‌میلیون ‌و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته است.» به ‌گفته باقری، گردش مالی مرکبات استان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است و این خود نشان می‌دهد مسئولان باید توجه بیشتری به تولیدات گیاهی مازندران داشته باشند و بودجه مناسبی را به استان تخصیص دهند؛ هم در جهت توسعه گلخانه‌های عاری از ویروس و هم در زمینه مبارزه با آفات.

اوضاع مناسب امسال و صادرات

به‌ گفته معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اوضاع مرکبات سال ۱۴۰۳ در مازندران بسیار خوب است. هادی باقری به همشهری می‌گوید که باغداران توانسته‌اند باغ‌های خود را توسعه دهند و امیدوارند امسال با یک قیمت منطقی که ضامن سود کشاورز و باغدار باشد و کرامت مصرف‌کننده هم حفظ شود، محصولات خود را عرضه کنند. او با بیان اینکه نرخ صادرات از مبدأ مازندران در سال ۱۴۰۳ افزایش ۱۲ درصدی داشته است هم تأکید می‌کند که تا این لحظه، قیمت محصولات باغی و مرکبات به ‌اصطلاح سر درخت، قیمت مناسبی دارد.

مازندران‌ با تولید بیش از ۳ میلیون ‌و ۵۰۰ هزار تن در سال بیش از ۵۲ درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند و سهم قائم‌شهر از این تولید، سالانه بیشتر از ۴۰۰ هزار تن مرکبات است

روستای «آب‌توت» و مهاجرت معکوس
روستای «آب توت» در کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های مهم تولید مرکبات است.
این روستا در شهرستان گچساران قرار دارد و هر سال در فصل پاییز و زمستان از بیش از ۱۲۴هکتار از باغستان‌های این روستا محصول برداشت می‌شود. پرتقال و نارنگی دو محصول اصلی این روستا هستند و جالب اینکه، ایجاد باغ‌های مرکبات در روستای آب‌توت و درآمد خوب حاصل از آن، منجر به مهاجرت معکوس ساکنان قدیمی آن از ابتدای دهه ۱۳۹۰ شده است. در فصل برداشت میوه بیش از ۱۲۰نفر از ساکنان روستاهای همجوار در روستای آب توت به ‌مدت ۴‌ماه مشغول کار می‌شوند.

«قیر وکارزین»، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیموترش
شهرستان «قیر و کارزین» در استان فارس با توجه به شرایط اقلیمی منحصر به‌فرد، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیموشیرین و لیموترش کشور است؛ به‌طوری‌که باغداران این شهرستان سالانه ۴۳ درصد لیموشیرین و ۲۵ درصد لیموترش مصرفی کشور را تامین می‌کنند. محصول برداشت شده از این شهرستان برای مصرف داخلی به کشورهای دیگر نظیر روسیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود. برداشت این محصول توانسته اشتغال‌زایی فصلی برای ۲۰هزار نفر فراهم کند و باعث رونق اقتصادی و معیشت مردم در این شهرستان شود. در شهرستان قیر وکارزین از هر هکتار به‌طور متوسط ۳۸تن لیمو برداشت می‌شود که با توجه به سطح کشت، این رقم در مجموع سالانه به ۱۷۱هزار تن می‌رسد.

روستای «صنم حاجی‌کلا»
اهالی روستای «صنم حاجی‌کلا» استان مازندران اغلب به باغداری مشغول هستند. در این روستا که قطب تولید مرکبات قائمشهر محسوب می‌شود و در ۱۵کیلومتری جنوب غربی شهرستان قائمشهر واقع شده، کشاورزی (باغداری و شالیکاری) جایگاه ویژه‌ای دارد. البته باغداری از میان این دو مهم‌تر و به‌قولی باصرفه‌تر است. این روستا دارای باغداران نمونه در سطح شهرستان استان است. بیشتر محصول آنها مرکبات مانند تامسون، تامسون خونی، نارنگی، پرتقال و لیموترش است. البته برخی نیز از زمین‌های خود انواع کیوی، توت‌فرنگی، نخود و لوبیا، گوجه فرنگی و حتی گیلاس و آلبالو و سیتی نیز برداشت می‌کنند که در مقایسه با مرکبات بسیار اندک است.

این شهر به پرتقال هایش معروف است + با قطب های مرکبات ایران آشنا شوید

کد خبر 891783
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha