یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

اقتصاد ایران این روزها با التهاب قیمت در بازارهای نقدشونده نظیر طلا و دلار مواجه است و در این بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بر سر کاهش شکاف نرخ ارز در بازار نیما و آزاد دچار اختلاف شده‌اند.

صف صرافي

به گزارش همشهری آنلاین، مهمترین اخبار اقتصاد ایران را بخوانید

نبض بورس افتاد

بازار سهام ایران در نخستین روز هفته جاری با افت ۲۴ هزار و ۶۶۱ واحدی شاخص کل مواجه شد و به عدد ۲ میلیون و ۴۱ هزار واحد رسید. اتفاقی که باعث افت ۱.۱۹ درصدی ارزش کل بازار شد و سهامداران شاهد منفی شدن نماد ۲۹۹ شرکت در مقابل مثبت شدن سهام تنها ۱۹ شرکت بودند.

افزایش صادرات خاویار

سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران از افزایش ۴۴ درصدی وزن محصولات صادراتی انواع ماهیان و آبزیان طی شش ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه گذشته خبر داد و گفت: در این بازه زمانی میزان خاوریار صادرشده از ایران نسبت به نیمه نخست سال گذشته از نظر وزنی ۶۱ درصد و از نظر ارزش ۳۹.۵ درصد رشد کرده است.

حباب سکه اوج گرفت

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعلام اینکه افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل و همچنین تنش‌های سیاسی - اقتصادی منجر به افزایش قابل توجه قیمت سکه و طلا شده است، گفت: حباب قیمت سکه به ۱۱ میلیون تومان رسیده اما التهاب قیمت، منجر به رشد تقاضا و افزایش هیجانات کاذب بازار نشده است.

اختلاف نیما کم می شود؟

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد گفته که شکاف نرخ ارز نیما و بازار برای حذف رانت در دستور کار دولت قرار دارد. این اظهارنظر در شرایطی بیان شده که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی پیش‌تر گفته بود که ما نگران نرخ تورم هم هستیم و پایین بودن نرخ ارز برای کنترل تورم است.

خطر یخ زدن کنتورها

شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در اطلاعیه‌ای با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی از احتمال افزایش برودت هوا در روزهای آینده، درباره یخ‌زدگی کنتورهای آب در برخی مناطق هشدار داد و از مردم خواست تا تمهیدات لازم را برای جلوگیری از یخ‌زدگی و ترکیدگی کنتور و انشعاب آب منازل خود به کار ببندند.

علی آبادی مسافر چین شد

عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو به منظور حضور در سومین کنفرانس وزرای انرژی "ابتکار یک کمربند یک راه" به چین سفر می‌کند. سومین کنفرانس وزرای انرژی "ابتکار یک کمربند یک راه" قرار است از ۲۳ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴ (دوم تا سوم آبان) در چینگدائو، استان شاندونگ چین برگزار شود.

معمای دستمزد کارگران

محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص انتخاب وزرای، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد برای عضویت در شورای عالی کار را ابلاغ کرد. آیا محمد اتابک و عبدالناصر همتی در نخستین تجربه حضورشان در شورای عالی کار به افزایش دستمزد کارگران متناسب با تورم رای مثبت می‌دهند؟

تخلف در اینترنت فروشی نداریم

سرپرست معاونت امور پُستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات درباره وضعیت بررسی واقعی بودن بسته‌های اینترنت، گفت: این بررسی در حال انجام است و تاکنون نتایج حاصله تخلفی از سوی اپراتورها را نشان نداده است؛ هرچند اگر در هر مرحله تخلفی مشاهده کنیم با اپراتور برخورد خواهیم کرد.

بیمه برق چه شد؟

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: بر اساس قانون صندوق بیمه همگانی توانیر مکلف به دریافت این حق بیمه از مشترکان برق متناسب با قوانین و بودجه سنواتی شده تا پس از دریافت به‌حساب این صندوق واریز شود. به گفته او، از حدود ۳۰ میلیون مشترک فعال، ۴ میلیون تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند.

استعفا در بانک مرکزی

محسن کریمی از معاونت امور بین‌الملل بانک مرکزی رفت و محمد رضا فرزین با قبول استعفای او، اصغر ابوالحسنی، قائم مقام بانک را به عنوان سرپرست این معاونت مهم انتخاب کرد. به نظر می‌رسد که تغییر در ترکیب هیات عامل بانک مرکزی کلید خورده است. پیش از این هم معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تغییر کرده بود.

کد خبر 892255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha