با پایان فصل سوم سریال «زخم کاری»، درحالی که مهدویان تصویربرداری فصل چهارم این سریال را آغاز کرده، بازیگردان این سریال می‌گوید که از ابتدا قرار بوده محسن تنابنده نقش مالک مالکی را بازی کند و درنهایت جواد عزتی جایگزین او در نقش مالک شده است.

جواد عزتی

همشهری آنلاین: سریال «پایتخت» برای محسن تنابنده خیلی وقت‌گیر بوده است. این بازیگر که این روزها با فیلم «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان روی پرده سینماست، در شیرگاه فصل هفتم سریال «پایتخت» را برای نوروز ۱۴۰۴ می‌سازد.
این روزها که فصل پایانی زخم کاری در حال تصویربرداری است، کیومرث مرادی، مسئول انتخاب بازیگران و بازیگردان سریال گفته که پیش از انتخاب جواد عزتی برای نقش مالک قرار بوده محسن تنابنده این نقش را بازی کند، اما به‌خاطر مشغولیت‌های زیاد و پروژه «پایتخت۶» مجبور به انصراف شده است.
کیومرث مرادی، مسئول انتخاب بازیگران و بازیگر نقش سماوات در سریال زخم کاری که سابقه درخشانی در کارگردانی تئاتر دارد در مصاحبه با «فیلم امروز» درباره انتخاب بازیگران اصلی توضیحاتی داده است.

هادی حجازی‌فر و معرفی به «زخم کاری»
مرادی گفته که توسط هادی حجازی‌فر به پروژه زخم کاری معرفی شده و وقتی به گروه پیوسته، قرار بوده نقش مالک را محسن تنابنده بازی کند. او توضیح داده: «وقتی وارد پروژه شدم، برای نقش مالک با محسن تنابنده صحبت کرده بودند، اما محسن به‌خاطر شلوغی و اینکه باید پایتخت را کار می‌کرد، نتوانست بماند و انصراف داد.»
جواد عزتی بعد از بازی درخشان در «ماجرای نیمروز» و «رد خون» گزینه مناسبی برای نقش مالک تشخیص داده شد. او تعریف کرده با جواد عزتی رفاقتی دیرینه داشته و تشخیص او این بوده که جواد گزینه بسیار مناسبی برای این نقش است. او در این‌باره توضیح داده است: «جواد عزتی را خیلی خوب می‌شناختم و کمدی‌ها و کارهایی که با مهدویان انجام داده بود را دنبال کرده بودم. به‌نظرم به‌خصوص در «ماجرای نیمروز: ردخون» بسیار متفاوت و درخشان بازی کرده و توانسته آن شخصیت جادویی را خلق کند. تحلیل من این بود که آمادگی کاراکتری با گستردگی و این طیف عاطفی متفاوت را دارد.»

رعنا آزادی‌ور چطور انتخاب شد؟
مرادی درباره انتخاب رعنا آزادی‌ور هم گفته: «وقتی من وارد شدم رعنا انتخاب شده بود و به‌نظر من هم انتخاب بسیار مناسبی بود. معتقدم آزادی‌ور همیشه یک رازی در چشم‌هایش دارد و می‌تواند کنار جواد کاراکتر را درست هدایت کند.»
۳فصل از سریال زخم کاری به‌کارگردانی محمدحسین مهدویان از پلتفرم منتشر شده و فصل پایانی که در حال حاضر تعدادی از سکانس‌های آن در شهر برلین آلمان در حال تصویربرداری است بعد از سریال بازنده پخش خواهد شد.


تغییر ناگهانی بازیگران در ۱۰ فیلم سینمایی معروف

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی


«سرب» (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۸)
هادی اسلامی به جای فرامرز صدیقی

پس از همکاری موفقیت‌آمیز مسعود کیمیایی و فرامرز صدیقی در فیلم «تیغ و ابریشم» (۱۳۶۶) قرار بود این همکاری در فیلم بعدی کیمیایی هم تداوم بیابد. وقتی قرار شد «سرب» جلوی دوربین برود، فرامرز صدیقی به‌عنوان بازیگر نقش نوری انتخاب شد، ولی قرارداد این بازیگر با پروژه «سایه‌های غم» (شاپور قریب) باعث شد هادی اسلامی، بازیگر فیلم کیمیایی شود. با طولانی شدن پیش‌تولید فیلم سرب، کار صدیقی در فیلم سایه‌های غم به پایان رسید و حتی توافق شفاهی هم برای این کار صورت گرفت، ولی در نهایت با توجه به اصرار هادی اسلامی برای بازی در سرب، در نهایت نقش نوری به فرامرز صدیقی نرسید و او در «دندان مار» (۱۳۶۹) فیلم بعدی کیمیایی جلوی دوربین این کارگردان رفت.

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

«تاراج» ایرج قادری ۱۳۶۳
جمشید هاشم‌پور به جای ایرج قادری

آنطور که شنیده می‌شود ایرج قادری قرار بود در فیلم «تاراج»، خودش ایفاگر نقش زینال بندری باشد؛ حتی تست گریم هم شد، اما به‌خاطر اینکه در آن زمان ممنوع‌التصویر بود، ارشاد به او اجازه نداد جلوی دوربین برود؛ به همین دلیل هم جمشید هاشم‌پور جایگزینش شد. خود ایرج قادری در مصاحبه‌ای گفته که به‌نظرش هاشم‌پور اصلا مناسب این نقش نبوده و ابتدا کاملا با حضورش مخالفت کرده، اما بعد از مدتی به‌خاطر اصرارهای اطرافیان تصمیم به پذیرش او گرفته است. مهم‌ترین اتفاق کارنامه جمشید هاشم‌پور با نقش زینال بندری در این فیلم رقم خورده است.

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

«مرسدس» مسعود کیمیایی ۱۳۷۶
محمدرضا فروتن به جای فریبرز عرب‌نیا

انتخاب اول مسعود کیمیایی برای نقش اصلی «مرسدس» فریبرز عرب‌نیا بود. عرب‌نیا در «سلطان» و «ضیافت» خوش درخشیده بود؛ برای همین هم تقاضای دستمزد بالا کرد، اما کیمیایی نپذیرفت و در نهایت محمدرضا فروتن جایگزین او شد. فروتن پیش از مرسدس، در چند نقش فرعی بازی کرده بود و به‌عنوان نقش اصلی یکی از فیلم‌های مسعود کیمیایی کار خیلی سختی داشت، اما از پس آن برآمد. مرسدس سکوی پرتاب این بازیگر شد و توانست بعد از این فیلم، با «اعتراض» و «زیر پوست شهر» و «قرمز» به‌عنوان یک ستاره سینما تثبیت شود.

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

«آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی‌کیا ۱۳۷۶
رضا کیانیان به جای آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی مسئول انتخاب بازیگران «آژانس شیشه‌ای» بود. قرار بود خودش نقش سلحشور را بازی کند، اما به‌دلیل تداخل کاری و سفر به خارج از کشور برای اجرای یک تئاتر، رضا کیانیان جایش را گرفت. پسیانی چندسال پیش در برنامه «من و شما» گفت: «برای نقش سلحشور که رضا کیانیان به بهترین شکل آن را ایفا کرد، مهدی سجاده‌چی و کامران نواب‌صفوی و خود من هم کاندیدا بودیم. رضا کیانیان در «آژانس شیشه‌ای» نقش سلحشور را طوری بازی کرد که هم پسند کارگردان افتاد و هم منتقدان و هم مخاطبان. او برای این نقش سیمرغ مکمل جشنواره فجر را به‌دست آورد.

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

«قرمز» فریدون جیرانی ۱۳۷۷
محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

امین حیایی برای فیلم «قرمز» انتخاب شد و جلوی دوربین رفت؛ حتی ۲۰دقیقه هم فیلمبرداری شد، اما بعد از آن دیگر سر فیلمبرداری نرفت. محمدرضا فروتن که با «مرسدس» مسعود کیمیایی نامش سر زبان‌ها افتاده بود، به‌جای او به پروژه دعوت شد. امین حیایی چند سال پیش در برنامه اینترنتی «سی‌وپنج» گفت آن زمان به‌دلیل خودکشی دوست صمیمی و مرگ خواهرش نتوانست کار را ادامه دهد.

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

«شام آخر» فریدون جیرانی ۱۳۸۰
کتایون ریاحی به جای آزیتا حاجیان

فریدون جیرانی برای نقش مهین مشرقی ابتدا به بیتا فرهی و رویا نونهالی فکر کرد، اما در نهایت آزیتا حاجیان را جایگزین کرد و حتی قرار بود شریفی‌نیا نقش همسرش را بازی کند، اما در نهایت حاجیان فیلمنامه را خواند ولی به دلایلی جواب جیرانی را نداد. گفته می‌شود بعدا حاجیان دلیل امتناع از بازی در «شام آخر» را شباهت آن با یک خاطره دانست.

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

«ماجرای نیمروز: ردخون» محمدحسین مهدویان ۱۳۹۵
بهنوش طباطبایی به جای الناز شاکردوست

الناز شاکردوست زمان بازی در فیلم «دوطبقه روی پیلوت» مصدوم شد. با تمام شدن دوران نقاهت پیشنهاد مهدویان را قبول کرد، اما بعد از مدتی به‌خاطر وضعیت جسمانی نتوانست ادامه دهد و در نهایت بهنوش طباطبایی جایگزین او شد.

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

«شبی که‌ماه کامل شد» نرگس آبیار ۱۳۹۷
هوتن شکیبا به جای هومن سیدی

هوتن شکیبا در فیلم «شبی که‌ماه کامل شد» شانسی بود که توانست به‌خاطر توانایی‌اش در بازی، سیمرغ جشنواره را بگیرد. زمانی که فیلم شبی که‌ماه کامل شد در مرحله پیش‌تولید بود، خبری منتشر شد که هومن سیدی، بازیگر نقش اصلی آن است. سیدی این خبر را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و رسما خبر جدایی‌اش را اعلام کرد. او نوشت: «متأسفانه با همه عشق و احترامی که برای تیم فیلم سینمایی شبی که‌ماه کامل شد قائلم، اما به‌دلیل مشکلات شخصی غیرمترقبه‌ای که برایم ایجاد شد، ناگزیر به انصراف شدم. کم‌سعادتی و بدشانسی بنده باعث شد تا همکاری‌ام با نرگس آبیار نازنین و محمد قاسمی درجه‌یک و تیم بازیگری عالی و پشت صحنه‌ای حرفه‌ای را از دست بدهم.»

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

«عادت نمی‌کنیم» ابراهیم ابراهیمیان ۱۳۹۴
هدیه تهرانی به جای نیکی کریمی

قرار بود نیکی کریمی در «عادت نمی‌کنیم» بازی کند. حتی در جلسات دورخوانی فیلمنامه هم شرکت کرده بود، اما نهایتا انصراف داد و ابراهیم ابراهیمیان از هدیه تهرانی برای بازی در این نقش دعوت کرد. نکته قابل توجه اینجاست که سال ۸۹دقیقا عکس این اتفاق افتاده بود. قرار بود «خیابان‌های آرام» با حضور هدیه تهرانی ساخته شود، اما به‌دلیل برخی مشکلاتی که سر راه خروجش از ایران وجود داشت، نیکی کریمی جایگزینش شد.

از جایگزینی جواد عزتی به‌جای محسن تنابنده تا عوض شدن محمدرضا فروتن به جای امین حیایی

«مهمان مامان» داریوش مهرجویی ۱۳۸۲
پارسا پیروزفر به جای محمدرضا گلزار

به خاطر دستمزد زیاد، داریوش مهرجویی موافق حضور گلزار که آن زمان سوپراستار شده بوده، نشد و در نهایت پیروزفر جایگزین شد. خود گلزار در مصاحبه‌ای گفته آن زمان خودش را کاملا برای این نقش آماده کرده بوده و حتی سر پل تجریش با گردوفروش‌ها می‌نشسته و گردوشکستن تمرین می‌کرده تا اینکه یک‌مرتبه دیگر با او تماس نگرفته‌اند. گلزار جایی دیگر هم گفته از آنجایی که همزمان با «مهمان مامان» در «کما» هم بازی می‌کرده، مجبور شده ریش‌هایش را بتراشد و برای این کار از مهرجویی اجازه نگرفته و احتمال داده که مهرجویی از این مسئله ناراحت شده باشد. پارسا پیروزفر یکی از متفاوت‌ترین بازی‌هایش را در این نقش به نمایش گذاشت و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

کد خبر 892161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
    0 4
    محسن تنابنده اگر از این سریال برداشته بشه خیلی تاثیر یدی روی بیننده میزاره برای اینکه همیشه بیننده به این چهره عادت کرده و بسیار خوب هم بازی میکنه عوض شدن چهره بازیگر در نقش مالک بسیار بیمورد و غیرمنطقی است گویا یه سریال جدید دیگه ای حس بدی بی ارزش میشه سریال زخم‌کتری
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
      0 0
      شما متوجه نشدی منظورشون این بود که از فصل اول تنابنده رو انتخاب کرده بودند ولی دیگه جواد عزتی جایگزین شدند و چه خوب که جایگزین شدند چون خیلی خیلی عاااالی بازی کرد همه نقش هایش یه طرف مالک هم یه طرف