مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۰ نفر

ماده معدنی منیزیم به بسیاری از عملکردهای حیاتی ازجمله کنترل فشارخون کمک می‌کند و بسیاری از بزرگسالان ممکن است مقدار کافی از آن را از طریق رژیم غدایی به دست نیاورند.

mg

به گزارش همشهری آنلاین منیزیم برای عملکرد صحیح بدن شما ضروری است. در بیش از ۳۰۰ فرآیند مختلف، مانند کمک به حرکت عضلات، ارسال پیام بوسیله اعصاب و متعادل ماندن میزان قند خون نقش دارد.

بالاخره یکی از کارهای مهم منیزیم در بدن تنظیم فشارخون است که به نوبه خود کلید حفظ سلامت قلب است.

بیماری فشارخون بالا یا پرفشاری خون یک مشکل رایج بهداشتی در سراسر جهان است و خطر حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد و به همین علت یک عامل نگران‌کننده جدی برای سلامت عمومی بدل شده است.

منیزیم چطور فشار خون را کاهش می‌دهد

منیزیم به رگ‌های خونی کمک می‌کند تا شل شوند و این شل شدن رگ‌ها می‌تواند فشارخون را کاهش دهد. هنگامی که رگ‌های خونی شل می‌شوند، خون راحت‌تر جریان می‌یابد که باعث کاهش بار کار بر روی قلب و فشار در شریان‌ها می‌شود. به همین دلیل تصور می‌شود که منیزیم برای کنترل فشارخون بالا مفید است.

پژوهش‌ها در طول سال‌ها نشان داده است که منیزیم می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند. یک بررسی بزرگ در سال ۲۰۱۶ به تجزیه‌وتحلیل نتایج بسیاری از بررسی‌های پیشین در این باره پرداخت که در مجموع بیش از ۲۰۰۰ نفر را در برمی‌گرفت.

یافته‌های این بررسی که در ژورنال «پرفشاری خون» (Hypertension) منتشر شد، نشان داد که مکمل‌های منیزیم به طور قابل توجهی فشارخون را کاهش می‌دهند. این کاهش هم در افراد مبتلا به فشارخون بالا، و هم که در کسانی که فشارخون طبیعی داشتند، رخ می‌داد.

بعضی بررسی‌ها اثر سودمند مکمل منیزیم را نشان می‌دهند

اگرچه منیزیم بسیار مهم است، بسیاری از بزرگسالان به اندازه کافی از آن در وعده‌های غذایی روزانه خود دریافت نمی‌کنند. این دریافت ناکافی منیزیم می‌تواند، به خصوص برای افرادی که فشارخون بالا دارند، مشکل‌ساز باشد.

شرکت کنندگان روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کردند و نتایج نشان داد که فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کاهش می‌یابد. فشار سیستولیک فشاری است که در شریان‌ها در هنگام ضربان قلب وجود دارد و فشار دیاستولیک فشاری است که قلب شما بین ضربان‌ها استراحت می‌کند.

بررسی دیگری که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال اروپایی تغذیه بالینی اروپا منتشر شد، به نتایج مشابهی رسید. این بررسی نشان داد که منیزیم به ویژه برای افرادی که مقاومت به انسولین داشتند، دارای اضافه وزن یا در معرض خطر بالای بیماری قلبی بودند، مفید است. این عوارض اغلب تأثیر زیانبار فشارخون بالا را تشدید می‌کنند، بنابراین مصرف مکمل منیزیم ممکن است به خصوص برای افراد مبتلا به این مشکلات زمینه‌ای سودمند باشد.

با این حال، باید یادآوری کرد که همه بررسی‌ها درباره اثرات منیزیم به نتیجه مثبت نرسیده‌اند وهمه بررس‌ها در مورد اثرات منیزیم توافق ندارند. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که منیزیم همیشه به کاهش فشارخون کمک نمی‌کند. فواید مصرف مکمل منیزیم ممکن است به مقدار منیزیم موجود در بدن شخص هم بستگی داشته باشد.

به عنوان مثال، افرادی که از قبل در رژیم غذایی خود منیزیم کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است با شروع مصرف مکمل‌های آن کاهش بیشتری در فشارخون بالایشان پیدا کنند. این تفاوت در یافته‌های پژوهش‌های تغذیه رایج است، زیرا بدن‌های افراد به تغییرات در رژیم غذایی و مکمل‌ها واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند.

برخی از مواد غذایی غنی از منیزیم هستند

اگر می‌خواهید میزان منیزیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید، مواد غذایی زیادی وجود دارند که منابع خوبی از این ماده معدنی هستند. شما می‌توانید منیزیم را در غلات کامل، لوبیا، آجیل و سبزی‌های دارای برگ سبز مانند اسفناج پیدا کنید.

فقط یک فنجان اسفناج پخته‌ حدود ۱۵۷ میلی‌گرم منیزیم را فراهم می‌کند که تقریباً نیمی از مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه منیزیم برای زنان بالغ است. از دیگر مواد غذایی سرشار از منیزیم می‌توان به بادام، بادام‌هندی و بادام‌زمینی اشاره کرد.

منیزیم به شکل مکمل نیز در دسترس است، اما بهتر است که قبل از افزودن هر گونه مکمل جدید به رژیم غذایی‌تان خود به خصوص اگر دچار بیماری زمینه‌ای دیگری هستید یا دارید دارو مصرف می‌کنید، با پزشکتان مشورت کنید.

بنابراین، در حالی که منیزیم به تنهایی ممکن است مشکل فشارخون بالا را به طور کامل رفع نکند، می‌تواند بخشی مفید از یک برنامه برای کنترل فشارخون آن باشد. از آنجایی که منیزیم در بسیاری از غذاهای سالم یافت می‌شود، افزودن غذاهای غنی از منیزیم به رژیم غذایی شما یک راه ساده برای حمایت از سلامت کلی شما است. در این مورد هم بهتر است پیس از افزایش مصرف مواد غذایی از منیزیمبا پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید که افزایش مصرف منیزیم یک انتخاب ایمن و مؤثر برای شما است.

کد خبر 892184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha