گروه بین‌الملل: یوکیو هاتویاما، رهبر حزب دمکراتیک ژاپن که به احتمال زیاد نخست‌وزیر بعدی این کشور خواهد بود، نتیجه انتخابات روز یکشنبه ژاپن را انقلاب و پیروزی برای مردم این کشور توصیف کرد.

به گزارش بی‌بی سی، شمارش آرا در انتخابات پارلمانی ژاپن حاکی از آن است که حزب هاتویاما حدود 300 کرسی از 480 کرسی مجلس نمایندگان پارلمان یعنی بخش انتخابی پارلمان را به‌خود اختصاص داده است.

به این ترتیب، سلطه 50 ساله حزب لیبرال دمکراتیک بر عرصه سیاسی ژاپن پایان گرفت. تارو آسو، رهبر این حزب و نخست‌وزیر ژاپن، روز یکشنبه (30 آگوست) مسئولیت این شکست سنگین را پذیرفت و گفت که استعفا می‌کند.

وی گفت که حزب لیبرال دمکراتیک اشتباه‌های زیادی مرتکب شده بود و مردم از حزب وی به‌شدت ناراضی هستند. اما یوکیو هاتویاما، رقیب انتخاباتی تارو آسو، نتیجه انتخابات را پیروزی برای مردم ژاپن دانسته و آن را به یک انقلاب تشبیه کرده است.

روند انتقال قدرت در ژاپن از دیروز آغاز شده و انتظار می‌رود که یوکیو هاتویاما ظرف چند هفته آینده کابینه جدیدی برای ژاپن تشکیل دهد. خشم ژاپنی‌ها از یک رشته رسوایی‌های مالی و از بین رفتن سوابق و مدارک پرداخت حقوق بازنشستگی به میلیون‌ها بازنشسته، سبب شد که در سال 2007 حزب مخالف بتواند در مجلس اعلای پارلمان این کشور از اکثریت برخوردار شود. بحران اقتصادی مهم‌ترین چالش پیش روی دولت آتی ژاپن خواهد بود.

دولت آمریکا در واکنش به اعلام نتایج انتخابات ژاپن، با صدور بیانیه‌ای این انتخابات را تاریخی دانست و برای همکاری با دولت بعدی ژاپن اعلام آمادگی کرد.

در پی پیروزی حزب دمکراتیک ژاپن در انتخابات این کشور برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که آمریکا باید در سیاست‌های خود در اقیانوس آرام بازبینی کند. با وجود این اما دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا تشکیل ائتلافی قوی را با دولت آتی چپ میانه روی ژاپن خواستار شد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید چند ساعت پس از پایان انتخابات ژاپن اعلام کرد اوباما به‌دنبال همکاری نزدیک با نخست‌وزیر جدید ژاپن است.

حزب دمکراتیک ژاپن که به‌زودی قدرت را در این کشور در دست خواهد گرفت، به حزب حاکم به خاطر فاصله‌گرفتن از قانون اساسی ژاپن انتقاد کرده و نزدیکی و وابستگی سیاست خارجی توکیو به واشنگتن را مذمت کرده‌است. تحلیلگران و ناظران امور ژاپن، بیشترین تغییر بعد از به قدرت رسیدن حزب مخالف در این کشور را تغییر در سیاست خارجی پیش‌بینی کرده‌اند.

وقت‌شناسی کره‌شمالی

کره‌شمالی همزمان با اعلام نتیجه انتخابات ژاپن، از این کشور خواست تا گذشته ناخوشایند خود را کنار بگذارد و از اقدامات خود در جنگ جهانی دوم، عذرخواهی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه رودونگ سینمون ارگان حزب کمونیست حاکم کره‌شمالی نوشت: اگر ژاپن خواستار جلب اعتماد بین‌المللی است، باید صادقانه، گذشته‌اش را کنار بگذارد و با آن وداع کند.

به نوشته این روزنامه، کره‌شمالی از توکیو خواست تا از آلمان که به خاطر جنایات مرتکب شده در دوران حکومت نازی در طول جنگ جهانی دوم، عذرخواهی کرد و غرامت پرداخت، پیروی کند.

رودونگ سینمون با اعلام این مطلب که ژاپن به خاطر ارتکاب به بردگی جنسی در دوران جنگ جهانی دوم با انتقاد رو به رشد بین‌المللی مواجه است، نوشت: توکیو، غرامت پرداخت کند.

کد خبر 89234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز